Gå til innhold
Arkivverket

[#82233] Lensregnskapene på Arkivportalen - skikkelig sirup


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Etter å ha lest 'Digitaliseringsnytt fra Arkivverket' i siste nr. av 'Genealogen', prøvde jeg ut å se på lensregnskapene via Arkivportalen.Jeg har en ganske ny maskin, og vanligvis ingen problemer med å håndtere datamengder, men her får jeg overhodet ikke opp flere enn 10 arkivbokser av gangen, under Akershus len. Dette involverer veldig mye klikking før jeg kommer til de årene jeg ønsker å se på, med flere sekunders pause for hvert klikk, så faktisk er det nå nesten enklere å låne mikrofilmkortene på Riksarkivets lesesal....Vil det bli raskere å finne frem i lensregnskapene når disse legges direkte under Digitalarkivet? Det håper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er bare å erkjenne at arkivportalen.no - i alle fall i sin nåværende versjon - ikke egner seg særlig godt som inngang til digitalisert materiale. Det er også derfor vi har unnlatt å annonsere lensregnskapene på samme måte som vi tidligere har annonsert andre tjenester.I det nye Digitalarkivet vil det være en 'finn kilde'-funksjon som søker i alle typer kilder, søkbare og skanna. Det nye Digitalarkivet vil se dagens lys i forbindelse med lanseringa av FT1910 1. desember, men det vil ta noe tid før alle nye funksjoner er implementert. Lensregnskapene vil derfor ikke være en del av 'finn kilde'-søket allerede 1. desember.Inntil videre tør jeg anbefale å bokmerke de dokumentene i lensregnskapene man finner og ønsker å jobbe videre med ved en senere anledning.PS til siste setning i (1): Lensregnskapene kommer ikke til å bli flyttet/lagt noe annet sted. De ligger allerede på samme server som våre andre skanna kilder, men de er foreløpig altså kun lenket opp fra arkivportalen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Svein Arnolf lyktes nok bedre enn meg. Jeg fikk ikke opp en eneste arkivboks, men ble hele tiden sittende fast inne i systemet med flere minutters ventetid før det løste seg opp, og jeg kunne starte på nytt med null resultat. Dette kan selvsagt skyldes mitt beskjedne datautstyr og ikke minst mine heller beskjedne datakunnskaper, men jeg var heller ikke særlig imponert over bruksanvisningen.Så jeg får satse på manuelle rutiner, og det går nok mot de vanlige mikrofilmapparatene på Riksarkivets lesesal i morgen - med håp om at Nye Digitalarkivet med tid og stunder vil slukke alle sorger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(2) Takk for orientering. Da håper jeg i hvert fall at fremfinningen av skannede kilder i Det nye Digitalarkivet i hvert fall ikke skal være langsommere enn i det nåværende Digitalarkivet (som jeg er meget godt fornøyd med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Sten (3): Jeg hadde det også slik til å begynne med, da det virket som om alle lensregnskapene først forberedte seg på å åpne seg. Like før det skjedde, 'rullet' den seg opp igjen, slik at bare selve arkivet (øverste nivå) syntes. Men hvis jeg da trykket på plusstegnet, kom de underliggende seriene opp, bl.a. Akershus, og da jeg så klikket på denne, kom det opp ytterligere 3 underserier, og da jeg klikket på en av disse (fortsatt via plusstegnet), kom de første 10 boksene opp. Nederst der var det bilde av en boks med 3 prikker etter (eller noe sånt), og da jeg klikket på den, kom de neste 10 boksene opp, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk skal du ha, Svein Arnolf. Enkelt høres det absolutt ikke, men man får være åpen for alle teknologiske nyvinninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Prøvde meg frem, men fikk ikke opp opp selve bildefilene for tilfeldige utvalgte kilder i Agder. Tilfeldige utvalgte i Rogaland gikk greit derimot. Greit er vel egentlig feil ord. Det gikk, men var veldig veldig tungvint.Er ikke alt lagt ut enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er ikke bare responstiden som er et problem med arkivportalen. Designet av sidene har også vesentlige svakheter.Man har rett og slett forsøkt å gjøre for mye på en side, og teknikken har tatt overhånd.Den øverste delen av siden f.o.m. søkefeltet og oppover opptar alt for mye av plassen på skjermen (på samme måte som Arkivverkets nye sider). Det meste av informasjonen man er interessert i havner utenfor skjermen.Teksten er alt for liten, og prøver man seg med å forstørre teksten er det snart ingen ting igjen av interesse på skjermen.Dessuten er det ikke lett å finne ut hvor man skal trykke for å navigere i hierarkiet, men det er mulig at dette er problemer med teknikken. Jeg går i alle fall i ring når jeg prøver å gå nedover i hierarkiet.Har det i det hele tatt vært brukere inne i bildet ved design av disse sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Alt er lagt ut, og Riksarkivets Seksjon for eldre arkiver har gjort en enestående jobb med å sjekke at ingenting mangler.Men det ser ut til arkivportalen.no ikke har lenket opp kildene til bl.a. Lista len, som jeg nettopp tok et par stikkprøver i.Som nevnt i innlegg 2, har vi valgt ikke å lansere lensregnskapene med brask og bram, til tross for at de har vært tilgjengelige siden arkivportalen.no ble lansert for et halvt år siden. Men da Genealogen ønsket et innlegg om digitaliseringsnyheter, fant vi det riktig å ta med noen ord om lensregnskapene, da det har vært kjent at de har blitt digitalisert.Vi får avvente Digitalarkivets nye 'finn kilde'-funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (9). Tusen takk for at slike ting legges på nett. Vi får håpe nye Digitalarkivet blir mye mer brukervennlig enn arkivportalen.no.Er det riktig forstått at lenkingen til Lista len ikke kommer før Digitalakivets nye 'finn kilde'-funksjon er på plass (en gang til neste år eller året etter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Lensregnskapene for Lister len er indeksert og det er tilsynelatende bare en fordel å unngå å gå via arkivportalen når man skal benytte dem.Starten på lensregnskapene for Lister finnes her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:db_read/rk/11385/1>http://www.arkivverket.no/URN:db_read/rk/11385/1 og de slutter tilsynelatende her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå skal visstnok resten av lenkene komme på plass i arkivportalen.no i løpet av noen få dager.Når det gjelder 'finn kilde'-funksjonen, så vil den nødvendigvis måtte komme på plass ganske raskt etter at nytt Digitalarkiv lanseres 1. desember. Denne funksjonen skal bygges over en ny metadatabase som skal være en fusjon av den eksisterende metadatabasen for transkriberte kilder og den eksisterende metadatabasen for skanna kilder. Denne fusjonen er ikke gjort over natta, og derfor har det ikke vært riktig, når jeg har gitt uttrykk for at 'finn kilde'-funksjonen automatisk vil løse tilgangen til lensregnskapene gjennom Digitalarkivet.Jeg kan imidlertid love at vi vil jobbe med en løsning. Vi er, som dere forhåpentligvis skjønner, ikke tilfreds med dagens tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er riktig som Jan H. Trelsgård skriver i innlegg 11. Det er det femsifrede tallet mot slutten av lenkene som varierer - for Lista len mellom 11385 og 11822. Men vær oppmerksom på at ikke alle nummer er i bruk. (For de som måtte være kjent med terminologien, har både stykke- og mappe- og dokumentnivået fått tildelt nummer, men det er bare dokumentnivået som har bilder knyttet til seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvert len har en sekvens med nummer, men Nordmøre var ikke noe eget len (men et fogderi under Trondheim len). Nordmøre er registrert som underområde på 217 enheter mellom nr. 16457 og 19984. Jeg må be om forståelse for at jeg dessverre ikke kan liste opp alle slike nummer på forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Etter litt prøving og feiling var det så enkelt som å søke på ”jordebok Nordmøre” f.eks. (på arkivportalen.no) og så se ut i høyre kolonne hva som er digitalisert (eller snakker vi forbi hverandre?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Veit ikkje om innlegget (19) var retta til meg, men eg har ikkje prøvd denne sidan eg høyrde om at den var komen på nett for eitt halvt års tid sidan. Det gjekk ikkje særskild bra, så eg har ikkje prøvd etter det.Men etter å ha prøvd no, så ser det ut som det går ganske greitt å bla att og fram når du først har funne noko du vi sjå nærare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

