Gå til innhold
Arkivverket

[#82317] Antonette Gulbrandsdotter - fødd ''Ringsaker i Telemark'' 1862-til Amerika 1885?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Frå Amerika får eg opplyst at ei Antonette Gulbrandsdotter ''Nettie Gulbrandson'' skal vera fødd 23.9.1862 i ''Ringsaker, Telemark''. Ho skal ha utvandra i 1885 og gifte seg i Canton, SD 1887 med Andrew A. Urness frå Hafslo i Sogn!FT1900 oppgjev fødsli hennar til Sep. 1862 og utvandringsår 1885FT1910 oppgjev fødsli hennar til 1862-1863 og utvandringsår 1885FT1920 oppgjev fødsli hennar til 1862 og utvandringsår ukjentFT1920 oppgjev fødsli hennar til 1862-1863 og utvandringsår 1895(!)Dødsattesten hennar frå 30.11.1950 oppgjev fødselsdato 23.9.1861, og nekrologen seier ho utvandra i 1880!Utifrå desse opplysningane lyt me tru ho var fødd i september 1862 og at ho utvandra kring 1885, men KVEN VAR HO?Eg står ''bom fast'' og vonar på hjelp frå Brukarforum på å løysa dette problemet!Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en Antonnette Andreasdtr., 3 år, i FT for 1865 på gården Gudbrandløkken i Ringsaker. Hennes foreldre heter Andreas Andersen, 33 år, født i Vang, og Berte Torgersdtr., 36 år, født i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjartele takk til Kurt for spennande innlegg!Eg har sjekka kyrkjeboki, og denne Antonette Andreasdotter er fødd 9.7.1863 i Ringsaker (Lenke).Då er det vel tvilsomt om det an vera ho...? Fødselsmånaden avviker...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Fant en Antonette Gudbrandsdtr, men måtte tilbake til 1857. Men hun er født i september, den 16.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 6 (1851-1860), Fødte og døpte kvinner 1857, side 148. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9081&idx_id=9081&uid=ny&idx_side=-156>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det var ikke mange med både fornavnet og etternavnet i Folketellingen for 1865.Men du verden så mange Antonette'r det var i Ringsaker i det aktuelle tidsrommet.Finner ellers en Antonette Gudbrandsdtr. på 2 år i 1865-tellingen på gården Grimmergård i Borgund pr.gj. hvor hun også er født. Hennes foreldre heter Gunder Dahle og Ingeborg Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Videre Antonette født 21. sept. 1861 i Ringsaker. Foreldre Ole Christiansen og Christense Hansdtr.(Vi leter altå etter en Antonette, født i september måned i Ringsaker. Fødselsmåneden pleier være korrekt i US census for 1900, men årstallet er av og til feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

En som har lagt inn to bilder av Antonette under 'Puplic Member Trees' hos Ancestry har skrevet navnet Antoinette KAJA Gilbe®stsen Urness under det ene bildet. Det er vel sikkert feil, men nevner det bare. Vanskelig nøtt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har sett på de tre US census'er for 1900, 1910 og 1920 og finner at Antonette er ført som hhv. 37, 47 og 57 år gammel.Alderen skal være 'age at last birthday' i disse tellingene. Tellingene ble gjort den 18. juni 1900, 11. mai 1910, og 12. januar 1920.Alderen angitt på henne i de tre tellingene (37,47, og 57), - 10 års differenser, viser at hennes fødselsdag er etter datoen som tellingene er gjort.Hennes fødselsdag må da være senere på året enn 18. juni, noe som tyder på at fødselsdatoen 23. september kan være korrekt, og fødselsåret blir likt (1862) i alle tre tellingene. (Hadde hun vært født 23. sept. 1861 ville hun vært hhv. 38, 48, og 58 år i de tre tellingene basert på 'age at last birthday').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I 1875-tellingen bor det i Sørum pr.gj. på gården Asak, en Antonette Berntsdtr. født i 1862. Hun bor 'på lægd' hos bonden Ole Gulbrandsen og hans famlie. Hun er født i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

