Gå til innhold
Arkivverket

[#82296] Glassarbeider Ole Andreas Hansen Biri til Skørvik Glassverk i Sverige


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ole Andris Hansen, 39 år, med famile er i 1818 meldt utflytta fra Biri, til Sverige, Skørviks Gl: W. Han var strækker på Biri Glassverk i 1801.Er det noen som vet hvor i Sverige Skørvik er, og noe om denne familien?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for hjelpen, Hanne.Ole Andreas må vel være sønn til skjører Ole Hansen Biri Glassverk og Kari Olsdatter?Hans kone het Anne Maria Stalberg, 32 år når de flytter i 1818. Noen som vet noe om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ja, den oversikten var fin. Enig med deg at Sønvik i Medelpad er det som er nærmest. Nystartet i 1813 kan vel trenge nye folk i 1818. Finner at Medelpad sockn er i området rundt Sundsvall i Västernorrlands län.Opplysningen om utflytting har jeg hentet fra transkribert base for Biri 1814-1818.I Klokkerboken Biri 1814-1828, står det tydelig Skønvik (med n) Glasværk i Sverrig. Noe mer utydelig i Minesterialboken. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Når det gjelder Anne Maria Stalberg så finnes det en interessant tråd her fra 2003 - nr 13877: Stalberg fra Birie glasbruk. Der står det: Söker föräldrar och förfäder till Anna Maria Stalberg född 15 oktober 1792 på Birie Glasverk. Hon flyttade till Sverige och dog den 13 dec 1874 i Skön, Västernorrland, Sverige.Ja, da finnes det et sted som heter Skön i Västernorrland, like nord for Sundsvall by.Men på nettsider om Skön nevnes ikke noe glassbruk, bare sagbruk. Og Sönvik Glassbruk får jeg ingen treff på, bortsett fra den fine oversikten til Hanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Sönviks glasbruk er nok bare en trykkfeil. Det dreier seg om Skönviks glasbruk som lå i Skön i Medelpad. Ole Andreas Hansen arbeidet som smelter der også. Han døde i Skön 2.7.1842 og ble da kalt 'Smältaren i Skönvik Olof Anders Hansson, 62 år'.Av de tre barna i familien har jeg noen opplysninger om de to eldste. Casper Henrik som var født på Biri 1805, flytta til Strömbäcks glasbruk ved Umeå i 1826 og arbeidet der fram til 1831. Der kalte han seg av en eller annen grunn Casper Henrik Svedberg. Så flyttet han videre til Nyby i Finland. I Aimo Löfbergs oversikt over glassblåsere i Finland er det nevnt at Casper Henrik hadde fire barn. Så her er det nok noen fjerne slektninger i Finland.Datteren Bente Fredrikke Olava giftet seg med skomakeren Erik Landin. Her har jeg ingen opplysninger om eventuelle barn. Jeg vet heller ikke hvor det ble av den yngste sønnen, Johan Andreas f. på Biri 1813.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Etter å ha kommet hjem fra et trivelig Øystein Sunde show, så var også dette trivelige nyheter Anne! Takk skal du ha.Jeg kan prøve meg på Anbytarforumet om opplysninger om barna. mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Dette er fra FS så er bare en pekepinne.Casper Henrics Svedberg Pedigree Marriages: Spouse: Susanna Charlotta Kehusmaa Family Marriage: 02 FEB 1836 Kuivaniemi, Oulu, FinlandHan giftet seg også i Umeå 10 Jan 182 BARBRU CHARLOTTA STRONNBERG Marriage: 10 JAN 1828 Umea Lands, Vasterbotten, Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Angående Hannes opplysninger fra FS om Casper Henriks ekteskap. Det første ekteskapet har jeg funnet i kirkeboka for Umeå landsogn: '10.1.1828 Glasblåsaren Casper Henrik Svedberg född i Norrige med attest från Sjöns socken (22 år) med glasblåsaränkan Barbro Charlotta Strindberg (31 år)'. Den første kona døde i 1830. Jeg har ikke funnet noen barn i det ekteskapet.Ekteskap nr.2 med Susanna Charlotta Kehusmaa finnes i Aimo Löfbergs oversikt over glassblåsere i Finland. Löfberg oppgir følgende barn: Johan Henrik f. 11.9.1835, Caisa Wilhelmina f. 16.1.1837, Johanna Josephina f.13.5. 