Gå til innhold
Arkivverket

[#82313] Lukket webside, hva kan legges ut av opplysninger?


Gjest Ida Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Asbjørn (24)Takk for oppklaringen. Det nye nettstedet jeg åpner snart har denne funksjonen, og jeg skal forsøke å få inn denne løsningen på den gamle også.Astrid (25)Hvis du ser på innlegg 23, klikker på linken og søker på wangensteen.net så vil du se at det finnes en backup på min gamle hjemmeside fra 2008. Jeg har ikke bedt om at den skal ligge der, og den finnes ikke lenger på min server, så jeg mener du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

At alt er som skrives eller er skrevet på internet, består så lenge ikke opphavsmannen har slettet det, har jeg fra mine tidligere kolleger på min arbeidsplass.Forøvrig bør vel alle som legger sin slekt på internet - nålevende - være oppmerksom på at det finnes motforestllinger.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Dette vert litt på sida av diskusjonstemaet om lukka sider, men er så nært beslekta med temaet at eg spør likevel: Dersom ein nokon gong skulle finne på å legge ut slekta si fritt tilgjengeleg på nett fram til våre dagar, dvs. namn, fødselsår (ikkje dato) og slektskap (f.eks. via Familytreemaker). Ville dette vere noko 'verre' enn f.eks. skattelistene, der det også står fødselsår? Kva er det eigentleg som er sensitivt, er det sjølve slektskapet, altså korleis folk er i slekt med kvarandre? Ville det også vore ulovleg/på kanten (i forhold til personvernet) om nokon la nyare bygdebøker ut på internett?Eg tykkjer det er like spennande å finne etterkommarar som å gå bakover i slekta. Men skulle ein vise noko av dette for folk nokon gong er det om å gjere at gleden ikkje vert øydelagd av at ein har 'trakka feil', og gått over streken på nokon måte. Så kva meiner de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Torbjørn (28)Nei måten du framstiller det på er ikke ulovlig, men det er en forskjell allikevel.En bygdebokforfatter i dag (2010) er som regel lønnet av en kommune eller et historielag, og han har plikt til å sørge for at opplysningene i bygdeboken om nålevende personer er korrekte. Datatilsynet har også uttalt (se innlegg 2) at det heller ikke er i veien for at dette kan legges ut på nettet.Skatteetaten sitter på oppdaterte og korrekte opplysninger om nålevende personer.Når det gjelder en slektsgransker eller privatperson så finnes det IKKE noe krav til kvalitetssikring eller krav til dokumentasjon.Det vil med andre ord si at noen kanskje vil ta 'snarveier' og gjøre en bevisst eller ubevisst feil, noe som kan få uheldige konsekvenser for den det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Torbjørn (28): Dersom du har ein tremenning som rotar seg inn i kriminelle miljø, kan det godt hende at 'nokon' vil presse han for eitt eller anna. Noko av det mest effektive er å truge med 'tiltak' overfor nær familie. Desse 'nokon' ville sikkert synest det er veldig kjekt at du let dei finne sysken og foreldre med eit par tastetrykk. Til dømes.Litta (8 mfl.): korleis kan du vite eller kontrollere at ikkje nokon av den stooore familien din kort og godt kopierer alt dei får ut og legg det på ei heilt opa side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Litt på siden av temaet, men likevel: Her i Trøndelag er det de siste åra gitt ut flere bildebøker av typen 'Avgangsklassene ved x skole' eller 'konfirmanter i x kirke'. Her presenteres altså gruppebilder over tidsperioder av flere år (helt opp til utgivelsesåret), og personene på bildene er navnsatt. Hvordan er reglementet på dette området? Er dette lov? Finnes jo eksempler på f.eks. barnevernsbarn som blir konfirmert utenfor hjemstedet, og disse blir da altså med på disse konfirmasjonsbildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Astrid (19)Jeg har kjøpt et domene: www.loslekt.com på [url="http://www.one.com/no>http://www.one.com/noFaktisk har jeg 3 forskjellige domener for tiden. Til forskjellig bruk.Vanligvis bruker man et FTP (file transfer protocol) - program for å kommunisere med serveren (domenet), men når det gjelder TNG, så er det kun når man legger inn programmet og den layouten man vil bruke at man bruker det programmet. Etterpå går slektssiden via nettleseren. Men jeg tar med jevne mellomrom en sikkerhetskopi av hele TNG-mappen som ligger på serveren og da bruker jeg også FTP.Men som sagt - ønsker jeg det, så tar det meg 2 minutter å slette hele greia ;-)Det er også her jeg har Finnås filene mine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Til Ivar (30):Det er nok en litt kunstig problemstilling. Ønsker noen å publisere hele familien, så kunne de bare sette seg ned og skrive. Vi snakker her ikke om fjern slekt. Og hvorfor i allverden skulle de være interessert i det ?Foreløpig er jeg også den eneste datanerden, hehe. Jeg tror også jeg er ganske realistisk i forhold til