Gå til innhold
Arkivverket

[#82313] Lukket webside, hva kan legges ut av opplysninger?


Gjest Ida Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei hei igjen. Jeg har tenkt til å lage en Internettside med slektsopplysninger og har fått anbefalt tribalpages. BARE slekt (nær og fjernere) skal få tilgang til denne siden. Hva kan og bør jeg legge ut av opplysninger om nålevende personer?Sønn: 'Gutt, født 1938', er det lov? 'Jan Johansen, født 1938, gift med Ida Olsen, født 1940' (NB! Et eksempel), vil det være og bli akseptert? Hva med deres barn igjen? Hva med 'datter: NN Johansen, født 19xx?'Hvilke og hva slags opplysninger kan man gi noen privat, om de tar kontakt via websiden?Vi bor i et land hvor skattelistene er offentlige. Det er jammen ikke lett å vite 'hvor grensen går', og jeg vil IKKE støte noen. Folk er så ulike når det gjelder toleranse, også. Heldigvis. Og så er det de som ikke vet at det er opplysninger om dem å finne på nettet, og... så vet man jo ikke om hvordan andre behandler opplysninger, heller. Hva synes, mener og tror dere? Jeg er både glad for og spent på innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'BARE slekt (nær og fjernere) skal få tilgang til denne siden'. Altså kun etter deres (medlemmer av slekten's) anmodning og/eller invitasjon fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OkNå kjenner ikke jeg til hvor mange du kan være i slekt med, men du kan jo risikere at det kan bli et voldsomt arbeide med å administrere dette. Mange der ute kan jo være i slekt med deg uten at du vet det og dermed ønske å bli 'medlem'.Hvorfor da ikke ha en åpen side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er enig med Lars Ove. Ha en åpen side uten navn og data på personer som fremdeles lever.Hvorfor er så viktig for deg Ida å servere data om levende personer på internet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg praktisere det samme med min hjemmeside (TNG) og der er alle opplysninger om avdøde åpne for alle, mens man må ha brukernavn og passord for å se nålevende. Veldig enkelt å administrere.Min familie i Danmark, Norge, Sverige og Sveits er STOOOOOR med mange barn og greiner, så bakgrunnen for å ha alle med er at alle som ønsker det kan få en grei oversikt over hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hva er TNG? Hvordan kan man vite at en webside som er 'lukket' og passordbelagt idag er det for fremtiden?Grunnen til at jeg spør, er at mine data havnet på en slik nettside uten mitt vitende og vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dere!Astrid Ryen, det viktigste for meg er å IKKE gjøre noe galt. Følgelig er det overhodet ikke viktig for meg å publisere opplysninger vedrørende nålevende; tvert om :)Lars Ove Wangensteen - da er det opp til den enkelte å forklare ('dokumentere') slektskapet overfor meg, og så legge inn en søknad om å få bli medlem på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

