Gå til innhold
Arkivverket

[#82216] Kan noen hjelpe med Peder Johan Olsen f. 1824 i Sverige.


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har bare fått tittet litt sporadisk etter han i dag. Skal lete litt nå.I innlegg 28 får vi vel en stadfestelse til av at vi ikke må binde oss til f.året 1824, det kan faktisk være noen år før.Tenk om vi var så heldige å komme over fødestedet hans noe sted. Hva med bygdebøker for Lenvik, finnes det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver om jeg kommer inn med en lenke til konfirmasjonen til en Peter Johan Olsen, Svensk , her fra kirkeboken i Lenvik. Se nr. 18 , 1839, alder oppgitt til 19 år. Lenkesamme som Harald nevner i innlegg 28.Kan hende det er mulig å spore dette foreldreparet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har sett gjennom fødte i tiden 1815-1826 i Karesuando og Vittangi, uten å finne han. Leter mer. Noen som har forslag til Svenske forsamlinger i nærheten av Lenvik ? Får ta frem kart igjen og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Har forresten også skumlest familielistene i lenken i innlegg 30. Det kan gjerne noen flere gjøre da jeg kun skumleste og kan ha oversett.Har sett gjennom nå fødte i Neder Torneå for 1815-1817. Fortsetter videre i morgen. Över Torneå er et stort sogn, men tar det om jeg ikke finner noe i Neder Torneå. Nå kaller senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da har jeg sett gjennom fødte 1815-1826 i Neder Torneå. Jeg ble litt optimist for det var mange som var døpt Johan Peder/Petter . Jeg sjekket de også selv om navnet her er motsatt. Men, desverre - ingen passet med foreldrene. Leter videre da. Får ta Övertorneå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du står på med leting, Anne Lene:-)Jeg har forgjeves lett på Fam.s. etter foreldrepar Ole Andersen ( Son) og Elen Olsdotter og deres barn. Uten hell .Har heler ikke funnet opplysninger i arkiv med samisk historie ;-(Dette ser ut til å være en vrien nøtt, men vi liker jo utfordringer :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk til dere alle, som har bidratt mens jeg var i det 'store utland' :o)Det ble et døgn lenger enn vi hadde regnet med. Jeg skal sette meg ned imorgen og studere alle innleggene nøye.Utrolig godt å få så fin hjelp :o) Min svigersønns mormor ( hun lever fortsatt 96 år gammel) har gitt en liste over forfedrene, som det var mange huller i og min svigersønns mor lurte så på om jeg kunne hjelpe henne å få på plass noen av disse.Hun bor i Gøteborg og vi skal tilbringe julaften sammen. Det var med tanke på det at jeg ønsket å gi henne en og min svigersønn litt mer på slektstreet.Jeg slutter aldri å la meg imponere over alt en klarer å finne fram til her på forumet og jeg er så takknemlig.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hyggelig å være med på å løse mysterier:-)Nå har jeg nettopp kommet vel fram til Bengtsfors via Strømstad i dag. Nydelig overfart med ferga og fine veier hit opp.Lykke til med resten av slektstreet.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Kos deg masse Gunn :o)Vi havnet i et snøkaos og vind foruten like. Nå stor-fyrer vi på peisen for å få tilbake varmen i kroppen.Vi var gjennomfrosne begge to.Jeg har noen flere hull i dette slektstreet, men det får jeg ta når jeg har fått gått gjennom opplysningene her :o)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nei, vi kan nok ikke stole på at fødselsåret 1824 til Peder Johan Olsen er korrekt.Hans kone Ellen Nilsdatter blir gravlagt 24.august 1885 og da er det opplyst at hun skal være f. 1829, Men hennes foreldre som