Gå til innhold
Arkivverket

[#82235] Leter etter Hildur Karla Eugenie (muligens Knutsen) !


Gjest Heidi Pauline Bredde
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Pauline Bredde

Hei.Jeg leter nå etter ei Hildur Karla Eugenie som er født 08.04.1910 på Kampen. Har funnet henne i fødselsregisteret og der står det også at hun er blitt adoptert bort til noen som heter Otto Weberg og hustru Augusta født Alsaker den 06.05.1926.De opplysningene jeg hadde fra før stemte ikke, for jeg hadde fått beskjed om at hun het Borghild. Men da jeg søkte på foreldrene i fødselsregisteret så fant jeg ut at de var helt feil navn.Har også opplyst om at hennes mor dro til amerika i 1914 og da var det hennes mormor som tok seg av henne. Men da hun døde (når er jeg ikke sikker) så havnet hun på barnehjem. Så ble hun da adoptert av Otto og Augusta.Har nå prøvd å lete etter disse Otto og Augusta men finner dem ikke noe sted.Er det noen som tror de kan hjelpe meg med dette mysteriet?På forhånd tusen takk ;-)Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg legger inn lenker fordi det er litt vanskelig å forstå hvem som er den biologiske moren og faren. For meg så ser det ut til at de var: ug. sømann Alf Pedersen og Thone? Knudsen ... og bor i Eyde... gift Halvor.. etter. Rettet av ... Det var det jeg klarte å lese.I dåpen til Hildur 26/6 står det mye rart. Se i margen helt til høyre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=13&idx_id=13&uid=ny&idx_side=-139>Lenke Foreldre/adoptivforeldre? ble gift 1906, nr. 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

De biologiske foreldrene til Hildur Karla Eugenie er Kaja Bolette Eriksen og Eugene Thorvald Henry Knudsen.Kaja ble skilt fra Eugene og dro til Amerika med Raffel C Eskimo den 24.09.1914 og skulle da til Nord Dakota. Reiste til en som heter Hans Christian Tveter.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Forts.(2) Faren Alf Pedersen står oppført som død. Moren Thora Knudsen, nu gift og bor i Eyde....(Eydsfoss?)Under navnene til Henry T E og Kaja B er det en stiplet linje, og det betyr vel at det er feil navn. Det at Kaja emigr. i 1914, som fraskilt?, har da ikke noe med Hildur å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Konfirmasjonen til ovennevnte Otto Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sande, Ministerialbok nr. 7 (1888-1903), Konfirmerte 1892, side 184. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Vielsen til Otto, han vies til Anna M. Kristiansen så det er trolig feil Otto Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sande, Ministerialbok nr. 8 (1904-1921), Ekteviede 1912, side 229. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Otto Veberg født 1875 som nevnt i 1900 tellingen Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sande, Ministerialbok nr. 5 (1865-1877), Fødte og døpte 1875, side 112. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Fikk visst feil lenke på Otto født 1875 prøver ny Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sande, Ministerialbok nr. 5 (1865-1877), Fødte og døpte 1875, side 112. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

Hei.Dere er så flinke da og klart å finne Otto og Augusta. Tusen takk. ;-) Men det jeg lurer litt på nå da er: Siden navnene til Kaja Eriksen og Thorvald E.H Knudsen er stiplet under så er de ikke foreldrene til Hildur K.E??Min opprinnelige info sier at Kaja og Thorvald fikk to døtre sammen. Den ene er Mary Helene Kristofa som er født 09.06.1913 og ei som skulle hete Borghild. Mary har jeg funnet men Borghild klarer jeg ikke finne noe sted. Så da jeg gikk gjennom kirkebøkene på navn til foreldre så fant jeg da denne Hildur. Så da trodde jeg kanskje at min info var feil navn. Men har ikke klart å finne Kaja og Thorvald noe annet sted med at de har født et barn så derfor trodde jeg at dette da var riktig.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hildur kan jo ha vært fosterbarn hos en annen familie før hun ble adoptertEnig med Berit(5) ang foreldrenes navnOslo byarkiv har alle fødselsmeldinger og der vil den biologiske morens navn stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Pauline Bredde

Så dette betyr da altså at denne Hildur Karla Eugenie kan være et fosterbarn som Kaja og Thorvald har tatt til seg da??Dette er et mysterium. Jeg hjelper nemlig en etterkommer av Kaja og spore opp dette barne til Kaja. Og hun har fått historien om Kaja og der sies det at hun hadde et barn som het Borghild som da var søstern til Mary. Men jeg finner ingen annen fødsel på Kaja enn Mary og denne Hildur.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

jeg synes innlegg 2 med link til Hildurs dåp ga rette svar:Hildur f 8 april 1910, døpt 26 juni 1910. Musiker Henry T.E. Svendsen og hustru Kaja Bolette Eriksen er pleieforeldre ved kirkebokinnføringen - se klammen etter disse to navnene: Pleieforeldre, se marg. I margen sttår det: Adoptiv(?)foreldre. Rette foreldre er ugift sømand Alf Pedersen og pike Thora Knudsen, nå gift og bor i Eydehavn, gift med Halvor etter papir rettet av.....? Hildur ble først adoptert av skredder Otto Weberg og Augusta da hun var 16 år gammel, den 6 mai 1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

For å unngå forvirring om adoptivfaren bør det presiseres at det i trådene over refereres til tre forskjellige personer ved navn Otto Weberg, alle fra Sande i Vestfold.Adoptivfaren er IKKE Otto Matiassen Weberg, født 3/12 1877 som sønn av Matias Berntsen Veberg og Ingeborg Karine Hansdatter, død 13/9 1936 (innlegg 8), konfirmert 1892 (innlegg 10) og gift 29/10 1911 på Strømsø med Anna Mathilde Kristiansen (innlegg 11).Adoptivfaren er heller IKKE den Otto Matiassen Weberg som ble født 10/6 1875 som sønn av selveier Matias Olsen Sjøl og Susanna Olsdatter (innlegg 14).Derimot ER den rette adoptivfaren Otto Hansen Weberg, født 27/6 1875 som sønn av sjømann Hans Olsen Veberg og Maren Andrine Olausdatter (innlegg 17), konfirmert 1889 (innlegg 16) og gift 1/10 1910 med Augusta Petrine Alsaker (innlegg 15).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.