TNG er et webbasert program og står for The Next Generation.Her ser du min side (mine foreldre). slik den fremstår for en som ikke er logget på: LenkeDet er jo både ulovligt og uhørt å legge ut data om personer som lever uten på forhånd å ha deres samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta Olsen - du praktiserte 'det samme', hva/hvordan da?Astrid Ryen - 'en slik nettside'... Hva mener du?Tribalpages må IKKE forveksles med websteder som geni, myheritage osv. Dette er sider som man bør styre langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta Olsen - alle tiders!Det er også mulighet til brukernavn og passord på tribalpages; det er slik medlemmer (altså slektninger) kommer inn på siden.Men er det greit å legge ut opplysninger om nålevende, selv om siden er lukket (med brukernavn og passord), synes dere?Hadde jeg oppdaget at opplysninger om meg var blitt offentliggjort, så hadde jeg mildt sagt blitt rasende! Og om noen hadde bedt meg om min tillatelse til å offentliggjøre informasjon, så hadde de fått et tvert nei fra meg. Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har overhode ikke tillit til web-baserte program. Det finnes utallige eksempler på hackere som uten problem kommer seg inn.Opplysninger om nålevende personer skal etter min mening KUN finnes på egen server, til eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ida, 'en slik nettside' som jeg nevner, var åpen for alle for ca 15 år siden, men den er nå forsvunnet fra internet, sannsynligvis fordi den som la inn data for nålevende personer hentet fra en bygdebok, på en eller annen måte fikk beskjed om å legge den ned. Jeg vet ikke.Litta har gitt meg et svar her, man kan lukke en webside og utelukke dem som ikke har passord. Men hvor lenge varer det? Alt som skrives inn på internet, blir der for alltid. De data man legger inn om nålevende mennesker likeså.Jeg er sikkert en sur gammel dame som legger meg opp i noe jeg ikke har noe med. Jeg vet at internet er et fantastisk medium for kunnskap og opplysning, men det samme medium skaper problemer for det enkelte menneske.De to-tre websider jeg oppsøker angående min egen slekt er åpne og nevner ingen nålevende personer. Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Du skriver: 'De data, man skriver på internett blir der for alltid'Det er ikke riktig. Alle mine opplysninger ligger på en server i et domene som jeg eier og administrerer og jeg kan slette alt når som helst. Jeg kan gi andre tillatelse til å legge inn data, men det gjør jeg ikke. Jeg gir kun tillatelse til at de kan komme med forslag til endringer og tilføyelser. Endringer er det kun jeg som kan gjøre.Jeg ville aldri brukt web-databaser som andre kan legge inn data i og som administreres fra et annet sted. Tribalpages må vel kategoriseres i den gruppen på lik linje med Geni, Myheritage o.l. Jeg må innrømme at jeg ikke vet nok om disse til å sammenlikne, men prinsippet om selv å ha kontroll på absolutt alt som ligger på domenet holder jeg fast ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Litta.Jeg blir nysgjerrig etter hvert. Hvordan skaffer man seg et plass i et domene på internet.Hvordan vet du at det du skriver inn der, ikke blir der for alltid? Noen må slette alt i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Jeg ville ikke bekymret meg for hackere. Det finnes dessuten ikke den hacker som har interesse av dine slektsopplysninger, enten det gjelder levende eller døde personer.Hvis siden har rimelig grad av sikkerhet, og du selv alene godkjenner medlemmer så ville jeg tatt med levende personer uten å blunke. Selvfølgelig er det ikke alt du vet om dine slektninger (inklusive døde) som hører hjemme på nettside uansett, men der klarer det seg lenge med alminnelig folkeskikk.Kan også anbefale å ta en titt på FTPHP som alternativt program til f.eks TNG. Her kan det detaljreguleres hva som er synlig for hvem, og programmet/dataene ligger et sted du selv har full kontroll over. http://www.familytreephp.com Det er en demo der som det går an å prøve seg fram med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er mulig jeg er 'over'-skeptisk, men jeg synes det er bedre enn å være naiv og godtroende.Jeg har vært på internett siden begynnelsen, og tror jeg kjenner systemet bra nok til å vise sunn fornuft og skepsis.Ingen servere er sikre. Jeg har i noen år nå leid serverplass på Webhuset i Bergen, men ingen der kan garantere at mine data forblir kun der.Et eksempel:På min hjemmeside har jeg et lukket medlemsområde (Finne-Grønn). Ikke fordi det finnes opplysninger om nålevende personer der, men på grunn av en avtale jeg har med hans etterkommere. For å bli 'medlem' må man oppgi fullt navn og en gyldig e-postadresse. Er det i orden får 'søkeren' en link via e-post for aktivering. Når denne er aktivert får jeg en e-post med opplysninger om det nye medlemmet, og jeg har da også mulighet for å slette et medlem, noe som også har skjedd.For å lese seg til at dette er framgangsmåten for å bli medlem så må man først besøke min hjemmeside og lese seg til dette.Mange ganger har jeg opplevd at noen forsøker å komme inn på det lukkede området med falsk identitet, noe jeg har forhindret til nå. Men nå er det oppstått et nytt 'fenomen'. Jeg får daglig melding om at nye medlemmer er registret. Medlemmer med uforståelige brukernavn, og gjerne en e-postadresse som slutter på RU (Russland). Jeg kan ikke forhindre at de registrerer seg, men jeg må blokkere mange slike tilfeller daglig. Det er helt klart at disse russerne ikke er interessert i slektshistorien på wangensteen.net, men hva er de interessert i??Jeg forstår at det for hackere ikke er så interessant å komme inn på Idas hjemmeside, men opplysningene om nålevende personer i hennes database kan allikevel misbrukes hvis man vil.Derfor skjønner jeg ikke vitsen med å 'ta sjansen'. Jeg kan med et tastetrykk legge ut min egen database om min egen familie (også nålevende), og jeg kjenner godt til systemer som krever innlogging og registrering, men jeg vil ikke. Jeg tør ikke. Hvis min familie ønsker opplysninger fra meg, så har jeg mail, facebook, telefon og postadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (18). Mange versjoner av nettsider blir lagret i The Way Back Machine (http://web.archive.org). Det stemmer at ikke dine sider finnes der. Men søk etter f.eks. wangensteen.net eller folk.ntnu.no/dagfinnr/slekt/ så vil man finne ting som blir der for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Til (22). Disse nye medlemmene er roboter som leter etter nettfora for å poste reklame. En bra CAPTCHA i registreringsskjemaet vil stoppe disse da de ikke er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Alt som skrives inn på Internet består, så lenge opphavsmannen ikke sletter hva som er skrevet. Det er slik jeg har forstått det. Dermed står alt der som er skrevet - beskyttet med passord eller ubeskyttet - jeg tør ikke si til evig tid, men bortimot??Har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.