Gå til innhold
Arkivverket

[#82266] Gullich Steinarsøn 1691-1765 i Røyken, etterkommere ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Hans foreldre er Steinar (Steener) Larssøn Liverud 1639-1707 og Giertrud Gullichsdatter Liverud 1650-1719. Han hadde 4 søstre iht skifte etter faren: Karen ca1685-, Birthe 1686-1764, Marthe ca1689-1762 og Guri 1690-1763.Han ble begravet 8.des.1765 i Røyken og kan forveksles med Gullich Erichsen som ble begravet 5.mar.1763 - ihvertfall er det vanskelig å skille barn mellom dem. Imidlertid bodde Gullich Erichsen på Ouvie i Røyken, mens jeg ikke har klart å finne hvor Gullich Steinarsøn oppholdt seg. Nå har jeg forsøkt det meste og må ty til hjelp. Jeg finner ikke skifte etter ham (kun etter Gullich Erichsen) og heller ikke noe annet på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(3): Dette er nok 'dessverre' Gullich Ouvie's datter. Han hadde også barna: Marie 1739-, Hans 1741-1741, Karen 1743-, Jacob 1744-, Randi 1745-, Erich 1747-, og Jens 1754-.Jeg legger også inn Gullich Steinarsøns begravelse. Der står det noe som jeg tolker som adressen 'Allergot' - kanskje feiltolket, men et spor: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8420&idx_id=8420&uid=ny&idx_side=-178>Lenke nr. 3 nedenfra på venstre side. Klokkeren har litt bedre håndskrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for Allergott. Jeg ser imidlertid ikke stedet hos Rygh: Lenke, men der er det vel ikke med hvis det bare er en husmannsplass. Jeg tok for ordens skyld en rask titt på Hole for å se om det dukket opp noen dåp, men negativt. Hvis han bodde hele tiden i Røyken, så kan det være at han var barnløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

For å avgrense, nevner jeg at Gullich Erichsøn Ouvie ble gift første gang 29.mai.1721 i Røyken med Marie Pedersdatter fra Ouvie. Han fikk deretter de tre barna Ingeborg 1722-, Ole 1724-1773 og Dorthe 1727-1765. Marie begr. 10.apr.1737 og Gullich Ouvie gifter seg på ny 26.jun.1738 med Kari Hansdatter Nærsnes. Barn i dette ekteskapet er nevnt i (4).Men, Allergott under Hyggen er det beste spor hittil. Det bør jo også være mulig å finne Anne Sørensdatter (Jørnsdatter ?) død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det, Roger.Der var hun og nå er det tydelig at hun het Anne Sørensdatter. 54 år, dvs. født ca 1685 og altså noe eldre enn Gullich som var født i 1691. Hun var ca 37 år da de ble gift og mulige barn må finnes på 1720-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Med hustruens død i 1739, fikk jeg ideen å sjekke ekteskap i tiden etter og fikk treff med en gang. Gullich Steenersen Allergoth forlover seg 22.okt.1741 med Maren Sørensdatter fra Strømsø og gifter seg 18.feb.1742. Lenke Skal vi gjette at hun er søster av Anne og at Anne mao. er fra Strømsø ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg må rette opp: Jeg finner et barn Jacob døpt 6. sept. 1744 Lenke og da heter moren Mari Jacobsdatter. Tro om ikke presten ved forlovelse/ekteskap har blandet inn forrige hustrus etternavn ? Uansett er neppe Mari søster til Anne, dertil er aldersforskjellen vel stor.Jacob begraves 19.mai.1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Leif (10):Selv om det er snakk om like patronym, så kan du ikke helt uvilkårlig gjette på at Gullik er blitt gift en søster av sin avdøde ektefelle. Det måtte dispensasjon til, da dette var regnet som for nært slektskap (mann og kone = ett, ifølge bibelsk tolkning).Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Are (13):Det er ikke så mange mulige Søren i området på den tiden. Så langt har jeg bare sett Søren Syltingli i Røyken i passende alder, men Strømsø er vanskeligere pga. manglende kb.Takk for all hjelp også til Roger. Du slår meg klart når det gjelder å lese den aktuelle prestens kråketær.Jeg ser nå også at en av Gullichs søstre, Birthe døde 'som enke' på Nordre Heggen i 1764 (hos Gullich ?). Kan Allergot ligge under Nordre Heggen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Er Ole Nielsen Heggen den samme som Ole Nielsen dragon på Heggen ? Heggen var jo et