Gå til innhold
Arkivverket

[#82308] Anna Marie Kjeldson - fødd Risør 1860 - til Amerika 1880 - opphavet hennar?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Anna Marie Torjesdotter Kjeldsen var fødd i Risør 30.3.1860 som dotter av vektar Torje Kjeldson og kona Kirsten Johnsdotter ([url="http://www.groupon.de/sites/www.citydeal.de/lp/lp/006/index.php?timg=sushi&CID=DE_SEM_2_403_1000_4600&plac=www.tvmovie.de&crea=6149744095&gclid=CJ2BsaTmmKUCFRsv3godXlSbIA>Lenke)Anna Marie voks opp i Risør og skal ha utvandra derifrå i 1880. Her er huslyden i 1865: LenkeOg her har eg funne vigsli til foreldri 25.11.1845:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

I følge Nissedal bygdesoge gard og ætt Trungen sokn s. 675 var far til Kirstin, Jon Tarjeisson (Stordale)f. 1797 og gift 1821 med Ingeborg Ansteinsdtr. NesPå samme side er han oppført som søn av Tarjei Knutson Rollag g m Mari Halvorsdtr. Skårberghåper det var til noe hjelpmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Burde også tatt med det som står lenger opp på siden, sitat:'Tinnsoga seier at denne Tarjei Knutson var frå Uppigard Rollag i Tinn, han var gift med Mari Halvorsdtr. Skårberg'mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

På side 676 i samme bok (4) står det:' Ovannemde Jon Tarjeison f. 1797, reiste til Dybvåg med kona Ingeborg Ansteinsdtr. og borna: Tarjei, 12 år, Anstein, 10 år, Mari 6 år, Gunhild 4 år og Margit 1 år.'mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan det være Torje Kjeldsen som blir konfirmert her i oktober 1825, som nr. 3 i en flokk på fire gutter, sønn av Kjeld Torjesen, synes jeg det står - Aust-Agder fylke, Risør, Ministerialbok nr. A 2 (1815-1839), Konfirmerte 1824-1826, side 240. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9819&idx_id=9819&uid=ny&idx_side=-125>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(7) Det er nok han, ja.Torje Kjeldsen var enkemann da han giftet seg med Kirsten Johnsdtr. 12/7 1837 hadde han giftet seg med Aslau Tengelsdtr. (se nr. 7):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Da kan muligens dette være dåpen til Aslau Tengelsdatter.Kjeldeinformasjon: Aust-Agder fylke, Søndeled i Risør, Klokkarbok nr. B 1 (1746-1816), Fødde og døypte 1803-1805, side 84. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9819&idx_id=9819&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Permanent biletlenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er skifte etter Aslaug Tengelsdatter i 1841 – ser ut som hun og Torje Kjeldsen hadde ei to år gammel datter som het Margrethe - Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Risør by, Skifteprotokoll 1 , 1829-1858, oppb: Statsarkivet i Kristiansand. Merknader: Gammelt register foran. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24348/354>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24348/354 Permanent bildelenke: LenkeKan Margrethe være oppkalling etter en av bestemødrene?Her er dåpen til Margrethe Severine i 1839 – se nr. 23, datter av maler Torje Kielsen og Aslov Tengelsdatter - Aust-Agder fylke, Risør, Ministerialbok nr. A 3 (1838-1864), Fødte og døpte 1838-1839, side 5. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kirkebøkene for Risør er litt vanskelige å finne ut av. En del dåpshandlinger er ført separat i klokkerboka for den aktuelle perioden, men der er det en del hull. Dåpen til Gura/Guro Kjelsdatter (11. mars 1808) finner vi i den kronologiske listen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og nå fant jeg sannelig også dåpen til Torje Kjeldsen! LenkeDen 16de Maji (1809) - Kjel Torjusens og Margarethe Knudsdatters S. Torje fød d: 29 April.Faddere: Sven Svensens Kone, Nils Wigværing, Anne Gundersd., Ole Pedersen, Ingeborg Høljesd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kjell er ikke noe vanlig Risør-navn, så jeg ser ikke bort fra at han var innflytter til byen. En aktuell kandidat kan da være den Kiel Torgiersen som blir døpt 10. april 1785 i Helleland i Rogaland:LenkeDet er i hvert fall interessant at mora heter Guri Torchildsdtr. Vi vet jo at Kjell Torjesen og Margrethe Knudsdtr. hadde barna Guro og Torkild Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her fant jeg 'Ungkarl Kiel Tørjesen og Pigen Margaretha Knudsdatter' i lysningsprotokollen for Risør (Øster-Risøer). Dato: 29. oktober 1807 (se nr. 20, høyre side):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe, Ragnar, Oddbjørn og Anne for mange flotte innlegg. Problemet mitt er 100% løyst, og eg er nok ein gong overvelda og svært so nøgd med Digitalarkivet sitt Brukarforum!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.