er nevnt her: Niels Rasmussen og Berith Thomasdatter får ingen datter Elen i 1829.Jeg finner ikke at disse får noen datter Elen i det hele tatt.Paret får datteren Inger i 1824, sønnen Ole 1826, datteren Inger Karen 1829, datteren Anna Bergitta 1833 og sønnen Thomas Peter 1835.Jeg finner heller ingen annen Elen med Niels Rasmussen til far døpt i perioden 1820-1830.Jeg ser av linken jeg la inn til Lenvik Museum at den ikke førte direkte til begravelsen til Elen, men til hovedsiden. En må deretter trykke på publikasjoner og søke på navnet. Elen er da oppført som nr. 23 og hadde bopel Nymo.Uff, her føler jeg at det ble mye surr og vanskelig å finne ut av. Jeg får fortsette å myse litt :o)Igjen en stor takk til dere alle som prøver å hjelpe meg.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er litt merkelig at vi ikke finner opplysninger om Elen Nilsdatters fødsel. Jeg tok et foreldresøk Fam.s. og fnat følgende barn av paret Nils Rasmussen og Berith Thomasdatter:Inger f. 1824 Ole 1826,( g. ca 1851) Inger Karen f. 1828 Anne Birgitte f. 1833 ( f. 20 aug, dpt 20 oct) Thomas Peter f. 1835.Prøver en lenke til det ene barnet her: LenkeDet kan jo være plass til Ellen mellom 1828 og 1833 :-) Barna er navnt døpt Lenvik.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kikker litt i klokkerboka i årene mellom 1829 og 1833. Her fant jeg søster Inger Karen f.rt 1829 men døpt 1838 ser det ut til at det står ?Se høyre s. under døpte Kvinner. øverst 12. LenkeMuligens litt rot med innføringer i denne boka?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bingo! Her fant jeg dåpsinnføring til Ellen i kirkeboka 1831. Se høyre si. Nr. 14. F. 14 april, hjemmedøpt 26 juni?Lenke To år feil i forhold til oppgitt alder ved død .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Fantastisk Gunn :o)Hvilken kirkebok fant du den i? Er jeg blitt helt blind eller?Jeg har ikke hatt noen god dag idag, p.g.a. smerter og håper på en bedre dag imorgen å fortsette på.Enda en gang tusen takk for at dere står på og hjelper meg.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dåpen fant jeg i Klokkerboka nr. 1 1822-1824 for Troms, Lenvik. Her er giktvær om dag, så det merker jeg veldig :-( God bedring ønsker jeg deg!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen og takk for opplysningen :o)Jeg fikk tilsendt noen flere opplysninger på Peder Johan, men ingen ting som brakte meg nærmere hvor i Sverige han ble født.I disse opplysningene fikk jeg oppgitt at han skal ha vært f. ca 1819 i Sverige. Hans far Ole Andersen var same fra Sverige og var bosatt i Gressmyrskogen på Senja. Morens navn var Elen Olsdatter.Berith Thomasdatter fikk jeg forøvrig oppgitt var datter av Thomas Larsen f. ca 1764, d. på Grønlien 7.juli 1844 (80 år gammel) og Elen Johnsdatter f. ca. 1783, d. på Grønlien 13.desember 1843 (60 år gammel).Thomas bor på med sin kone på Grønlien ved FT-1801, lever av reinsdyr, 33 år (f.1768), kona Elen er 32 år (f.1769).Det er liksom ingen årstall som stemmer.Jeg vet at Anne Lene har vært igjennom en masse for å finne Peder Johan Olsen, men har ikke funnet han enda.Dette var en kinkig nøtt vel :o)Jeg får fortsette å lete.Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Harald Skogli. Du skriver i innlegg 30; Familieregister for Karesuando, Saarivuoma, Talma, Rautasvuoma og Calasvuoma 1719-1923 (August Ljung)finnes på http://www.lenvik-museum.no/hovedside.htm under 'museum'.Men jeg finner ikke disse familielistene og trykker jeg på 'museum' så skjer det ingen ting. Kunne vært artig å studert de.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.