Gå til innhold
Arkivverket

[#82298] Hvor ville saken kommet for retten?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom en leiermålsak mellom en fastboende kvinne og en utflyttet mann skulle opp til doms, ved hvilket tingsted ville saken da komme opp? Morens tingsted, eller den utflyttede farens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har vært borti noen slike saker på SAH, og uten å være skråsikker så mener jeg at at saken ble behandlet på tinget på morens hjemsted.Det er vel samme praksis som i dag (bidragssaker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret kan nok til en hvis grad avhenge av tidspunktet, men i mer moderne tid (etter 1917) står det i farskaps- eller bidragsforelegget hvilken rettskrets saken hører hjemme i, og det vil nesten uten unntak være barnets/barnemorens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk begge to! Min sak er fra 1794, noe jeg selvsagt burde hatt med i det første innlegget. Men det ser jo ut som om jeg kan gå ut fra at det var på morens hjemsted saken ville vært ført. Spørsmålet er da: Denne leiermålsaken er ikke nevnt i den aktuelle tingboka (Gisund tinglag i Troms), men er påpekt i kirkeboka or Lenvik. Lignende leiermålsaker er imidlertid kommet til doms i samme tinglag i samme tidsområde. Var det tilfeldig hvilke samker som ble ført for retten, eller kan det ha hatt noe å si at den angitte barnefaren ikke var fastboende lokalt, men 'en omvankende parykmaker'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.