Gå til innhold
Arkivverket

[#82274] søker opphavet til Peter / Peder Holm og Maria Sørensen viet 17.11.1807 Skien


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

HeiEr det noen som har kjennskap til hvem foreldrene til Peter/Peder Holm og/eller Maria Sørensen var ?Paret vies i Skien 17.11.1811 (nest siste vielse før 1811):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7889&idx_id=7889&uid=ny&idx_side=-46>LenkeHer ferdig tydet av Ivar Ertesvåg: LenkeDåpen til sønnen Ole Peter (Det eneste barnet jeg har funnet så langt) nr.5 fra toppen: Lenke'Mulig' fadder i dåpen til Ole Peter, og også 'mulig' bror av Peter/Peder Holm: LenkeFamilien befinner seg her i 1825:Lenke Jeg har også lagt ut en etterlysning på DIS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre ikke særlig hjelp å tilby her, men lurte på om den relativt jevngamle Peder Pedersen Holm på Gråten i Solum muligens kunne være en slektning...Lenke pedersen holm&nr=3&antinnlegg=17&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei OddbjørnJeg forsøker å finne flere opplysninger om fadderen Jørgen Holm, som jeg tror kan være en bror. Men dersom denne Jørgen skulle være en bror av Peter/Peder Holm, set det ut som farsnavnet er Aagesen. Dersom dette er riktig, er det vel her snakk om en annen familie ?Vielsen til den mulige broren Jørgen C. Holm, hvor det ser ut som det står Aagesen?nr.2 fra topp:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7889&idx_id=7889&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Konen til Jørgen, Karen Kirstine i FT.1801:LenkeJørgen C.Holm i FT 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken ble feil. Da gjør jeg sånn:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Jorgen Christian Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 27 Aug 1779 Place: Christening: 20 Sep 1779 Place: Kongsberg, Buskerud, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Aage HOLM--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C428592 Source Dates: 1756 - 1782 Film or Fiche Number: 123983 Collection Details: Kongsberg; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken ble feil. Da gjør jeg sånn:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Jorgen Christian Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 27 Aug 1779 Place: Christening: 20 Sep 1779 Place: Kongsberg, Buskerud, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Aage HOLM--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C428592 Source Dates: 1756 - 1782 Film or Fiche Number: 123983 Collection Details: Kongsberg; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Men dessverre ingen Peder registrert i FS blant Aage Holms barn:Vital Records Index / Norway - 8 Select records to download - (50 maximum) 1. Anna Sophia AAGESDATTER HOLM - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 20 Apr 1769 Kongsberg, Buskerud, Norway 2. Hans Hermand AAGESEN HOLM - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 19 Feb 1767 Kongsberg, Buskerud, Norway 3. Povel Mathaeus AAGESEN HOLMS - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 22 May 1765 Kongsberg, Buskerud, Norway 4. Juliana Dorothea AAGESDATTER HOLM - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 09 Jul 1771 Kongsberg, Buskerud, Norway 5. David Otto AAGESEN HOLM - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 03 Feb 1777 Kongsberg, Buskerud, Norway 6. Jens Michael AAGESEN HOLM - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 03 Feb 1777 Kongsberg, Buskerud, Norway 7. Jorgen Christian AAGESEN HOLM - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 27 Aug 1779 Kongsberg, Buskerud, Norway 8. Helle Marie AAGESDATTER HOLM - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 01 Dec 1774 Kongsberg, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk OddbjørnDa var det ikke Jørgen C. Holm bror av Peter/Peder Holm. Rykker tilbake til start, og ser om jeg kan finne begravelsen til Peter/Peder eller konen.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da tror jeg det er begravelsen til Peter/Peder Holm jeg har funnet.Er det noen som kan tyde den for meg?nr.19 (nr.4 fra topp v.side)Lenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Finner også da det som må være sønnen Ole Peter Holms første hustrus begravelse. Fint om noen kan tyde den for meg også.nr.14 (3) h.sideLenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Innlegg 14 var svar på innlegg 12.(13) Det står: Anne Karine Holm, født Haraldsen - Gift med Garver Ole Petter Holm. Og hun var 31 år da hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk OddbjørnSkal lete og se om jeg finner Maria Sørensen Møller Holm også, men det ser ikke ut som begravelsene hjelper til med å løse gåten om opphavet til dette paret. Synd ikke prestene skrev hvor fødestedet var.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Kan dette være henne?Her står det jo Ole Peter Holm, men det er vel mulig Peter/Peder Holm (1) også het Ole Peter til fornavn. Sønnen Ole Peter er jo f. 1811, og Madame? Holm er f. ca,1778 noe som passer med Maria Sørensen Møller/Holm (1)?Klarer ikke å lese hva som står foran navnet til Ole Peter.nest sist:Lenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står vel Garvermester.Det kan for øvrig se ut til at det fantes en garverfamilie Holm i Skien. Her er i hvert fall en garver David Christiansen fra et manntall for året 1743, som jeg også har sett kalt David Christiansen Holm (se nr. 155):http://digitalarkivet.no/da/st08061743.htmHan er også nevnt så sent som i 1767 - og kunne nok kronologisk sett passe til å være Peder Holms morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

David Garvers barn:International Genealogical Index / Norway - 7 Select records to download - (50 maximum) 1. CHRISTIAN DAVIDSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 10 JUL 1743 Skien, Telemark, Norway 2. HANS DAVIDSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 08 APR 1749 Skien, Telemark, Norway 3. HANS JACHOB DAVIDSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 11 SEP 1750 Skien, Telemark, Norway 4. MAREN DAVIDSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 30 APR 1755 Skien, Telemark, Norway 5. MEGRETE DAVIDSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 14 MAR 1745 Skien, Telemark, Norway 6. MARI ELISABEHT DAVIDSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 07 JAN 1752 Skien, Telemark, Norway 7. GUNIL KIESTINE DAVIDSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 03 APR 1747 Skien, Telemark, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk OddbjørnDa er det jo stor mulighet for at Peter/Peder/Ole Holm (1) er født i Skien. Ut i fra Ft 1865 og Begravelse, er han født ca. 1777. Dersom han er født her bør jeg vel finne han i tidsrommet 1775-1779mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da har jeg lett i døpte i Skien 1775-1779, og sjekket faddere på alle barn med navn Ole, Peder, og Petter i dette tidsrommet. Jeg finner ingen faddere der navnet innholder Holm eller David-Davidsen/dtr.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk OddbjørnDa har jeg sett på skifter fra 1842 til 1846 uten å finne noe. Men her er det svært mye jeg ikke klarer å lese, så jeg kan ha oversett det.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.