Gå til innhold
Arkivverket

[#82294] Innvandret fra Sverige 11 Nov 1881. Hvordan reiste utvandrere?


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

I dag er det 129 år siden mine tipoldeforeldre Anna Stina og Anders Henrik Pettersson dro fra Torp i Dalsland, med 4 barn. Jeg lurer på hvordan man reiste på den tiden? De måtte jo over Iddefjorden og Oslo fjorden. Å er det litt rart å reise på den kalde tiden på året, iforhold til mat? Mine dro til Ramnes i Vestfold. Noen som vet litt, takker for alle tanker, ideer og fakta rundt dette. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Er det noen som ser hva det står bak Anders Peter nest nederst. Er vell Jerpekjønn det også, men er så utydlig. Så ser det ut som de kom direkte fra Sverige til Ramnes, men de kan bare ikke ha brukt 3 år på reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Frans ble senere gift med dattern til Anders og kom til Jerpekønn med dem i 1884. Kan de ha bodd sammen i Aust Agder før det? Finnes det register på vor de kom?Öberg, Frans Oskar Arbetare (ogift man)f. 8/2 1864 i Sillerud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/8 1884 från Snarkil, Sillerud, Värmlands län (Värmland) till Arendal, Aust-Agder fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 459Emibas emigrationsakt: Sillerud S 1884 036Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Side de leverte den opprinnelige flytteattesten kan det se ut som de ikke vært registrert noe annet sted. En annen mulighet er at de fikk attesten i 1881, men ikke flyttet før 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.