Gå til innhold
Arkivverket

[#82250] Stabelgaarden i Østre Aker i 1875. Hvor lå den?


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

I FT 1875 for Aker, 1. krets, står det om en familie Bjerk som bodde i 'Stabelgaarden'. Hvor lå den? Jeg kjenner til en gård i Christiania med samme navn i Kongens gt. 2, men den skal det jo ikke kunne være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

hei stig Stabelkroken, i christiania var inntil 1840 et av smugene som dannet forbindelsen mellom Østre gade (Carl Johans gt)og Drammensveien, som da begynte ved Stortingsplass. Her lå Stabellgården og stengte Østre gade ved EGERTORGET. Fra Oslo byleksikon.Kanskje navnet kommer fra familen Stabell fra Skedsmo og gårdene Ryen og StalsbergKjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jo takk, jeg kjenner til den, selv om jeg trodde det var den samme som den i Kongens gate 2. Men den jeg søker skal altså ha ligget i Østre Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

En Elleonore Stabel (ugift, 56 år gammel) er i folketellingen 1865 oppført som gårdeier på Dælenengen i Østre Aker - Lenke . Kan hennes leiegård(er) ha blitt kalt Stabel-gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Berit: FT 1875 for Aker ligger på Beta-området til familysearch. Vanskelig å si om hele tellingen er med. Antall records virker litt lite.Tore: Et godt tips jeg bør følge opp! Familien bodde i 1878 tydeligvis i Smedgaten 3, og det er ikke Smedgaten på Enerhaugen, men det som nå heter Tromsøgata på Rodeløkka. Bydelen het vel den gang Vaageby. Kan den ha ligget under Dælenengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Vågeby/Rodeløkka ble skilt ut fra Dælenengen i 1854 da stiftsprost Frederik Rode kjøpte en eiendom der, så vi kan meget vel være på rett spor. Les mer om Rodeløkka her http://no.wikipedia.org/wiki/Rodeløkka. Jeg mener også at gårdeierens navn står oppført i folketellingen 1875, så du bør nok ta en tur til Statsarkivet i Oslo for å se i originalen. Pantebøkene vil også gi beskjed om hvilke(n) leiegård(er) Frøken Stabel eide, og på Oslo byarkiv vil du nok også kunne finne nyttige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.