Gå til innhold
Arkivverket

[#82307] Ole Andersen og Kirstine Jacobsdatter Spydeberg


Gjest John-Erik Sandaker
 Del

Recommended Posts

Gjest John-Erik Sandaker

Er det noen som kan hjelpe meg videre? Søker etter: Ole Andersen som er fra Buer i Eidsberg i følge klokkerbok nr I 1, 1822 s. 200 for Spydeberg hvor det står: Ole Andersen fra Buer i Eidsberg, 22 ½ år og Kirstine Jacobsdatter Løchen 20 år. Da skulle han vært født ca 1799. I folketellingen 1865 for Spydeberg Vollene østre står det at han er 68 år, da er han født 1799. I dødsfallsprotokoll 2, 1874 til Spydeberg Lensmann, og kirkebok samme år står det: Ole Andersen Vollene død 29 juli 79 år. Da er han født ca. 1795. dødsfallet er anmeldt av Bollethe Olsdatter Buer. (Hvem er hun?) I dødsfallsprotokollen tror jeg det skal stå at han har 7 barn. Jeg tror dette er samme Ole Andersen, men når er han født og hvor, og hvem var hans foreldre. Ole og Kirstine hadde disse barna: Karen Johanne f. 16 jul. 1823 Anne Maria f. 16 nov. 1826 Hellene f. 3 mai 1830 Inger Marie f. 3 jul 1834 (min tippoldemor) Andreas f. 13 apr. 1837 Hans Jacob f. 10 jul. 1841 Marthe Sophie f. 13 aug. 1844 Håper noen kan hjelpe meg opplysninger om Ole og Kirstine og deres etterkommere. Mvh John-Erik Sandaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Frode Karlsen

Hei John-Erik Foreldrene til Ole er nok Anders Johannesen født 24/03-1765 husmann med jord under prestegården i Eidsberg og Anne Sørensdatter født 1763 i Eidsberg. Ole har fire søsken, Johanne født 1782, Helene født 1790, Andreas født 1795, Peter født 1798 og Ole født 01/12-1800. Foreldrene til Oles kone Kristine Jacobsdatter født 08/09-1803 på gården Store Løken i Eidsberg, er Jacob Thomesen 1768 nasjonal soldat, og Anne Jonsdatter 1775. Kristine kan være født utenfor ekteskapet da begge hennes foreldre var tjenestefolk på gården Store Løken. NB: Selv om det står Buer på 'fødeplassen' kan det også være plassen hvor han oppholt seg ved giftemålet. Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

I bygdebok for Spydeberg bind 1/2 Hushagan gnr 29 brnr 2 er denne familien omtalt. Hushagan har vært husmannsplass under Løken store nordre i Spysdeberg. Det er oppgitt de samme barn som i innlegg 1 i tillegg Karen Sofie født i 1839. 'Paret er gift på Asperplass og de to eldste barna er født der. Hellene, Inger Marie og Andreas er født på Løkenplass. For Andreas er Hushagan oppgitt oppgitt som fødested og familien bor her da Andreas blir konfirmert i 1857. I opplysninger fra kirkeboka er det oppgitt både Løkenplass og Hushagen som bostad. Karen Sofie er født på Kausebølplass og da hun konfirmeres i 1860 bor familien på Vollene. Hans Jacob og Marte Sofie er også født på Kausebølplass'DEt fremgår ikke av bygdeboka hvor de kommer fra. Så langt jeg kan se er ikke Vollene med i de bindene av bygdeboken som er kommet ut hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Randi Takk for at du ryddet opp i husmannsplassene. Det er ikke så greit med disse plassene når de skjelden er oppført, utenom i bygdebøkene. Men jeg er på rett vei. Takk igjen Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.