Gå til innhold
Arkivverket

[#82299] Ole Mikael Hansen, Vigten, Nærøen født ca. 1831/1834


Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

(Ole )Mikael Hansen ble oppgitt som barnefar til Johannes Martin født i Lade 19.01.1872 og døpt i Lade 09.06.1872. Mor var Lovise Eriksdtr. født 1840. Har ikke noe føde sted på henne. Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om Ole Mikael som oppgies å være ' Søfarende '. Har noen opplysninger om Lovise var det og kjempefint. Sønnen deres var fosterbarn i Malvik og er konfirmert der 10.okt. 1886. mvh Målfrid L. Aalberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Målfrid!I dåpen til 'Johannes M.' år 1872 bruker 'Lovise' farsnavn 'Eriksdtr./ Berntsen'.Her er 'Lovise Rebekka' uekte födt, döpt 31/1-1839 nr. 9 i 'Vår frue kirke/ Trondheim', foreldre 'Soldat Erik Berntsen Ertsgaard' og 'Kari Olsdtr. Presthuus' : LenkeMvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Takk Svehn. Tenk man må til Sverige for å få opplysninger. Dette viser at Digitalarkivet 'favner ' langt. I går fikk vi et svar fra Kenya. No må jeg jobbe videre med Lovise og Ole Mikael. Håper jeg kan finne mere om han og. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei igjen!Noen spörsmål til dig Målfrid, hvorfor tror du att 'Ole Mikael' har en forbindelse til 'Näröen/ N. Tröndelag', jeg har ikke funnet det.Har heller ikke funnet 'Lovise R.' og 'Ole M.' i senere FT 1865, 1875 og 1900, har du det??.Vet du noe om hva som hendte med de i senere livet??Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Hei 1 ved dåpen til Johannes Martin står foreldrene som : Tjenestepike Lovise Eriksdtr. og Søfarende Mikael Hansen - Lovise født 1840 og Mikael f. 1834. Døpt i Lade 9.juni 1872. Konfirmert i Malvik 10.okt. 1886. Da står foreldrene med samme navn, mne tror det var der Ole Mikael står som kommer fra Vikna i Nærøy. da står han som født 1831. Funnet Johannes både i Klokkerbok for Lade samt i Ministrialbok. Takk for du hjelper oss og lete. Lurer og på om det er Lovise i FT 1865 i Taraldsgårdsveita i Trondheim. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Vet ikke hva som hendte med de senere i livet. Det er det store spørsmål da Johannes Martin vokser opp som pleiebarn/ fosterbarn i Malvik. Faren muligens tilsjøs og mora ? Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Hei ! Om det er rette Lovise vi har funnet ble hun døpt på foreldrenes bryllupsdag. Ildri Olsdtr. Presthuus ( Strinda Prstgj) og Erik Berntsen Ertsgaard ( fra Størdalen)Lovises far er . Pladsmann Ole Pedersen Presthuus og Erik,s far er Pladsmann Bernt Hansen. Ildr er i Klokkerboka blitt kalt, Kari, men det står tydelig Ildri på andre steder. Ikke funnet konfirmasjon til Lovise. Håper det er rette dama vi har selv om jeg ikke har sett navnet Rebekka i sammenheng med Johannes Martin sin dåp. Vært på Statsarkivet prøvd å leite i Vikna/Nærøy men fant ikke noe. Vi gir ikke opp. Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Det var ikke uvanlig att når man blev döpt med flere fornavn/ mellomnavn, så blev de ikke alltid oppfört med det i senere tid i kirkebökene under barns konfirmasjoner eller vielser, i dette tilfelle 'Lovise Rebekka'.Det samme gjelder 'Mikael Hansen', han er oppfört ett sted som 'Ole Mikael Hansen', som sikkert er dåpsnavnet, men bruker eller blir oppfört i kirkeboken som 'Mikael'.Jeg har selv sökt etter 'Ole Mikael/ Mikael' i kirkeboken for 'Näröen' men uten resultat.'O. Mikael' behöver ikke väre födt i 'Näröen', men bare hatt 'Vikna' som ett tilholdsted som sjömann ??I 'FS' ser jeg att det finnes en kandidat i 'Bodö' födt 1834, ellers er 'Ole Mikael Hansen' ett vanligt navn i 'Nordland'Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.