Gå til innhold
Arkivverket

[#82240] Futen Fredrich Christian Munch, Meldal, f.c. 1655.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Futen Fredrich Christian Munch, Meldal, f.c. 1655, g.m. Margrete Marie Munch. -- Enl. Halsaboka, M.R., skulle han ha sitt opphav fra Gudbrandsdalen. -- Det er da nærliggende å anta at han var av Munch - ætta i Gudbrandsdalen. -- Har noen funnet noen kobling her ? --Enl. Halsaboka skulle han ha blitt eier av Halsa M.R. ca. 1694. -- Så fant jeg at en Knut Fredrichsen, ant. fra Meldal, skulle ha blitt bruker av gården Larsstuen / Reiten, Halsa, ca. 1766. -- Kan dette være en sønnesønn av Futen ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har mye Gudbrandsdal-materiale, men ingen Fredrich Christian MunchI NST bind 1 har Finne-Grønn skrevet om ætten, men jeg kan ikke se at han er nevnt der heller. Artikkelen begynner på side 9 i denne web-boken Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk for svaret. -- Vel, den eldre Munch-ætten i Gudbrandsdalen og på Blaker, har jeg vel en del om. - Men det blev jo en del forgreninger etter hvert, slik at det kanskje er vanskelig å få oversikt over alle. --Denne Futen Fredrich Christin Munch, skulle enl. Halsaboka være sønn av en Sivert Ingebrigtsen, f. på Hovin (hvilket ) - i 1610, g.m. Anne Jørgensdr. Marstrand fra Grytten. -- Jeg slo opp i Geistligheten av Dahl og fant da at Jørgen Nilsen Marstrand i Grytten, bl.a. hadde en dr. (trolig) Anna som blev g.m. Sigvard Ingebrigtsen Munch, sogneprest i Lesja. - Kanskje må man da til Lesja for å finne et mulig svar. --Vedr. denne futen Fredrich Christian Munch (sønn av Sigvard Ingebrigtsen Munch), - så er også hans kone omt. som Munch. Alstå da Margrete Marie Munch. Hun er ellers uten farsnavn. - Hmm ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Fredrik er i alle fall knytt til Lesja som son til Sigvart Engebrets. Munk frå Storhove i Fåberg, g.m. Anna Jørgensd. Marstrander frå Grytten iflg. Bygdebok for Lesja bd 3 (1996) s. 36. Kjelde for bygdeboka er Ivar Kleiven: Lesja og Dovre (1923).Etter Bygdabok for Lom bd. 2 (2002) s. 501 vart Marit Olsd. Munk frå Blakar g.m. ein Engebret på Storhove, så det kan vel vere grunn til å tru at Fredrik var av den gamle Munk-slekta i Gudbrandsdalen. Men det er sikkert andre som har nærare kjennskap til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

til Alv - søk på Kvasir - Munkene i Gudbrandsdalen - her kommer det frem mye fint. Jeg har selv Sigvart Munk som ane.mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk til dere. -- Til Arnfinn: Det kan vel ta litt tid å få tak i Bygdeboka. -- Jeg har notert at Oluf Lauritzen Blaker, d. litt før 1574, g.m. Synnøve Simensdr. - M.v. har jeg notert at enken Synnøve i arveoppgjøret og i Forlik med Oles bror Mikkel, bl.a fikk en Hud i Hovin og at enken og en datter bosatte seg der. - Det kunne vært greit å få aklart om det var denne datteren som blev g.m. Ingebrigt (Engebret.) --Neste problem er jo da å finne ut om det er sammenheng mellom Futen Fredrich Christian Munch, Meldal og denne Knut Fredrichsen fra Meldal, som i 1766 kom inn på Larsstuen / Reiten i Halsa M.R. --Skal 'surfe' litt på nett senere. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

