Gå til innhold
Arkivverket

[#82267] Hjelp med stedsnavn i Namdalen


Gjest Thor Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Karlsen

Jeg har fått oppgitt at han døde i 1832 på Fredriksmoen i Namdalen. Er det noen som kjenner til dette stedsnavn?..........................................................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Karlsen

Takk til Johan I. Borgos for informasjon. Det er også en gård i Nærøy med navnet Finsetmoen, men om det er rette sted er usikkert. Jeg kan ikke finne hans død i kirkeboken. Han døde den 5.juni 1832, og navnet er Elling Randulf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Fredrikmoen ligger i Gravvik, Nærøy kommune. Gårdsnr. 43. I dag bedre kjent som Viken. Har bygdeboka liggende, om du hadde spørsmål.Finsetmoen ligger også i Gravvik, Nærøy kommune. Gårdsnr. 32. Gravvik var tidligere en del av Leka kommune, så hvis du skal leite i kirkebøkene, må du se på Leka.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

(3) Det skal være Nausbukta, postnr. 7990. Det er i dag et slags 'senter' i Gravvik, med lokal coop, kirke og skole (Hvor jeg jobber)Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Karlsen

Mange takk Ørjan for ditt innlegg. Jeg tror det riktige dødssted skal vær Fredrikmoen (uten s). Men jeg har også fra annet hold fått oppgitt at han døde på Finsetmoen Nærøy.Jeg har også pløyd igjennom kirkebøkene for Leka for å bli sikker på hvor Elling døde, men uten resultat.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Zettergren Seem

Jeg tyder stedet til: Fredrikmoe i Lekøe Sogn. Hans oldebarn Johanna Edvardine Randulff Jacobsdatter bor forøvrig på Fredrikmoen i 1900-tellingen for Leka uten at det behøver å bety noe annet enn en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Dahl

Finnsetmoen har gårdsnummer 97 (uten at det var så veldig viktig for akkurat denne saken, men kan ikke sitte å se på noe som ikke er riktig! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

(12) I følge Nærøy Bygdebok VI, har Finsetmoen gårdsnummer 32. Dette fra gode gamle dager da Gravvik lå i Leka kommune. Gårdene i Leka kommune har gårdsnummer fra 1 til 19, så fortsetter det med nr. 20 i Gravvik (Heller) og fram til og med gårdsnummer 58. (Kvitholmen) Finsetmoen hadde altså gårdsnummer 32. Mulig gårdsnummeret har blitt endra etter kommunesammenslåingen med Nærøy, og fått nr. 97, men jeg ville likevel ha lagt nr. 32 på minnet, i fall man f.eks. skal en tur på statsarkivet ol.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

(12) I følge Nærøy Bygdebok VI, har Finsetmoen gårdsnummer 32. Dette fra gode gamle dager da Gravvik lå i Leka kommune. Gårdene i Leka kommune har gårdsnummer fra 1 til 19, så fortsetter det med nr. 20 i Gravvik (Heller) og fram til og med gårdsnummer 58. (Kvitholmen) Finsetmoen hadde altså gårdsnummer 32. Mulig gårdsnummeret har blitt endra etter kommunesammenslåingen med Nærøy, og fått nr. 97, men jeg ville likevel ha lagt nr. 32 på minnet, i fall man f.eks. skal en tur på statsarkivet ol.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.