Gå til innhold
Arkivverket

[#82295] Oslo: Amalie f. Søderblom (1896-1961). Gift Olsen


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Jeg leter etter Amalie f. Søderblom som ble født 20.04.1896 (ukjent sted). Hun ble sannsynligvis gift Olsen. Fikk sønnen Per Gunnar 23.11.1924 (vet ikke hvor). De bodde sannsynligvis på Sagene, og Amalie og mannen fikk også en datter som het noe på S (Solveig eller Sølvi?). Sønnen foretar en navneendring fra Olsen til Wilhelmsen i 1944 og da bor han i Arendalsgt. Amalie døde 03.08.1961 og ble begravet på Nordre Gravlund. Da heter hun også Wilhelmsen til etternavn. Prøver å finne ut av dette for ei venninne, og føler at jeg står bom fast på både Amalie og mannen hennes og hvor Per Gunnar er født, så alle tips mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Bor en familie I Aker i Akershus, men der ser jeg ikke en Amalia. Men det er i folketellingen. Lurt å skjekke kirkeboka. Men far heter Wilhelm Søderblom.Nordli af Vinderen 1 Wilh. The. Søderblom m b hf g Bygningsnedkersvend 1862 Sverige Sverige intet Samfund 17017 af 39 Nordli af Vinderen Lavimia Søderblom k b hm g Hustru 1861 Sverige Sverige intet Samfund 17018 af 39 Nordli af Vinderen Ragnhild Søderblom k b d ug 1894 Kristiania n intet Samfund 17019 af 39 Nordli af Vinderen Filip Søderblom m b s ug 1895 Kristiania n intet Samfund 17020 af 39 Nordli af Vinderen Emanuel Søderblom m b s ug 1897 Kristiania n intet Samfund 17021 af 39 Nordli af Vinderen Gustav Søderblom m b s ug 26.01.1899 Kristiania n intet Samfund 17022 af 39 Nordli af Vinderen Ebba Søderblom k b d ug 28.07.1900 Kristiania n intet Samfund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Det var ein Per Gunnar Wilhelmsen som døydde i Oslo den 18.juli 1976, men han var fødd 23.oktober 1924. Ikkje november.Han har ei dotter som bur i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Til (2): Jeg ville tro at det burte stått Amalie her om hun er født i 1896. Kanskje litt 'liten plass' til henne mellom de to andre barna født i 1895 og 1897?Til (3): Ja, jeg har sett både 23. oktober og 23. november på han. Navneendringen sier 23. november og graven hans (som er slettet nå) sa 23. oktober. Det stemmer med den datoen du oppgir for hans død. Han hadde visstnok to runder med familie/barn. Jeg kjenner til den siste (datter født i 1960). Er det den du vet om også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Adressebok Oslo 1955:Per Wilhelmsen, drosjesjåfør, Engebråtv.14, GrefsenAftenposten 27-9-1961, utdrag:En 19 år gammel bergenser erkjente seg i retten idag skyldig å ha ranet den 36 år gamle drosjesjåfør Per Gunnar Wilhelmsen, fredag 26.mai i år. Han truet med kniv Wilhelmsen til å utlevere seg ca. 400 kroner, drosjeseddelen, sjåførluen og førerkort i skogen i nærheten av Oddenveien i Bærum.Etter tiltalen skal han ha gått mot Wilhelmsen med en tollekniv i høyre hånd og truet med 'å sprette han opp' hvis han ikke utleverte gjenstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Carsten: Oj, det var da guffent! Jeg visste det med adresseboka, for det har du sjekket for meg tidligere :)Otto: Ja, og hun har bekreftet at rett dato for fødselen hans er 23. oktober. Synes også det er litt pussig med navneendring fra et -sen navn til et annet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Heidi Økern

Jeg har heller ikke klart å finne fødselen til Per Gunnar 23. oktober. Kan noen hjelpe? Otto, har du noe mer info om Per Gunnar og/eller foreldrene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Här är Amalia år 1900:Post 2227078Amaliaf. 1896 i Töcksmark (Värmlands län, Värmland)d. Flicka, barn i familjenSkarbol Norderås Töcksmark (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: TöcksmarkFödelsedatum är 20 april 1896 enligt födelseboken för TöcksmarkFamilj:Söderblom, Johan August 1858 Far (kyrkovaktare) Eriksdotter, Matilda 1861 Mor (Barn), Elisa Cecilia 1885 Barn (Barn), Augusta Serafia 1886 Barn (Barn), Evald Augustinus 1888 Barn (Barn), Vilhelm 1890 Barn (Barn), Rachel 1893 Barn (Barn), Amalia 1896 Barn (Barn), Otto 1898 Barn (Barn), Emma Maria 1900 Barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johansson Augustsson Söderblom, Evald Augustinus Hemmason (man)f. 12/9 1888 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 25/3 1907 från Skarbol, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0721907003 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 234Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1907 003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johansson Augustsson, Vilhelm Arbetare (man)f. 5/8 1890 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/12 1910 från Skarbol, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0721910011 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 234Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1910 011Söderblom, OttoSolgården 670 10 Töcksfors (Boendeadress 1 nov 1970)Död 22/8 1975.Kyrkobokförd (1974) i Töcksmark, Årjängs kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 24/3 1898 i Töcksmark (Värmlands län, Värmland).Ogift man. -------------- Födelseförsamling i källan: TÖCKSMARK (Värmlands län)Källor: MTL 71 / RTB 75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fra Anbytarforum:TÖCKSMARK . Har noen opplysninger om : ELISE CECILIE SÖDERBLOM f. 18/5 1885 , AUGUSTA SÖDERBLOM f. 23/6 1886 og AMALIE SÖDERBLOM f. 20/4 1896 . Alle født i Töcksmark . De to førstnevnte kom til Norge 20/4 1903 .Min farfars far var også fra Sverige . Hans navn var JOHAN OLSSON f. ca 1864 . (26 år i 1890) Det er usikkert hvor i Sverige han er født , men det har blitt nevnt at også han kan stamme fra TÖCKSMARK . Han arbeidet ved to norske tresliperier som murer i tidsrommet 1887 til 1890 . Av mer kuriøs art kan nevnes at han var middels høy , alm. legemsbygning , halt (skadet ben ) , hadde sidenskjegg , lyst hår ,samt inte militær . Dette er dessverre alt jeg vet om min farfars far . Er det noen som har ytterligare opplysninger ville jag vara mycket tacksam . Vennlig hilsen Thore BakkLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Fadern dog 15/1 1918 och Amalia flyttade till Norge (officiellt) 16/8 1918, men det står antecknat att hon redan innan vistades i Norge. (Församlingsbok AIIa:4 sid 235)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Fantastisk! Tusen takk for hjelpen så langt. Endelig har det løsnet litt på denne knuten....! Da gjenstår å finne hvem Amalia giftet seg med og når. Og hvor Per Gunnar ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.