I Halsaboka kommer det frem at Knut var gift med Brit Arntsdatter. De hadde tre døtre, - Gunhild, Beret og Malene.Knud Frigss. Grindal ble gift 11. mars 1754 Rennebu med Beret Arensd. Voulen. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A04 (1751-1775), Ekteviede 1754-1755, side 494-495. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16204&idx_id=16204&uid=ny&idx_side=-200>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDu finner mer om Knud Fredriksen på astavne.net. Han var sønn av Fredrik Arntsen Grindal 1690-1768. Knut, kona og de tre døtrene er registrert på plassen Tindvold under Grindal i 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk til deg. - Det var jo greit å få dette avklart. -- Den nederste lenken fant jeg ikke ut bruken av, men det er vel et eget knep for å få noe vettug ut av denne ? --M.h.t. kona til Knut Fredriksen, Berit Arentsdr., går jeg ut ifra at gåren Vaulen er en gård i Meldal ? -- I Halsaboka var det antatt at hun kanskje var fra Nistu Reiten, men da var det vel feil. --M.h.t. foreldrene til Futen Fredr. Chr. Munch, hadde det vært greit om min formodning i innl. 6. var riktig. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fogden Fredrik Christian Munk fikk i 1710 skjøte på Solskjel, Tustna (6 år før han døde). Der (på et nes mot sør, ut i Vinjefjorden, pekende mot Korsneset ytterst i Skålvikfjorden, Vågland (Halsa kommune) på den andre sida), ligger gården Halse (altså på Tustna). Er det klart om det var Halse på Tustna eller Halsa gård (ved fergeleiet Halsanaustan-Kanestrøm) lenger sør som Munk fikk skjøte på den 17 Mar 1694 ?Såvidt jeg vet stemmer det at futens far Sivert Ingebrigtsen Munk var sønn av Marit Olufsdatter Munk (Blakar) og Engrebret Storhove. Sistnevnte kan visstnok muligens ha vært sønn av presten i Lom, Gulbrand Engebretsen, som er nevnt på Blakar i 1519.Futen hadde sønnene David og Sigvard, sistnevnte ble gjestegiver på Solskjel fra 1715 (fikk da skjøte av faren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

(9) Vi finner Fredrich Munch (46) på Halse Fougdegaard i 1701, med sønnen Fredrich Christian (5) og 13 tjenestefolk. Nabogårdene er Aakvik, Megård og Reiten, så det må være den gården lenger sør han fikk skjøte på i 1694. Blant tjenestefolkene finner vi en Sivert Munch på 16 år.(8) Jeg får ikke laget lenkte til enkeltpersoner i basen, men skal forsøke å veilede deg på enkleste måte.Trykk på bokstav A i venstre felt. Bla nedover til du kommer til Arntson Grindal (2). Ved å trykke på den får du opp Fredrik Arntson Grindal f. 1690 øverst i venstre felt. Ved å trykke på Fredrik skal du så få opp en familie i høyre felt hvor Knud Fredrikson f. 1727 er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(10:) Ja, da er det ingen tvil, dette er garder i Halsa ved ferjeleiet over mot Kanestraum og 'Krifast' (E39) til Kristiansund. 'Megård' er 'Megar'n Halsa' og Reiten er prestegarden, litt lenger mot Nord-Øst. På Halsa gård var det tidligere husmorskole, nå er det asylmottak (der også). Kronprins Håkon bodde der da han (sist) besøkte Halsa. Og så finnes det altså, til en smule forvirring, plassen 'Halse' på Tustna, på andre sida av Vinjefjorden, innen synsvidde fra Halsa (kommune).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk til dere. -- Da formoder jeg at dette 'Munch problemet' er avklart. --Jeg kunne ellers godt tenkt meg ytterligere avklaringer om lensmanns slekten fra Halse, bl.a Lensmann Christen Sørensen som blev g.m. enken Gjertrud Henriksdr., men dette hører vel like gjerne hjemme under tema 80611. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.