Gå til innhold
Arkivverket

[#82242] Karen Olsdotter - fødd 1854 Fåberg - utvandra 1870? - kven var foreldri hennar?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

På husmannsplassen Moshølen under garden Hovisveen i Fåberg (Gudbrandsdalen) finn me i 1865 denne huslyden ([url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0524&kenr=004&bnr=0018&lnr=00>Lenke):~~~~~~~~~~~~~~~~Ole Halvorsen hf g Husmand med jord 1820 KristianssandAnne Olsdatter Hans kone g 1826 FåbergHans Olsen Deres søn ug 1849 FåbergSimen Olsen Deres søn ug 1853 FåbergMateas Olsen Deres søn ug 1860 FåbergOtto Olsen Deres søn ug 1864 FåbergKarel Olsen Deres søn ug 1865 FåbergKaren Olsdatter Deres datter ug 1855 FåbergLisa Olsdatter Deres datter ug 1858 FåbergAneta Olsdatter Deres datter ug 1862 FåbergKjestine Nilsdatter Hans moder e 1794 Kristiansand~~~~~~~~~~~~~~~~Eg har fokus på dotteri Karen, fødd 9.8.1854 (Lenke), siom ifølgje amerikanske kjelder skal ha utvandra til Amerika i 1870, rimeligvis med foreldri sine.Eg ser at foreldri Ole Halvorson og Anna Olsdotter gifte seg i Fåberg 18.10.1847 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Boka Husmannsplasser i Fåberg bind 2, utgitt av Fåberg Historielag, forteller om gården Boleng / Bulung som ligger som den andre gården sør for Vingnes ned mot Mjøsa (sør for Lillehammer). Gården hadde fiskerettigheter og drev med oppdrett av dølahester fra 1800-tallet. Gården hadde flere husmannsplasser: Gjedsveen, Støkket, Bolengslia, Bolengsødegården, Haugen, Bolengsanden og Knippen. Boka lister opp beboerne på disse plassene ved tidspunkt for folketellingene, men jeg finner ingen Ole her som kan passe som far til Anne Olsdatter. Mellom FT 1801 og 1865 kan nok husmenn ha skiftet flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Jorunn og Arne for spennandfe og nyttige innlegg iom denne huslyden!Det er tydeleg at me ikkje kjem noko nærare bustaden til Anna Olsdotter sine foreldre under Boleng, men når det gjeld utvandringi i 1870, er eg sterkt i stuss! Det ser ut til at berre dei yngste borni er oppskrivne i lag med foreldri! Og Karen er, so vidt eg kan sjå, ikkje nemnd!?Er et mogeleg å sjekka denne utvandringi ein gong til? Dei står ikkje i kyrkjebøkene for Fåberg!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det nærmeste jeg kommer er denne Karen Olsen fra Fåberg. Kan den Simen Olsen Storhov som er ført over henne være hennes bror, selv om alderen ikke stemmer helt? Kjenner du til om Ole Halvorsen m/familie først bodde i Wisconsin?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Arne for nytt spennande innlegg! Denne Karen ser jo svært spennande ut, og eg meiner dette godt KAN vera Karen og broren Simon som utvandrar i lag...Men 100% sikker vil eg ikkje seia eg er...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrun Knutrud

I bind 1, Husmannsplasser i Fåberg, nevnt i (2), finnes 1865 familien ved Moshølen øvre (Nøshølen sannsynlig feiltolkning, tenker jeg) under Hovesveen gnr. 186 bnr. 4. (fradelt Sør-Hove øvre) '1870: Familien emigrerte til Milwaukee.'Storhove (el. Sør-Hove nedre gnr 184) var nabogård til Hovesveen- begge del av det tidligere Hovegodset. Simen og Karen var vel allerede i tjeneste, og reiste etter familien året etter.Ellers kan det kanskje være ledetråder å finne i Hattestadmanuskriptene om Fåberggårdene, selv om det der står mest om gårdeierne. LenkeKanskje ikke så mye nytt (og sekundærkilder), men funn ovenfor forsterkes muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.