Gå til innhold
Arkivverket

[#82314] Fester av grav, opplysninger fra gravferdsetaten


Gjest Ida Olsen
 Del

Recommended Posts

Fra alle de gravferdsetatene jeg har kontaktet (vedrørende navn på fester av gravsted), har jeg fått svar. Positive svar. Og takk til alle flinke mennesker, som hjelper en videre, ikke minst til å få kontakt med nålevende slektninger!Men fra en kirkeverge i Akershus var svaret negativt. De 'har ikke myndighet til å oppgi slik informasjon, og dette må vi forholde oss til'.Er det virkelig tilfelle at de fleste av slike etater har tillatelse til å videreformidle informasjon, mens andre ikke har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg trur, Ida, at du har vore så uheldig å treffe på det vi her i bygda kallar ein 'tverrnavar' - ein som ikkje likar å vere samarbeidsvillig, og av den grunn svarar nei FYRST og så etterpå lagar han ein grunn til kvifor han svarte nei.Her skal du få eit godt tips som eg har brukt mange gonger (og eg har ringt mykje til mange) - når eg har treft ein slik 'tverrnavar' takkar eg pent for samtalen, og så ringjer eg igjen ein annan dag og møter ein annan person, stiller same spørsmålet igjen og får svaret eg vil ha.Dei fleste av denne typen jobbar etter mi erfaring på større kontor med fleire tilsette, så det er så og seie berre på slike stader eg har hatt bruk for trikset.Skulle du kjenne igjen stemma til 'tverrnavaren' kan du beklage at du har ringt feil nummer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker tusen for trivelig og informativt svar, Aase!Er det tilfelle at noen kirkeverger ikke har tillatelse til å gi informasjon? Eller er det slik at de skal og bør informere, når de får spørsmål vedrørende gravstedsfestere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Dette er opplysninger som finnes i kirkegårdsprotokollene, går vel mest på pc hos de fleste kirkevergekontorene i dag. Disse protokollene har jeg fått opplyst, av flere, har 60 års sperrefrist nettopp pga de inneholder opplysninger om fester. Har erfart at praksisen rundt dette varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er nok ikkje berre 'tverrnavar' som seier nei :-)Eg har også ringt til mange, mange kyrkjeverje her i vårt land og dersom dei har oppheva sperra, svarar dei kven som er festar, adr. til vedkommande o.l., men dersom det fortsatt er sperre der, så hjelper ikkje noko.I heile Oslo er det fritt, det same gjeld Stavanger, medan i Bergen er det sperra.Elles rundt om er det litt forskjellig, heilt uavhengig 'tverrnavar' eller ikkje :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Ida Olsen,Vi har prøvd å kontakte deg uten å få svar, så nå prøver vi her.Du bruker en annen persons e-postadresse. Vedkommende ønsker ikke at den brukes i debattforaene hos Digitalarkivet. Vær så vennlig å ta kontakt med oss slik at vi får ryddet opp i dette: digitalarkivet@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.