Gå til innhold
Arkivverket

[#82271] Skanna rettergangsmateriale (tingbøker) offisielt lansert i dag


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Dette synest eg er store ting. No kan eg selga alle filmrullane mine, då leseapparatet mitt for mikrofilm ikkje fungerer lenger ;-)). Tusen takk til riksarkivet for denne fantastiske gåva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

6 BjørgKan du ikke utsette juleforberdelsene til neste jul da, og arranger familiedugnad med noko godt attåt i stedet i årets jul.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jeg er meget glad for de mange tekniske fremskritt, men ser med forbauselse at flere meget dyktige slektsforskere straks kan ha god nytte av dette arbeidet. OK - jeg kan lett se muligheten for dette.Selv brukte jeg både 'kompasset' - satte også 'zoom' på til 400% - og til slutt prövde jeg å ta et printout, men alt er uleselig for meg. Jada, brillene mine er OK.Jeg er meget imponert over alle dere som er så meget flinkere enn meg, (og dette inkl. også Thingvold og Wangensteens store arbeider i samme retning) - tross mine 60 år i genealogi.- Noen tekniske forslag som kan hjelpe meg på vei ? Jeg har moderne utstyr. Men jeg er vel litt for dum, påstår min kone. Det er nok av sine egne man skal få det. - Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Det letteste er nok å begynne i de nyeste bøkene først og heller øve seg på det vanskeligste senere. Øvelse, mye tålmodighet og god tid er vel de vi må ha for å finne nyttige opplysninger. De eldste bøkene er det vel kun få som ikke synes er vanskelige å forstå.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Man kan selvsagt lese disse fra 'perm til perm'. Eller kanskje jeg skulle selge et register for Christiania med oversikt over saksinnhold og hovedpersoner, bare for den første tingbok i Christiania (start 1652) ble registeret STORT. Og det er ytterligere 24 bøker før 1700-tallet begynner.Omskrevet, for meg er dette glimrende, men tilgjengeligheten for andre som ikke er helt spesielt Christiania-interesserte er 'next to nothing' så lenge ikke en eller annen form for register kommer. (De kan være vriene nok å lese for mange som det er, slå gjerne opp på første tingbok for Christiania og kontrollér!).Eller er det jeg som undervurderer brukerne???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(16) Jeg mener det finnes et register for en eller flere av de eldste bytingsprotokollene for Chra. De er på kort på RAs lesesal. Jeg har selv brukt registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er riktig, de er t.o.m. filmet. Riktignok er de mangelfulle, men er bedre enn ingenting.Men det endrer ikke spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Fullstendige registre til tingbøkene vil nok forbli en våt drøm i overskuelig fremtid. Mangelen på registre gjør tingbøkene til en vanskelig tilgjengelig kilde, og mangelen blir enda mer påtagelig og følbar for enda flere enn tidligere nå som vi har fått denne fantastiske kilden digitalisert og dermed hjem på våre egne hjemme-pc'er. Selv brukte jeg mange år på 1980-tallet på å bla meg gjennom og skumlese ca hundre årganger av tingbøkene fra Øvre Romerike fra og med den første boken fra 1651 (- som det faktisk finnes et register til), og jeg fikk virkelig bekreftet at dette er en gullgruve, ikke minst for slektsforskere.Nå som tingbøkene ligger på nettet og derfor sikkert vil bli benyttet av mange flere brukere enn før, kaster jeg med dette frem et forslag om en kontinuerlig dugnad med registrering av tingbøkene. Heller ikke dette registeret vil noensinne bli komplett, men det kunne i det minste være en begynnelse.Hva om man hadde et menyvalg for registrering når man er inne på en tingbok? Der kunne man komme rett inn i et enkelt, nettbasert registreringsskjema hvor den enkelte bruker legger inn relevant informasjon om tingbokinnførselen - dato, navn på involverte, gårdsnavn, prestegjeld, noen stikkord om hva saken dreier seg om samt protokoll- og sidenummer, helst med en permanent sidelenke til selve tingbokinnførselen. Hver gang noen legger inn disse dataene, vil registeret bli oppdatert og den nye registreringen bli tilgjengelig på nettet, og man kan ha enkle søkefunksjoner på personnavn og gårds- og stedsnavn.Som en påminnelse om registeret og en oppfordring til å legge inn opplysninger kunne det være en åpningsside som kommer opp hver gang man går inn på en tingbok der det gis