dragonkvarter så det er kanskje naturlig. Jeg har trodd at dette var samme person, men når jeg ser på barnedåpene så er noen barn 'litt for nærme i tid', f.eks.Hans døpt 6.sep.1717 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7739&idx_id=7739&uid=ny&idx_side=-25>Lenke og Anders døpt 27.feb.1718 Lenke. Før disse, bl.a. Kari 19.jan.1716 Lenke. Mulig hvis Hans ikke døpes straks etter fødselen, men ....Før dette Ole Dragons datter Anne i 1714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(16): Jeg tillater meg å rette en liten skrivefeil. Birthe (Berte) giftet seg 17. juni 1714.Takk for øvrig Roger, for dine fine slektssider. De har vært til stor hjelp i min leting i Røyken.Du har vel også lagt merke til at Birthe Steinarsdatter var i nær slekt med Ole Nielsen Heggen idet Ole var halvbror til Birthes mors 2. ektemann Hans Nielsen. Var dette lov ?Gullich gifter for 3. gang med Mari Jacobsdatter som er datter av enda en bror - Jacob Nielsen Heggen/Jaksland, så her var det mye samgifte. Er forøvrig Jacobsland og Jaksland det samme ? Se 8 etter Tri. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7739&idx_id=7739&uid=ny&idx_side=-12>Lenke barn Ole.Jeg leter også etter ektemannens familie til den eldste søsteren til Gullich, nemlig Karen f. ca 1685 som ble gift med Anders Gierdal/Gjerdal 24.jun.1706. Barn Amund 1706 og Anne 1707. Er dette Anders Ouvie som bl.a. sees øverst på denne siden Lenke ?Enda en 'kortslutning', kan Ole Nordheggen (4. post) være Ole Nielsen Heggen (fra Nordre Heggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Jacobsland og Jaksland er det samme. Har begynt å lage lenker til denne søskenflokken. Her er Martha Steinarsdatter http://tiny.cc/2ids0 resten kommmer i helgen.Har du forøvrig funnet dødsdatoen til Gullichs tredje hustru Mari Jacobsdatter ?Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Martha Steinarsdatter (min 4tip) har jeg ganske god greie på. Det samme gjelder datteren hennes Marthe og videre fremover (gift med Johannes Josvasøn Høvig og 9 barn).Martha Steinarsdatter var som du viser på din webside først gift med Hans Asgautsen Husebye. Etter at han dør i 1717 (begr 9.mai) blir hun gift på nytt med Niels Pedersen. Han er det ganske interessant å følge. De bor på Husebye fra 1721 til 1723 når Hans Asgautsen Husebyes eldste sønn Anders overtar Husebye. Iflg. bygdeboken ble så Niels Pedersen oppsitter på Gislerud og det stemmer med at Niels Pedersen Gislerud fikk barna Anna, Marthe og Peder i årene deretter. I 1735 tok arvingene etter forrige eier gården på odel og han måtte flytte , trolig til Ølstad søndre. I kirkeboken for Røyken sees Niels Pedersen Gislerud som fadder frem til 7.aug.1735, men ikke deretter.Fra 1737 (muligens også 1736) finnes Marthe Steinarsdatter Ølstad som fadder i flere år utover.Niels Pedersen Ølstad er sønn av Peder Nielsen Ølstad og Marthe Christensdatter. Denne Peder er sønn av Niels Pedersen Husebye 1626-etter 1666 så også tidligere var det 'flytting' mellom Husebye og Ølstad.Leter fortsatt etter Mari Jacobsdatter (og Anders Gierdal).4. søster av Gullich, Guri ble gift 22.sep.1726 med Iver Torstenssøn 1692-1741, 4 barn ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Takk for oppdateringen. Har oppdatert siden til Martha Steinarsdatter med din informasjon. Jeg har også kun funnet 4 barn av Guri Steinarsdatter. Når det gjelder Johannes Josvasen og Martha Nielsdatter har jeg kun funnet 7 barn (se lenke i (20)) hvem er de to andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Johannes og Martha hadde også følgende barn: Kari ca1754- (begr. 6.des.1772 Lenke) og Adam dåp 15.mai.1760 begr. 6.sep. 1760.Jeg finner ikke dåpen til Kari og kan ha tydet feil i kb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Adam Olsen med dåp 15 mai 1760 Lenke er nok ikke barn av Johannes Josvasen og Martha Nielsdatter men av Ole Hansen Nærsnes og Johannes søster Marthe Josvasdatter.Er litt usikker om Kari begr. 6 des. 1772 er en ny datter eller er lik med Karen Johannesdatter, dpt. 19 Okt. 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.