Et tips ved bruk av lensregnskapene i Arkivportalen:Når du har klikket deg fram slik at den (under)serien du er ute etter er oppført som 'hovedoppslag' i kolonnen til høyre, velg da fanen 'Underliggende'. Da vil alle arkivstykkene (boksene) som finnes under denne underserien ramses opp vertikalt. På den måten kan man se flere enn 10 bokser av gangen.Her er et eksempel på hvordan det ser ut når underserien Rba. Akershus len er brettet ut:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk, det var et lurt tips. MEN: Hvordan får jeg frem selve bildet av dokumentet? Jeg har klikket meg ned til dokumentnivå, men det kommer ikke frem noe bilde, uansett om jeg klikker på venstre eller høyre side på dokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

Litt usikker på hva du mener med 'dokumentet' her.Nei, det er sannelig ikke enkelt, men for hver gang du kilkker på teksten til høyre for boksen og senere mappene, må du også klikke på fanen 'Underliggende'.Til slutt vil du komme opp med et dokument-ikon (hvitt med sorte striper) og et lite bilde av 'digital kopi' til høyre for det:[url="http://arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000001310957&aktivArkivFane=underliggende>LenkeKlikk en gang på teksten til høyre for dokumentet, og du vil få opp bildet med 'Digital kopi' alene og litt større størrelse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (22). Se (7) og svar til dette, (9): 'Men det ser ut til arkivportalen.no ikke har lenket opp kildene til bl.a. Lista len, som jeg nettopp tok et par stikkprøver i'. Kan dokumentet du leter etter være en av disse dokumentene som ikke er lenket opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(24) Ja, det kan synes som om noe mangler i Akershus også. Jeg kikket i går (eller prøvde, i hvert fall) på stykke (boks) 259, 1660/61. Og når jeg prøvde det samme i dag, endte jeg med samme beskjed som i går, at det ikke var noe underliggende: Lenke Jeg kom altså ikke lenger enn til dokumentnivå ('ark' med sorte streker), uten at det synes å være noe skannet dokument tilknyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.