Gå til innhold
Arkivverket

[#82306] Johannes Johansen Sletaas- Ekne Skogn Utvandret Amerika


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Jeg lurer på hvordan man skal klare å finne mere opplysninger om Johannes Sletaas født 1890 utvandret til Amerika 15 april 1914 fra Trondheim. Han skulle til Minneapolis, Minnesota. Han ankom Ellis Island der fant jeg han,(Han stod oppført under Johannes Sletaas) men hvordan få opplysninger derifra, hver gang jeg trykker på mere opplysninger får jeg opp en link å bli medlem, som koster penger tror jeg. Samme er det på Ancesty.com Jeg er livredd for å trykke meg helt bort, som ender med at jeg får en fet regning.Noen der ute som har prøvd Ellis Island eller Ancestys arkiv og har erfaring med det. De vil på Ellis Island ikke engang opplyse når han ankom Amerika. Eller så er det jeg som ikke skjønner hvordan benytte den tjenesten.MVH Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibekke Holm

HeiJohannes kom til USA (Ellis Island) 28 april 1914 med 'Kristianiafjord' som gikk fra Bergen 19 april 1914. Det er gratis å registrere seg på EllisIsland og jeg har ikke fått reklame el. på mail. Her har du siden i skipslisten med Johannes. Den er i to deler og Johannes er linje 12:[url="http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=/cgi-bin/tif2gif.exe?T=\\\\192.168.100.11\\images\\T715-2305\\T715-23050121.TIF&S=.5&pID=100446030012&name=Johannes Sletaas&doa=Apr>Lenke 28, 1914&port=Bergen&line=0012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Immigrasjonsdata fra Ellis Island er helt gratis, men du må registrere deg med brukernavn og passord. Da får du de opplysningene du nevner. Ancestry.com har dette:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Johannes SletaasArrival Date: 26 Apr 1914Birth Year: abt 1890Birth Location: NorwayBirth Location Other: leavangeAge: 24Gender: MaleEthnicity/Race­/Nationality: ScandinavianPort of Departure: BergenPort of Arrival: New York, New YorkShip Name: Kristianiafjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

HeiTusen takk for hjelpen. Men si meg er det noen mulighet for å få lenkene mindre, jeg vil så gjerne få printet de ut. Men det er ingen mulighet der jeg trykker på print. Den er megastor. Hadde vært artig å ha den utskrevet.MVH Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Her har jeg hentet samme dokument fra ancestry.com. Så kan du lagre det, og ev skrive det ut fra et eller program som lar deg styre størrelsen på bilde.

bilete10413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Det stemmer han er fødd 6 januar 1890 av foreldrene Martha Maria Madsdotter og Johan Lauritz Johansen. Derfor er det veldig interessant når han under mor på dokumentet jeg fikk fra Ellis Island står mor Louise B et eller annet.Virkelig interessant, jeg får forske videre på hvorfor, jeg vet at hans far giftet seg om igjen etter at konen døde 18.05.1890. Har ikke sjekket enda om Johannes var hennes sønn, noe som jeg og familien har gått har gått ut ifra. Aldrig hørt noe annet. Skulle vært rart ellers. Han giftet seg om igjen med en Anna Mikalsdotter fra Inderøen i Ekne kirke 1902,(tror jeg)har ikke dataene her nå, men jeg har de hjemme. Er borte akkurat nå.Men Louise hørtes merkelig ut. Kan være at han giftet seg om igjen etter Anna, så at han kalte henne mamma.En ny gåte.Hvordan finner man dødsregistret i USA, lurer på om han fikk familie over there, og når han døde. Han var min farmors fetter. Tenkte jeg skulle overraske min onkel med opplysninger om hans skjebne, hvis jeg finner det ut.Hans far og mor hadde disse barn: Petra Margareth fødd 11.07.1876. Gustava Andrea fødd 16.04.1878. Johanna Marie fødd 16.09.1880. Mette fødd 24.09.1882-01.10.1882. Marius fødd 20.03.1884. Johan August fødd 01.08.1886-1887. og så Johannes.Takk for at lenken ble slik at jeg kunne skrive den ut. Noen som vet mere om hans skjebne i USA, tas emot med takk.Navnet Sletaas kommer fra en gard de bodde på.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg prøvde med et foreldresøk på Fam.s. IGI og fant der følgende barn døpt i Levanger:Mette døpt 1. oct, 1882Marius dpt 25 mai 1884Johan August dpt 25 sep. 1886 . Legger en lenke til den sist nevnte: Lenke Mulig da at denne sønn dør før neste barn f. 1890 ,oppkalt Johannes?Prøvde å lete i kirkebøker Skogn etter Johannes dåp, uten hell til nå dessverre.Vil tro at mor er den samme som til de første barna . Det skulle passe bra med oppgitt fødselsdato til Johannes , før Marthe Maria Madsdatter døde .Ser at i 1900-tellingen er Johan L. Sletaas nevnt som enkemann.( Innlegg 7)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibekke Holm

HeiLinjene i disse skipslistene er vanskelig å følge. Johannes oppgir som nærmeste pårørende: father Johan B. Pedersen, Okkenhaug, Levanger. Det er personen etter ham i lista som oppgir: mother Lovise Slyngstad som nærmeste pårørende.Vivi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Han er ikke registrert i War I Draft Registration Cards 1917-1918, hvor de alle fleste menn i rett alder ble registrert.Er han død? Reist til Canada? Reist tilbake til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Johan Laurits (Johannes' far) og husmannsplassen Slettåsen i Frol er utførlig omtalt av Leif Kjønstad og Sidsel Wohlen i artikkelen 'Plassen Slettåsen - og husmennene der' (Husmannen og husmannsplassen : Kulturminne i Nord-Trøndelag II. Red. Jarle Skjei. Steinkjer 1982). Her står det dessverre lite om Johannes: 'Om Johannes vet vi at han utvandret til Amerika i 1914. Det er bevart et kort hvor det står at båten er kommet vel fram til New York.'Johan Laurits døde i 29. oktober 1938. Det ble holdt skifte etter ham og kona. I 1939 ble det utstedt skjøte på eiendommen Slettåsen fra Stjør- og Verdal skifterett (på vegne av Johan Laurits og Annas bo) til sønnen Marius Johansen i Trondheim. Slettåsen omtales her i panteregisteret: [url="http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=25755&uid=ny&idx_side=-341>Lenke. Skjøtet fra skifteretten til Marius her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

HeiTusen takk for alle opplysninger jeg fått av dere. Men er det noen som har tilgang (medlem) til Ancesty.com og kan se på 1920 folketellingen i USA. Der burde han finnes hvis han lever. Uansett takk så meget for innsatsen.Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er sikkert flere enn meg som har søkt etter ham i 1920 census. Tror et godt tips er (innlegg 15) å sjekke om skiftet hos Sorenskriveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Jeg får gjøre det, kan man maile til dem og spørre pent om hjelp.Går det??? Litt vanskelig å møte personlig opp når man bor i Oslo/Strømstad.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis du ikke får hjelp der, er det sikkert greitt å først ta en telefon til Sorenskriverkontoret for å høre om de kan finne dette skiftet i arkivet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

HeiTakk for tipset, har lagt inn forespørsel inne på arkivforum, så nå bare venter jeg på om noen kan hjelpe meg, hvis ikke sender jeg en forespørsel direkte til Statsarkivet i Trondheim.Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.