en enkel beskrivelse av tingbokregisteret og en lett anvisning for hvordan registeropplysningene legges inn. For at flest mulig skal legge inn opplysninger, må dette selvfølgelig gjøres så enkelt som overhodet mulig uten at det går ut over bruksverdi og greie søkefunskjoner.Er dette realistisk? Er det mulig rent datateknisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En mulighet som ikke burde være uoverkommelig, er å skanne inn de kortregistrene som allerede finnes, både for f.eks. Chra., som er nevnt, og Østfold. Selv om registrene måtte være mangelfulle, er de likevel til stor hjelp, særlig fordi de eldste tingbøkene for Chra. og Østfold til dels er svært tunge å lese - jeg går ut fra at det nettopp er derfor det er laget registre.Leservennligheten på tingbøkene er svært variabel fra distrikt til distrikt, og selvfølgelig fra tidsperiode til tidsperiode. Mange steder er skriften helt fin å lese, så sant man behersker den håndskriften som er gjengs på det aktuelle tidspunktet i sin alminnelighet.Det kan ikke ha vært så rent lite arbeid som er nedlagt i å lage disse registrene i sin tid, heller, og ved å tilgjengeliggjøre dem, viser man respekt for dette. Hvis det er slik at kortregistrene allerede er mikrofilmet, må det vel være enda enklere.Samtidig kan jo ingen forlange at dette skal skje 'i morgen', men det må være lov å håpe at man kan skanne registrene på litt sikt, i hvert fall, slik man vel tenker å gjøre med skiftekortene, som er en veldig god kilde til det materialet, selv om skiftekortene også har sine mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, det er vel antagelig mer realistisk å håpe på at de allerede eksisterende registrene til enkelte tingbøker (og til enda flere skifteprotokoller) blir digitalisert og lagt ut på Digitalarkivet. Mitt forslag igår om en kontinuerlig (for ikke å si evigvarende!) registreringsdugnad var vel en fortsettelse av drømmen om fullstendige tingbokregistre mer enn en gjennomtenkt idé...Spørsmålet om digitalisering av kortregistre til tingbøker og skifteprotokoller er derfor stilt i en tilsvarende tråd i Arkivforum - se debattnr. 71741 Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Arkivverket er naturligvis enig i at register til tingbøkene ville vært flott, men det er definitivt ikke mulig for Arkivverket å sette av den store mengden ressurser som kreves til slikt arbeid. Vi er ikke av veien for å lage et slags nettbasert registreringsopplegg for tingbøkene, men dette kan heller ikke prioriteres med det første. Vi har mye annet programutviklingsarbeid foran oss. Eksisterende registre og avskrifter som finnes, vil vi gjerne integrere, så sant det lar seg gjøre uten at vi trenger å utvikle nye løsninger i nær framtid. For eksempel vil søkbare registre i tabellform kunne knyttes til én eller flere tingbøker, akkurat som søkbare skifteregistre er knyttet til skifteprotokoller.NB: Under indeksering har vi avdekket at enkelte sider i tingbøkene mangler på mikrofilmen. Disse vil vi etterskanne i 2011, og bildene vil bli puttet inn i bilderekkefølgen på sin rette plass. Dette vil medføre at de permanente sidelenkene vil kunne forskyves (siste ledd i lenka er et nummer som angir bildets posisjon i bilderekkefølgen). De permanente bildelenkene vil ikke endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg håper inderlig at filming/scanning/digitalisering av de allerede eksisterende kortregistrene for enkelte tingbøker og for skifteprotokollene ikke bare kommer med i Digitalarkivets planer, men også høyt opp på prioriteringslisten. Man har nedlagt et stort arbeide for å få lagt ut disse kildene på nettet, og da er det veldig synd at nettbrukerne ikke kan benytte seg fullt ut av de hjelpemidlene som faktisk allerede finnes rundt omkring på statsarkivene. Det blir litt som å gå en femmil på ski - og så bryte på oppløpssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Til Tore (21):Ja, du har vel som meg også vært klar over avskriftene/sammendragene og registrene som er utarbeidet til tingbøkene for Øvre Romerike og tildels Nedre Romerike.Jeg har ingen full oversikt over hva som ble gjort, men materialet ble tidligere oppbevart ved Statsarkivet i Oslo, og senere tilbakelevert til Romerike historielag som hadde stått bak dette arbeidet. (Deler av?) materialet kan i dag leses i skannet utskrift på Romerike historielags hjemmesider:Lenke tingboker.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.