Gå til innhold
Arkivverket

[#82304] Feil i FT 1865 ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

En person i Hammerfest benevnes Poul Ols. Bolstad i Hammerfest by's FT 1865. Han var født i Vågå (Waage). Det har vært jobbet med å stedfeste han til Heringstadeie i Heidal (da også Waage), men ikke resultat så lett. Det ble imidlertid født en Poul Svens. på Bolstad nært opptil i tid. Spørsmålet er da om Svensen kunne ha blitt forvekslet til Ols. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Helge, Samme personen finnes i Hammerfest i 1875 også, dvs. med farsnavnet Olsen. I tillegg heter eldste sønnen Ole. Dette skulle tilsi at navnet er riktig. I FT1865 er alderen oppgitt til 44 år, dvs. at han er født ca. 1822. I FT1875 er imidlertid fødselsåret oppgitt til 1830. I farten fant jeg ingen annen Poul Olsen fra Vågå født i det aktuelle tidsrommet enn han fra Heringstadeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Pouls dåp i (3) er Poul Olsen fra Heringstadeie. Navnet på faren er Ole Knudsen. Ved vielsen (4) er faren også oppgitt til Ole Knudsen. Så mye tyder på at det er Poul Olsen fra Heringstadeie som har flyttet til Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det hendte at etternavn ble byttet om ved flytting innenlands. Jeg har selv et eksempel på at ei jente som het Marqvardsdatter i Bergen, ble omdøpt til Marcusdatter i Berg i Troms ca. 1800, sannsynligvis fordi 'ingen' het Marqvard i Troms. Et slikt navnebytte fra Knudsen til Olsen har jeg imidlertid ikke noe tro på, ettersom begge navnene var vanlige over hele landet (og dessuten er ulike fonetisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg har sett nærmere etter i kirkebøkene for Vågå. Det er ingen andre enn Poul fra Heringstadeie som er født i det aktuelle tidsrommet, og som har far Ole Knudsen. Ved fødselen til Poul er foreldrene husfolk på Heringstad. Det er vel ikke lengre fra Heringstad over Bjølstadskogen og til Bolstad enn at det er mulig at foreldrene flyttet til Bolstad, eller at Poul selv bodde der rett før han reiste nordover. Han kom forøvrig til Hammerfest i 1858: Lenke Det står at han er født i Vaage (Vågå), men det står at han har kommet til Hammerfest fra Veø (eller noe i den dur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.