Gå til innhold
Arkivverket

[#82302] Jørgen Ingstad, Hovin i Spydeberg


Gjest Tore  Bjølgerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore  Bjølgerud

Min tippoldefar Thorstein Jørgensen 1810 - 1880 var gårdbruker på N Fossum i Spydeberg. Faren hans het Jørgen og bodde på Ingstad i Spydeberg, i hvert fall skal sønnen være født der. Hvem var han, og hvor kom han fra? Er det noen som kan finne ut noe om det? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Takk for opplysningen, Ketil. Da må jeg vel lete videre i Eidsberg.Og så het han altså Tosten, ikke Torstein, som vi trodde. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Hvis du ser i FT 1801 Lenke så er han i tjeneste på Elvestad, og i sitt 21. år. Det er ikke sikkert han var født i Eidsberg - bygdene ligger tett der.Tosten og Torstein er vel samme navnet - det blir et spørsmål om prestens skrivemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ved vielsen i innl 2 ser jeg gården Langenes i Eidsberg nevnt, og da er kanskje denne dåpen interresant? Leser det som Joeren? Sønn av Gulbrand Hans? Langenes nr 37 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7488&idx_id=7488&uid=ny&idx_side=-94>Lenke Samme gutt konf her? nr 17,høyre side Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Takk til Ketil og Hilde. Det blir spennende, dette.Jeg fant et Langenes i Askim. Er det det samme som Langenes i Eidsberg? Moro å se lenkene dere la inn. Til den første lenken i innlegg 5: Jeg klarer å lese Jørgen. Et etternavn som går igjen blant fadderne og faren likner Hans eller Husby e.l.Klarer noen å tyde det og morens navn? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Nei, Askim og Eidsberg er forskjellige prestegjeld/kommuner (men de grenser til hverandre). I dagens Eidsberg er Mysen bysenteret.Her Lenke finner du Jørgens far Guldbrand Hansen (og tre søsken av Jørgen) på Langenæs Nordre i Eidsberg i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Takk. Klarte tilogmed å finne en eiendom utenfor Mysen som heter Langenes pga ditt svar. Jeg trodde at Jørgen var en 'farende fant'. Men da var han tydeligvis ikke det. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.