Gå til innhold
Arkivverket

[#82282] Ole Olsen Verdal


Gjest Monica Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Olsen

Hei Er helt ny på dette her og lurer på om noen kan hjelpe meg. Skal finne foreldrene til min tippoldefar Ole Olsen født 1849 Værdalen(Verdal?) Har lett i kirkeboken over fødte i 'Fødselsregister for Verdal 1799-1895 ' døde November 24, 1914 Vestvågøy Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Set du Monica. Dette går jo strålende. Har du sjekket om gravstøtten finnes enda? Da står kanskje fødselsdatoen der?Eventuelt giftemål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Olsen

Ja morro dette, tusen takk:) finner ikke gravstøtten hans/deres men har opplysninger om kona. Heter da foreldrene hans Anne og Arnt etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Foreldrene het Ole Arntsen og Anne Olsdatter. Det som hjalp til å finne dåpen var FT 1900. Ole Arntsen bodde hos Ole Olsen, og var også fra Verdalen. Bare en Ole Olsen ble født i 1849 med far Ole Arntsen. Jeg har ikke undersøkt, men tror at det er en mulighet for at hele familien til Ole flytter nordover. Det ser ikke ut som om Ole Olsen ble konf. i Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant Ole under DIS gravminner, men det står bare 1849, f.sted Værdalen. Det står heller ikke hvor på kirkegården han er begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. FT 1900 se innlegg (3).Foreldrene flyttet til Nordland 27/5 1857, og barn står ikke oppført uvisst hvorfor. LenkeDa kan du jo begynne å lete etter konf. i Lenvik i 1863 for å se f.dato. Om du finner vielsen til Ole Olsen så vil jo antagelig fødselsdatoen og farens navn står der. Da burde du være sikker på at det er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(15) Nei, han er ikke fra Verdalen. Se på begynnelsen av temaet ditt, og se innlegg(3) av Bjørg Hukkelberg, og klikk på den blå lenka. De bodde i Lenvik i 1900. I 1865 bodde Ole og foreldrene også i Lenvik, se(11).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

se tema 73577, der finner du mye om disse. Men der er Ole død 18.06.1920 i Lenvik. Jeg har sjekka kirkeboka, og tror det er riktig for 'din' Ole. Hvor er dødsfallet i 1914?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ja,hun het Kristine Andrea,og ifølge vielsen var hun født i Reisen Sogn(det samme som Sørreisa)Ifølge Family search(mormonerbasen) var hun født 9 okt 1856,og døpr 21 juni 1857: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500224215957&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Trom&juris2=Trom&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Troms&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDåpen hennes i kirkeboken. Hun var døpt 2 juni 1857,ikke 21 juni ,som Family search oppgir:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Søsken av Kirstine Andrea:Hanna Karolina,født 17 juni,døpt 28 aug 1842: (nr 42) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9673&idx_id=9673&uid=ny&idx_side=-106>LenkeGabriel Edevard,født 4 april,døpt 1 juni 1845(nr 6): LenkeOldina Margrete,født16 mai,døpt 25 juli 1847: LenkeKaren Hansina,27 mai,døpt 25 aug 1850: LenkeKirstine Maria,født 6 sept,døpt 10 sept 1853: LenkeHans Henrik,døpt 10 sept 1853: LenkeForeldrene til barna,Christen Gabrielsen og Marta Kristina Hansdatter giftet seg 21 okt 1842(nr 10):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er familien på Smørsgård i Tranøy i 1865. Døtrene Hanna Karolina og Oldina Margrete bor ikke hjemme hos foreldrene: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1927&kenr=001&bnr=0116&lnr=00>LenkeHanna (Karolina)Kristensdatter bor i 1865 på Nordstrøm og er gift med Ole Henriksen: Søstra til Hanna,Oldine, bor også på gården.Ole's barn fra første ekteskap bor også hos dem: LenkeFørste ekteskap til Ole Henriksen ble inngått 29 sept 1856.Kona het Christine Adamsdatter og var født i Sverige: LenkeHanna Karoline Kristensdatter og Ole Henriksen giftet seg 23 okt 1865: LenkeDe fikk barna: (KUN fra Family search(mormonebasen),så det må sjekkes opp mot kirkeboken!)Kristine Hansine,1866: LenkeMarie Kirstine,1868: LenkeHanna Olea,1870: LenkeKaren Anna,1879: LenkeOlafa Hansine,1884: LenkeI 1875 bor Oldine Margrethe Kristensdatter på Smørsgård.Hun er gift med Johan Jacob Olsen.De har 2 barn som bor hjemme ved tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Olsen

tusen takk for all hjelp til en stakkars nybegynner..:) har nå masse stoff å jobbe med puh.. Kan noen fortelle meg hvordan jeg på enklest mulig måte kan finne en oversikt over alle barna til ole og kristine hvis det er mulig? er usikker på hvor jeg skal starte søk, skjønner jo at det ligger i kirkebøkene over fødte men må jeg da bla i alle sidene eller finnes det en lettere måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Monica! Hvis du ser på tellingsskjemaet i innlegg 3 så ser du navn og fødselsår på barna til Ole Olsen og Kristine Kristensdatter. Men du må nok inn i kirkeboken for å få helt riktig fødselsdata. Vær obs på at fødselsår på tellingene kan avvike litt fra kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.