Gå til innhold
Arkivverket

[#82230] Hvor ble det av Ole Iversen Formovold fra Sel i Gudbrandsdalen


Gjest Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørg Brænd

Ole Iversen Formovold fra Sel i Gudbrandsdalen, ble i 1842 far til min oldefar, Iver Olsen Moen eller Formovold, med Kirsten Knudsdatter Moen fra Vingelen i Tolga. I ministerialboka står det at han er fra Sel i Gudbrandsdalen. Jeg har ikke funnet noen kirkebøker fra den aktuelle perioden. Så hvem var min tippoldefar? Hva gjorde han i Vingelen i den perioden, og hvor ble han av? Stiftet han familie andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står jo ikke hvor gammel Ole var i 1842, og det ble født mange Ole Iversen i Wågå (Sel). Kanskje du finner noe om du sjekker utflytta fra Wågå og innflytta til Tolga(Vingelen) både før og etter fødselen i 1842. Jeg tror jeg også ville sjekka utflytta fra Tolga/V fra august/sept. 1841 og videre et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Berit, nei det ble ikke født SÅ mange Ole Ivers. i Vågå. Finner faktisk ingen som passer der i Formo-området. Jeg har for lettvinthets skyld søkt på Arkivnett Oppland (Ingen fasit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Under skannede tinglysingsdokumenter står Formovolden oppført under Sandbu Nordigaard, og det er flere Iver på Sandbugårder i 1801: Kildeinformasjon: Protokollnummer: 4. serie 6, Sted: Nord-Gudbrandsdal sorenskriveri, Vågå tinglag, Oppbevaringssted: SAH Merknader: Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20061211620772.jpg>Lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Om det stemmer at Formovolden har med Sandbu/Sandboe å gjøre, er det en Ole Iversen født 18. februar 1824 med foreldre Iver Jonsen og Kari Oldatter Sandboeeie: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 3 (1815-1827), Fødte og døpte 1824, side 160-161. Permanent sidelenke: Lenke (nest øverst nr. 23)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er jo ikke noe i veien for at Ole Iversen kan være født født fra ca.1800 og oppover. Det finnes f.eks. en 4 år gammel Ole Iversen på Loftsgaard i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nei, det er sant. Da er det å saumfare konfirmasjonslister, for det er ikke laget søkbare dåpslister på Arkivnett Oppland før 1811. Dette er det som kom fram etter 1811:(Redigert i Wordpad)02.06.1813 Ole Iver Haagnesen 24.08.1813 Ole Iver og Anne Kiællykken03.02.1815 Ole Iver og Rønnov Kongsparten07.11.1815 Ole Iver og Anne Raadstadeie, søndre14.03.1818 Ole Iver og Mari Svare06.07.1818 Ole Iver og Rønnov Rottemseje13.02.1819 Ole Iver og Gunnild Landet23.09.1822 Ole Iver og Mari Steneejet18.02.1824 Ole Iver og Kari Sandboeeie15.08.1824 Ole Iver og Eldri Stenfingsbøeejet24.12.1824 Ole Iver og Anne Snerleejet08.09.1827 Ole Iver og Ragnild Øjejet15.09.1827 Ole Iver og Kari Lien Rejten27.03.1829 Ole Iver og Eldri Øyseje09.10.1829 Ole Iver og Marit Rosteneje(Utelatt treff fom. 1830)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Iver Voldens barn Ole vart født 18.05.1808, legd:Formo. Faddere var Ole Laurgård, Frich Haugen, Paul Olstad, Mari Formo, Mari Volden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørg Brænd

I åpningsinnlegget mitt spurte jeg hva en gudbrandsdøl kunne gjøre i Vingelen? Svaret fant jeg i min gamle Vingelsbok. I en periode var det mange fra Gudbrandsdalen som var på slåttearbeid. Min tippoldefar er født i mai. Da må han blitt unnfanget i august. Vingelen er ei fjellbygd, med sen høyonn. Disse slåttekarene gikk sikkert fra område til område gjennom hele sommeren. Vingelen er bygda med senest høyonn. Slike onnekarer som gikk fra bygd til bygd en sommer meldte sikkert ikke fra om flytting. Derfor er det umulig å spore denne forflytninga.Min tippoldemor var 40 år da hun fikk Iver i 1842. Det var hennes tredje uekte barn. Ole kunne være alt fra 17-18 år til 40 år. Slik det er skrevet i kirkebøkene virker det som han har vært ute av kirkesognet for lenge siden. Om ikke annet, så dør Kirsten to og et halvt år etter at Iver er født.Tusen takk til alle dere som har prøvd å finne ut mer om Ole Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.