Gå til innhold
Arkivverket

[#82274] søker opphavet til Peter / Peder Holm og Maria Sørensen viet 17.11.1807 Skien


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Søkte i FT.1801 i hele landet, og fikk opp en kandidat (1), Navn og alder stemmer jo bra, og farens yrke er vel heller ikke noe minus?LenkeFinner ikke noen liste over innflyttede til Skien 1801-1814, så da blir den også vrien å finne ut av.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk LeifJeg har sett på skiftene du henviser til, men klarer desverre ikke å finne noe som kan kobles opp mot Peter/Peder Holm eller konen Maria Sørensen (1)mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

På Gamle Gjerpen finner jeg andre ekteskap til sønnen Ole Peter Holm f.24.01.1811 (1):12/9-1843 Ole Peter Holm, Skien, Garvermester, em., 32. F: Garver Peder Holm. Olava Pauline Warme, Fossum, Jfr., 28. F: Masmester Jan Warme.Hans første vielse har jeg ikke funnet, kun begravelsen til første konen (13), legger den inn her på nytt. nr.3 h.side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7894&idx_id=7894&uid=ny&idx_side=-125>Lenke I FT.1865 har han byttet yrke:LenkeHer enda en bekreftelse på skifte av yrke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da fant jeg også første vielsen til Ole Peter Holm (29) på Gamle Gjerpen:17/3-1840 Ole Peter Holm, Skien, Garvermester, uk., 29. F: Garver Peder Holm. Anne Karine Haraldsen, Semb, Jfr., 29. F: Kiøbm. Peder Haraldsen.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tok ett Landsomfattende søk i 1801 for å se etter mulige kandidater til Maria Sørensen f. ca. 1777 (1), og finner en god kandidat:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f1801&gardpostnr=8084&personpostnr=111310&merk=111310#ovre>Lenkeog her er kandidaten til Peter/Peder Holm (1) og (26):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da er det vel tvilsomt om det er samme Garver Peter/Peder Holm, som vies 1807 med Maria Sørensen, som den Petter (31) som nevnes i skiftet her, siden han oppholder seg i Oslo 1809.:Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Peder (som han er døpt) Holm i Christiania er rett person i Skien, han ble borger der 1807 (i 1803 i Christiania). Har ikke lest hele tråden og rekker ikke det nå. Du finner dåpen 14.09.1781 i Vor Frelsers Kirke (han hadde en rekke søsken, men langtfra alle vokste opp). Farfaren var høker på Grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk GeirJeg var i ferd med å gi opp, så dette var kjempeflott. Da fant jeg dåpen, og da er vel morens pikenavn Anna Thorsdtr.?Lenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal svare deg litt grundigere senere, rekker ikke nå. Det er mulig borgerbok for Skien, Porsgrunn osv. utgitt på 1950-tallet ikke er på nettet, men den ble i sin tid utgitt av Brevik Historielag. Uansett finner du dette på arkivet. Men du skal få de viktigste detaljer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da er det muligens denne boken han er nevnt i :Borgerbok for Skien, Porsgrunn, Brevik, Langesund og Stathelle 1714-1844 av C. S. SchilbredJeg har stilt forespørsel om oppslag i denne på DIS.Jeg finner vielsen til foreldrene til Peder (33), Jens Pedersen Holm og Anna Thorsdtr. 3.vielse under april:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7233&idx_id=7233&uid=ny&idx_side=-65>Lenkeog dåpen til faren Jens Pedersen Holm 16.04.1752 øvertst v.side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Vielsen til foreldrene til Jens Pedersen Holm (38) og Johanna Hansdtr. 23.02.1746:Lenke Ser i dåpen skrives han Holmsen, men i vielsen Hollemsen. Men det er vel Holmsen som er riktig?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke fått funnet fram alt jeg tenkte å gi deg, men før du fortsetter i et feilspor som skyldes mitt sleivete svar (33):Jens Pedersen Holm (som du har riktig funnet vielse og foreldre til), er IKKE far til Skiens-Holm, han er far til den Peter Jensen Holm som omtales i hans skifte (tidligere nevnt her i tråden) og som ektet Maren Kierstina Hansdatter Borgen i 1803, samme år som han fikk borgerbrev i Christiania.Den Peder Holm som dro til Skien var sønn av Ole Olsen Holm og Karen Borch, døpt i Vor Frelsers Kirke i Christiania 22.01.1778. Han gikk i garverlære hos Holm Pedersen Holmsen, en bror av ovennevnte Peters far.Peder Olsen Holm ble borger i Skien 21.12.1807 som garver og borgerbrevet inneholdt også muligheten for 'i fornødent fall på husnæring'. Legg merke til at han angis som ugift (og ikke enkemann) da ekteskapet med Maria Sørensen ble inngått.Karen Borch var datter av gårdbruker på Jevnaker Christopher Bjellum og Hilleborg Borch (familie fra Østerdalen). Ole Olsen Holm er sønn av Grønlandskjøpmannen Ole Pedersen Holm i annet ekteskap med Karen Rasmusdatter (20.11.1727 i Vor Frelsers Kirke).Beklager surret mitt i første innlegg, det er ikke mindre enn 11 Peder Holm i Christiania i siste halvdel av 1700-tallet (folketellingen 1801 er dessverre liten hjelp her for Christianias vedkommende, jeg er ikke sikker på om den som ligger på nettet har flere riktige enn feil navn!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk GeirDa skal jeg få rettet opp i feilene, uansett hadde jeg ikke kommet videre uten innspill fra deg. Tusen takkmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.