Gå til innhold
Arkivverket

[#82322] Knut Larsen Skeie f. ca 1754 opphav ?


Gjest Arne B. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Jeg har lett i flere år etter hvor Knut Larsen Skeie f.ca 1754 kommer fra.Det en vet om ham er at han døde i Avaldsnes på Skeie i 1798 og ble begravd 14. Mars. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8623&uid=ny&idx_side=-103>LenkeFørste gang han ble gift var i 1780 Lenke med Anna Kristine Andersdatter f. 1757 Lenke, d. 3. februar 1781 Lenke.Han ble gift andre gang i 1782 Lenke med Anna Kristine Ånensdatter Stangeland f. 1760 Lenke som døde 10 November 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Fadderanalyse av barna til Knut Larsen Skeie (1754-1798) og kona Anna Kirstine Ånensdatter Stangaland (1760 – 1834) viser at hans foreldre var paret Lars Johannesen Vikingstad (ca 1717 – 12.5.1771) og kona Marta Kristoffersdatter Vikingstad (ca. 1717 – 20.9.1789). Skifte etter Lars Johannesen 3.6.1771. Knut Larsen ble døpt i Torvestad den 20. januar 1754 (toppen høyre side):ildeinformasjon: Rogaland fylke, Torvastad, Ministerialbok nr. A 1 (1753-1800), Kronologisk liste 1754, side 12-13. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15905&idx_id=15905&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Takk for det..... Da er vi 6-menninger eller nærmere.... Tør jeg spørre hvilken av barna du stammer ifra?? Jeg stammer fra Anna Marta f. 1786..Fant hans foreldre på side 153 i boken 'Torvastad' av Birger Kjetland, 1979...Har du funnet skiftet etter Knut Larsen noe sted??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Anna Marta Knutsdatter Skeie (1786 – 1869) er blant mine 2xtippoldemødre. Datteren Birthe Malene Larsdatter (1818-1890) g.m. Lars Olsen Førland (1812-1871) er en av mine tippoldemødre. Min eldste bror eier og driver fortsatt halvparten av Knut Larsens gamle bruk på Skeie. Skifte etter Knut Larsen Skeie ble avholdt 12.5.1798, folio 5a:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Karmsund sorenskriveri, Skifteprotokoll A 2 , 1798-1805, oppb: Statsarkivet i Stavanger.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23912/7>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23912/7Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ojsan....... Jeg og stammer fra samme tippoldeforeldre som deg......Min ane fra Birthe Malene og Lars er deres førstfødde Ole f. 1844... Han er min oldefar... Tar jeg feil om din oldefar da er Tormod f. 1851....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Min oldefar var Ole Matias Larsen Skeie / Landanes (1854-1934) og det var han som i 1910 kjøpte seg inn på Knut Larsens gamle bruk (bnr. 17 av 13) på Skeie. Tormod Larsen Førland, eller ”farbror Tormod” som min salige mormor kalte ham har etterkommere på et annet bruk på Skeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Morsomt å møte så nærme slektninger her inne.... Vi burde jo en gang komme sammen for å se hva vi har og utveksle informasjon om en vil....Min farmor vet jeg hadde god kontakt med endel tremenninger på Skeie eller var det og nærmere mon tro... Din salige mormor kjente nok min farmor...Men nå får du ha en god kveld og natt kjære 4-menning......!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Takk for det og i ”lige måde” som vi sier her. Min salige mormor kjente halve Rogaland ink. fødselsdatoer og garantert din farmor dersom hun var født på Vassmyrane under Førland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.