internett, men ikke paranoid.Holder meg langt vekk fra Facebook og liknende. DER finner du mye informasjon om nålevende, gitt og jeg hadde nok bekymret meg mer over det enn det vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Litta (33): Kvifor dei skulle ønskje dette, må du spørje andre om - men eg observerer at det er nokon som ønaskjer det. Det er vel kanskje ingen spesiell grunn til at ikkje nokon av desse kan vere slektningar av deg?Det er ikkje spørsmål om paranoia her - berre statistikk.Skrive av eller skrive ned sjølv er mykje arbeid - særeleg når slekta er stor (som du seier ho er). Kopiering er gjort i ei handvending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det blir vel det samme om informasjonen ligger på mitt domene og kan leses av slekten eller om jeg sender det til de samme meneskene på mail ?Jeg ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg forstår at internett er et fantastisk medium for å spre slektshistorisk materiale, og det oss slektsgranskere som er flinkest til å finne fram dette materialet.Men jeg vil gjerne at den slektsgransker eller privatperson som vurderer å spre sitt åndsverk med opplysninger om nålevende personer på internett tenker nøye igjennom konsekvensene og nødvendigheten av å gjøre det. Åndsverket er ikke 100% trygt der ute uansett hva andre måtte mene.Jeg har som slektsgransker og publiserer av slektshistorisk materiale mange ganger tenkt igjennom denne problematikken, og jeg sitter på mye materiale som jeg kunne ha publisert hvis jeg hadde stolt 100% på at ikke materialet hadde havnet i feil hender.Jeg har valgt å være konsekvent. Ingen har overbevist meg om at noen i min familie absolutt må ha fødselsår eller fullt navn på min nålevende tremenning servert på nettet, og jeg orker heller ikke arbeide for få tillatelse fra alle 'menningene' mine for å publisere opplysningene. Noen vil sikkert si nei, og da vil ikke slektstreet bli korrekt uansett. Og hva er vitsen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er godt å se at det finnes andre morgenfugler enn meg her inne som Ivar og Lars Ove. Jeg er kan sikkert betegnes som paranoid når det gjelder internet, men jeg har mine bitre erfaringer som jeg ikke vil dele med noen.Det finnes en mengde hyggelige mennesker å møte på internet, men man kan ikke unngå å nevne de ondskapsfulle eller perverse som skaper ulykke og undergang for dem de rammer.For disse finnes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ivar (38):Poenget er at dersom noen i familien pør meg, når den eller den er født i familien og hva var det nå alle barna het, så ser jeg ingen grunn til ikke å dele den informasjonen i den tro at de vil publisere det på nettet. I ytterste konsekvens er det det du er 'redd' for.Derfor blir dette flisespikkeri.-og ingenting er 100% trygtJeg vet at svært mange i min familie har satt stor pris på slektssiden min og føler at de har fått mer oversikt og en historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Jeg er helt enig med Litta (40) i dette. Det er greit å være forsiktig, men alle balanserer vi nytte mot risiko i nesten alt vi foretar oss (gå inn på ukjente nettsider, kjøre bil etc.). Å legge private men ikke sensitive data på et lukket webområde er for meg langt over på den trygge siden av den streken. Misbruk av slike data forutsetter sammenfall av to hver for seg usannsynlige hendelser, at noen lekker eller stjeler dataene og at noen har interesse av å misbruke dem.En helt annen sak blir det hvis siden inneholder sensitive data (adopsjonsopplysninger, landssvikdommer o.l. av nyere dato, fotografier som kan misbrukes). Da ville nok også min risikovurdering sett ut som den til f.eks. Ivar E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Ei slektsbok vil jo også innehalde bilete, og evt. også sensitive opplysningar. Ein kan jo ikkje gardere seg for at nokon kopierer dette heller. Greit nok at det er lettare å kopiere frå eit lukka webområde, men er eigentleg skilnaden så stor? Det viktigaste må vel vere at ein i alle fall ikkje sjølv legg ut slike opplysningar ope på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ville lagt inn den informasjonen jeg selv mente var naturlig, i den lukkede databasen, og så ville jeg bedt alle nålevende slektninger om å ta en titt, og si ifra om det var ting de ville ha fjernet. Jeg går ut fra at reaksjonene, selv fra de som ville ha bort informasjon, ville være milde, dersom informasjonen du hadde lagt ut bare var knyttet opp mot navn, alder og slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Ida Olsen,Vi har prøvd å kontakte deg uten å få svar, så nå prøver vi her.Du bruker en annen persons e-postadresse. Vedkommende ønsker ikke at den brukes i debattforaene hos Digitalarkivet. Vær så vennlig å ta kontakt med oss slik at vi får ryddet opp i dette: digitalarkivet@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.