To kandidater i 1865-tellingen for ovennevnte Antonette fra 1875-tellingen:1) Anette, på 3 år, født i Christiania, moren er tj.pike Marie Pedersen, 32 år, født i Kongsvinger.2) Antonette Fredrikke, 3 år, født i Christiania, moren er Elise Claus., 31 år, losjerende fabrikkarbeiderske, født i Porsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Den Antonette vi fant i 1875 (innlegg 16) må vi antagelig se bort fra pga. feil fødselsdato. Ved konfirmasjonen i Sørum i 1878 er hun ført med fødselsdato 8. juni 1862, fødested Grønland, Oslo. Hennes foreldre var Andrine Mikkelsdtr. og agronom Bernth Strømsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I Klokkerboken for Grønland er ovenfornevnte Antonette ført med fødselsdato 8. januar (ikke 8. juni), men det hjelper jo ikke.Så er det i Klokkerboken for Grønland en annen Antonette Gurine som er født 22. september 1862. Hennes foreldre er Henrik Hansen og Marthe Johannesdtr., bosted Fliseberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I kirkeboken for Gamle Aker er det en Anthonette Josephine, født 18. sept. 1862. Foreldre Kaisa Johansdtr., Grünerløkken, og Ole Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Bjørg, Kurt, Anne, Arne, Hilde og Hans for mange spennande og interessante innlegg om Antonette og opphavet hennar. Eg har lese gjennom alle og studert opplysningane, men hjartet mitt slår vel ikkje spesielt sterkt for nokon særskild av dei..., enno!Eg har teke for meg utvandringslistene for Christiania for 1884-1886, men det næraste eg kjem der, er ei Anette Gulbrandsen på 23 som i 1884 utvandra frå Christiania til ''Fraantenoe'', kvar no enn det kan vera... (Lenke). Men fleire liknande emigrantar hadde berre gardsnamn i utvandrarlista, so kanskje har eg oversett nokon...?Til Hans: Nei, eg har ikkje undersøkt kyrkjebøkene frå Canton, SD; stad og år for vigsli trur eg er henta frå nekrologen anten til Andrew Urness eller til Nettie. Dei budde aldri i Canton, SD!Eg gløymde forresten å nemna i innleiingi at Antonetta var kjend som ''Nettie Gilbertson'' i Amerika, utan at det endrar på noko...Eg held framleis fingri kossa og lever i voni om at, før eller sidan, so skal nok den ''riktige'' Antonetta finnast...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, dette må vi kunne klare. Tar vi for oss 1865-tellingen så er det kun 176 jenter som er født i 1861, 1862 og 1863 og som heter Antonette eller lignende (se nedenfor). Vi bør kunne finne fødselsdatoene deres i kirkebøkene der de er født.Hvis leserne av denne tråden tar det fylket de selv er fra, og sjekker fødeselsdatoene til de Antonettene som er der (se nedenfor) og legger datoene inn her, bør hun kunne finnes relativt raskt.Du har følgjande utval: fornavn: antenette, anthenette, anthnetta, anthoinethe, anthoinette, anthonete, anthoneth, anthonetha, anthonethe, anthonetta, anthonette, anthonnethe, anthonnetta, anthonnette, anthonnætte, anthonæthe, anthonætta, anthonætte, anthonætthe, antoinette, antonet, antoneta, antonete, antoneth, antonetha, antonethe, antonett, antonetta, antonette, antonetthe, antonetti, antonithe, antonitte, antonnete, antonnette, antonnætta, antonnætte, antonte, antonæt, antonæta, antonæte, antonætha, antonæthe, antonætta, antonætte, antunætefodeaar: 1861, 1862, 1863Fylke og antall:Østfold 15Akershus 18Oslo 14Hedmark 28Oppland 19Buskerud 10Vestfold 8Telemark 0Aust-Agder 1Vest-Agder 7Rogaland 1Hordaland 6Sogn og Fjordane 1Møre og Romsdal 4Sør-Trøndelag 7Nord-Trøndelag 6Nordland 27Troms 2Finnmark 2Totalt 176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.