Gå til innhold
Arkivverket

[#82316] Tyding av dødsårsak for Ole Olaussen


Gjest Lise Galaasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Galaasen

Jeg lurer på hva det som står i høyre spalte under dødsårsak i denne kirkeboka betyr: Hedmark fylke, Trysil, Ministerialbok nr. 7 (1874-1880), Døde og begravede 1879, side 288 (jeg vet ikke hvordan man limer inn lenker, info mottas med takk). Det gjelder Ole Olaussen, han står aller nederst på s. 288. Under dødsårsak står det bare do., hvilket jeg tolker som 'ditto', altså samme som ovenfor, men det står ingenting (eller bare det samme) ovenfor. På foregående side står det noen nummer, som jeg ikke skjønner. Er det noen som er vant til å tyde slikt som kan hjelpe meg? På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Her er oppskrift på lenke til skannede kirkeboksider: LenkeTil folketellinger høyreklikker du på det blå tallet foran navnet og velger 'kopier lenkeadresse', som du senere limer inn i innlegget ditt.Jeg tror tallene tilhører listen over dødfødte helt til høyre. En av innførslene skulle utgå og de andre på listen forandret dermed nummerrekkefølge.Til dødsårsak: På s. 285 ser det ut som presten har sluttet å bruke denne rubrikken en stund fremover og senere nøyer seg med å si Ja på om personen er død av smittsom sykdom og Ja eller Nei på om lege er tilkalt. Det virker forøvrig som svært mange dør av kikhoste i denne perioden, uten at en dermed kan regne med at det er det repetisjonstegnene skal bety.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

De nummerne du ikke skjønner, er innførings nr. for de dødfødte som er oppført på høyre side. Helt riktig som Anne-Lise Hansen beskriver om dødfødte. Grunnen til klusset i nummerne, er at dette er fra Trysil kirkebok, og at noen er fra Osen og skal være innført der blir som regel innført som 0(null).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.