Gå til innhold
Arkivverket

[#82309] Kvinnefengsel Oslo


Gjest Chris Bingefors
 Del

Recommended Posts

Gjest Chris Bingefors

Finns det arkiv för fängelser i Oslo? Jag söker en omstreiferkvinne, Amanda Lavina Fritiofsdotter Qvick/Holm (dotter till Fritiof Amandus Larsen Qvisk f 1855) född i Sverige 1880, som ska ha dräpt en man i Norge och suttit i fängelse i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet i Oslo. Vet någon hur man finner mer information om brottet och om Amanda i fängelset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei ChrisFangeprotokollene for landsfengslet for kvinner finnes på Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo. jeg skal en tur på arkivet fredag, så jeg kan se hva jeg finner i fangeprotokollen.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Chris!Vet ikke om du har dette, men tar det med:Amanda ble i april 1904 innsatt i Holmestrands Distrikts-fængsel av lensmannen i Botner 'som sigtet for Overfald med Kniv og forøvrigt efter Str.l.s Kap. 18,22 og 23. Sammen med hende arresteredes dengang Oskar Ludvigsen, hendes Kjæreste' (Morgenbladet, 1.juni 1904). - Se om drapet på Vakker-Ludvig, Flekstad s.126!Hun fikk 9 år og 6 måneder for drapet, og sonte på Landsfengselet for kvinner. Ved innkomsten er det opplyst at hun er ukonfirmert, og signalementet nevner et arr under venstre øye, på høyre kinn, på høyre side av halsen, et lite arr i pannen og et arr på venstre pekefinger. Frans Oskar ble '16-9-1905 overført fra Gaustad asyl til kriminalasylet'.Da Frans Oskar og Amanda hadde sonet ferdig sin straff, gjenopptok de kontakten og giftet seg. 1917 besøkte nemlig Amanda Landsfengselet, og opplyste at de bodde i Sverige (nær Kiil), hadde 4 barn, og hadde det godt. Frans Oskar har da antatt navnet Andersen.Jeg vet for øvrig ikke mer om dem, så alle opplysninger mottas med takk! :-)Mor til Amanda skal være Brita Kristiana Karlson. Vet du mer om henne? Er hun datter til Karl Fredrik Larsen -'Kalle Kvik' / 'Kalle Holm', f.27-5-1816? Og i så fall er Fridtjof og Brita søskenbarn?Fridtjof Amandus' mor er Stina Kajsa Karlsen Palm, f.1826. Vet du hvem foreldrene hennes er?Dette var en del spørsmål...Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Hej Jonny,Jag fick utdrag ur dokumenten på fängelset av Tom igår (Tack igen, Tom!). Men nu kompletterade du med viktig information.Jag har bara arbetat med detta sedan i torsdags, så det finns mer att göra! Ska skaffa Flekstads bok från universitetsbiblioteket.Amanda hade 3 barn med sin förste man Carl Edvin Karlsen, de var födda i Oslo. Den yngste sonen, Fritiof Olgar Ferdinand Karlsson f 1903, flyttar till modern i Sverige och avlider i Karlstad 1948.Amanda och Frans Oskar får 8 barn tillsammans i Sverige, det första 1909, så hon måste fått straffet avkortat. Frans avlider 1929.Amandas mor hette Britta Kristina (Stina) Karlsdotter, född 1844 i Frändefors, dotter till vallackaren Karl Reinhold Larsson (f 1811) och Johanna Sofia Lidberg (f 1815). De bor senare i Lane-Ryr (Vänersborg). Britta hade tre barn innan Amanda, med två olika fäder. Hon dog 1885 i Kila i Värmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Chris! Hjertelig takk. Da fikk jeg plassert Brita Kristina! Hvis det ikke er for mye bry, kunne du sendt meg de 8 barna til Amanda og Frans Oskar? Reiste noen av disse? Eventuelt gift inn i reisende slekter? Siden det kommer inn på 1900-tallet kan du hvis du vil bruke min meiladresse: jonny[bindestrek]m[alfakrøll]online[punktum]no :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.