Gå til innhold
Arkivverket

[#82279] Bilde av Garden


Gjest Anne K. Landholm
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne K. Landholm

Antaglig var det noen av disse gardistene som var på vakt da vårt daværende kronprinspar Olav og Märtha giftet seg i Vår Frelsers kirke i Oslo, den 21 mars 1929.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Er det ikke et lignende hus på slottsplassen? Til høyre når du kommer opp fra Karl Johan.Her fant jeg et bilde av det jeg mener.Vet ikke om det kan være det? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

For meg så ligner bygningen på det lille huset hvor Garden har opphold foran Slottet mot Wergelandsveien og hvor de trekker inn og ut ved vaktavløsning.... Dvs i Slottsparken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Takk Berit, det ser det ut som du har rett i.:-) Antar da at det er der de oppholdt seg når de ikke var på vakt. Hadde vært artig om noen kjente igjen noen av disse staute karene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg kjenner ikke igjen noen, hverken onkler eller andre. Men jeg kan opplyse at vaktstua ved Slottet ble tegnet av Linstow, arkitekten som tegnet Slottet, og den var en av de første bygningene i Norge i sveitserstilen.Altså - de kjekke gardistene står ikke foran vaktstua - de har da heller ikke paradeuniformen på seg. Ser ut som om de er på øvelse. Rekruttskolen har vært ulike steder, bl.a. Heistadmoen. Hilsen 'gammel' gardist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Takk for masse god info Torgeir, får vel gjerne slå meg til ro med at jeg ikke får vite hvor bildet er tatt. Hyggelig med innspill fra en staut gardist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, det er nok ikke Oslo. (Se rundt hushjørnet i forstørret stand). Torgeir: Hadde dere båtlue med hvitt bånd på rekruttskolen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Det er neppe tatt på Majorstuen der kasernene var... Det kan en se til venstre på bildet om en forstørrer det.. Jeg tipper at det er tatt på Terningmoen som var hvor rekruttene ble trent opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hva er det som ekskluderer Majorstuen? Området er flatt rundt kasernene og i lang utstrekning rundt. Skogen bak kan godt være rundt Blinder`n gård, eller for den saks skyld mot Frogner gård. Uansett så er spørsmålet i (1): Kan noen identifisere personer på bildet. Jeg vet av erfaring at en telefon til Garden vil være av stor hjelp når det gjelder opplysninger om tidligere gardister fra før 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

I 1928/29 så ville en ha sett Blinderen og de første bygningen der mot øst... Nedover motsatt vei så ville en se t-banen sitt Administrasjonbygning til blåtrikke. Mot sentrum og sør så var det murbygninger. Dessuten så har ikke terrenget rundt kasernene på Majorstua slik for form at det kan være der. I tillegg så var det kun opp mot Smestad det var store åpne jorder, og ingen slike skoger og åser..Nest nederst bilde her er av Gardekasernen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det er fine bilder. Legger ved en lenke til samme område: Lenke som viser hvordan området bak Gardekasernen ser ut i 1928. Ganske glissent med bebyggelse til venstre for Kirkeveien hvor nå NRK holder til. Vinderen historielag har en beretning fra en gardist i 1910 som kan være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Stor takk til Arne, Kai og Helge for meg ny info og bilder av Gardekasernen. Beretningen fra en gardist i 1910 som Vinderen historielag har er av stor interesse ( innlegg 18).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Her har du lenken til Vinderen historielag..[url="http://www.vinderenhistorielag.no/kode/pub.html>http://www.vinderenhistorielag.no/kode/pub.html Gå via innholdsregister fra 1992, så til 2008/1.Harald Elling Ulvestad: Gardist i Kristiania 1913-1914Her en lenke med litt info om en som har en far som var i Garden, og litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Tusen takk Arne , nå gleder jeg meg til å lese og lære om hvordan det var for gardistene, veldig interessant, igjen tusen takk for hjelpen. Håper at det etterhvert vil være noen som kjenner igjen sine på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.