Gå til innhold
Arkivverket

[#82324] Hvilken skifterett tilhørte Hvaler (i Østfold) i 1837?


Gjest Svein Skartsæterhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Skartsæterhagen

Ved en vigsel på Hvaler 29.12.1837 hvor en enkemann giftet seg, står det under Anmerkninger: 'Skifterettens attest af 11 Novbr. 1837'. Pga. den korte tiden mellom vielsen og attestens dato, antar jeg at dette ikke nødvendigvis dreier seg om et skifte, men kanskje bare en attest om at han er fri til å gifte seg på nytt. Hvis det bare var en attest uten skifte, var det vanlig at skifteretten oppbevarte avskrift av slike attester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Takk for svært raskt svar. Kopibøkene er vel ikke filmet, så de må jeg vel til Statsarkivet for å se.Ang. om det 'måtte' holdes skifte, så er det jo mange vigsler av enker/enkemenn hvor det ikke står noe om noen slik attest, men kanskje det kan ha sammenheng med hvor godt presten kjente til situasjonen?I det aktuelle tilfellet jeg refererte til, står det dessverre ikke noe om hvilken skifterett attesten var fra, men jeg regner med at det da er størst sannsynlighet for at det var den skifteretten Hvaler hørte til, så jeg bør vel se på den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.