1839 og Maria Olava f. 5.4.1842.Löfbergs oversikt er (som det meste) ikke feilfri, men disse barnedåpene har jeg også funnet i den finske HisKi databasen. De tre jentene ble døpt i Nyby, sønnen i nabosognet Kuivaniemi. Her omtales moren som 'fästeqvinnan Susanna'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Vi et svar på Anbytar forum fra Maritha Berglund:Olov 5/6 1880 avlider 2/7 1842 i Skön Casper flyttar till Timrå och vidare till Strömbäcks bruksförs.Benedikta (Benta) 19/4 1808 (gift 1835 med Erik Landin 10/8 1798 Säbrå) avlider 21/3 1873 smittkopporJohan Andreas föds 26/3 1813 enl.Indiko (kyrkböcker på nätet)gift 1837 med Brita Liding f.5/11 1804 d.17/12 1892 (dessa fick 2 döttrar) avlider 20/5 1859 Alnö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johan Henrik Svedberg står som gift med Ingrid Brita Hamberg. Dette er fra FS må skjekkes. Dette skal være deres sønn.Svedberg, Mattias Oskar Johannes(Inga adressuppgifter)Död 11/5 1962.Kyrkobokförd i Skön, Sköns kn (Västernorrlands län, Medelpad).Född 5/10 1871 i Skön (Västernorrlands län, Medelpad).Änkling (1922). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Skön, Sundsvalls kn (Västernorrlands län, Medelpad)Födelseförsamling i källan: Skön (Västernorrlands län)Källor: AL, IN / DOR 62 / UTD 61-67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk Hanne. Man må jo tro at den første Johan født 1857 døde ung, da neste barn i 1859 får navnet Johan igjen. Fra Anbytarforum:Olov (Ole Andreas) var född 5.6.1780, han var Smältare.Johan Andreas og Britas to døtre: 22/12 1839 Maria Albertina Båda flickorna föds på Alnö. 5/8 1842 Olivia Andrietta död 30/4 1887. Johan var skräddare.Erik Landin var fra Säbrå nær Härnösand-Kramfors.Skönviks glasbruk:Vid lastageplatsen från slutet av 1700-talet byggdes Skönviks glasbruk 1811, och de äldsta delarna av bebyggelsen i dagens Skönvik med arbetarbostäder och lokaler härstammar från den här tiden. Verksamheten på glasbruket ersattes under 1860-talet av en sågverksrörelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det jeg skriver i mine 2 foregående inlegg er jeg usikker på, må skjekkes. Fant en Maria Albertina Hansson f 1839 i Alnø. Gift med Jon Peter Jonsson f 1840. De har barna Jonas 1861, Nils Fredrik 1866, Sara Marta 1872, Rakel 1876, Erika Elvida 1882 og Gustaf 1884. Far og alle barna er født i Støde. Noen som kan bekrefte at det er på rett spor?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei, jeg har prøvd å sjekke ut Hannes funn med det jeg har av tilgjengelige kirkebøker og HisKi databasen. Johan Henrik Svedberg i innlegg 19 tror jeg må være et blindspor. Ved vielsen med Ingrid Brita Hamberg er hans fødselsdato oppgitt som 30.4.1831. I husforhørslista finner jeg samme fødselsdato og Sundsvall som fødested. Jeg tror altså at dette må være en navnebror av 'vår' Johan Henrik Svedberg født i Finland 1835.Caisa Wilhelmina Svedbergs to sønner (innlegg 20 og 21) har jeg både funnet døpt og begravet i HisKi-databasen. Johan Casper døde 5.4.1859, Johan Emil 10.7.1859. Begge guttene var født utenfor ekteskap.Maria Albertina Hansson (innlegg 23) er nok rett person. Ved dåpen til sønnen Jonas Andreas f. 10.10. 1861 er Erik Landin og hustru dåpsvitner, altså morens faster og hennes mann.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takk for bekreftelse og avkreftelse, jeg var veldig usikker på første innlegget. Jonsson, Nils FredrikVästergraninge 7:64Död 13/2 1964.Kyrkobokförd i Graninge, Långsele kn (Västernorrlands län, Ångermanland).Född 22/6 1866 i Stöde (Västernorrlands län, Medelpad).Änkling (6/10 1943). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Graninge, Sollefteå kn (Västernorrlands län, Ångermanland)Födelseförsamling i källan: Stöde (Västernorrlands län)Källor: DOR 64 / PA, DBJonsson, Erika ElviraSöderåsen 1:11Död 8/2 1958.Kyrkobokförd i Selånger, Selångers kn (Västernorrlands län, Medelpad).Född 1/1 1882 i Stöde (Västernorrlands län, Medelpad).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Selånger, Sundsvalls kn (Västernorrlands län, Medelpad)Födelseförsamling i källan: Stöde (Västernorrlands län)Källor: DB, FS / DOR 52-60Var en datter som er ugift og bor på gården med foreldrene og sin uekte sønn PetrusJonsson, PetrusLjungaverkDöd 6/11 1953.Kyrkobokförd i Torp, Torps kn (Västernorrlands län, Medelpad).Född 19/11 1883 i Stöde (Västernorrlands län, Medelpad).Gift man (3/9 1910). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Torp, Ånge kn (Västernorrlands län, Medelpad)Födelseförsamling i källan: Stöde (Västernorrlands län)Källor: DB, PA / DOR 52-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.