Gå til innhold
Arkivverket

[#82326] Thale Johnsdotter Haugmoe - fødd Meråker 1861 - utvandra 1875 - opphavet hennar?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Ingeborg,født 16 des 1854: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700047679272&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeKirkeboken,nr 3: Lenke Olia,døpt 27 des 1857: LenkeKirkeboken,nr 66: LenkeJohn,25 mars 1866: LenkeKirkeboken,nr 29: Lenke John Olsen og Anna Torgersdatter giftet seg 23 okt 1852: LenkePå FS fant jeg dette:John Olsen, Birth 1830 ,Eggen, Meraaker, Nord Trondelag, Norway Death: 10 SEP 1909 Eggen, Meraaker, Nord Trondelag, Norway Burial: LenkeJohn Olsen og Anne Torgersdatter i 1865,på Haugbakken i Meråker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge vielsen i 1852 så het faren til Anna Torgersdatter for Torger Johnsen.På FS fant jeg Anna Torgersdatter,født 5 jan 1825 i Hegra. Foreldre: Torger Johnsen og Ingeborg Guttormsen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Ann-Maryu for mange spennande innlegg om denne huslyden!Eg slår fast at Thale er kalla for Ane i FT1865, og det er sjølvsagt orsaki til at eg ikkje fann ho før! Men det er vel ikkje rett at John Olson og Anna Torgersdotter døydde på Eggen i 1909? Eg har før fått opplyst at John Olson Høgmo utvandra frå Meldal i 1875, 45 år med sonen John, 8 år gamal ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=EMITROND&gardpostnr=14040&merk=14040#ovre>Lenke), men om eg hugser rett, kunne ekspertar frå Meldalen ikkje finna desse att i Meldalen! Kanskje var det feilskrift for Meråker?I 1880 er John (50), Anna (45) og yngste sonen John (14) på plass i Trempealeau Co., WI (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Lurer på om dette kan være Tale som reiser til Amerika under navnet Tale Olson? Alder 17 år stemmer ikke med fødselsår 1861. Av listene går det fram at det er flere ungdommer fra Øvre Stjørdal som reiser samtidig.LenkeMvh Randi haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Beklager, det er nok en annen Tale som reiser i 1881, se nr. 28: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Meråker i Øvre Stjørdal, Ministerialbok nr. 706A03 (1878-1892), Utflyttede 1881, side 189. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6621&idx_id=6621&uid=ny&idx_side=-138>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det er nok denne Thale som reiser, nr. 12: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Meråker i Øvre Stjørdal, Ministerialbok nr. 706A02 (1862-1877), Fødte og døpte 1864, side 7. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Randi for fleire spennande innlegg! Eg er særleg overraska over å sjå at Tale framleis budde i Meråker i 1875; då må ho ha utvandra etter far sin, men kva då med mori Anna Torgersdotter?Eller er kanskje den Anna som i 1880 var gift med John Olson i Wisconsin, ei onnor? Alderen er 10 år ''feil'' for ''vår'' Anna... Kanskje er Anna Torgersdotter avlidi i Meråker ein eller annan gang mellom 1866 or 1875? Uansett er det eit ''mysterium'' kva tid Tale utvandra! Ho gifte seg i Trempealeau Co., WI 12.2.1882, so utvandringi må ha vore innan den tid...Det vert synt til bygdeboki for Meråker, men er ikkje denne huslyden nemnd i det heile, bortsett frå fødselsdatoen til John Olson og opplysningane om at han var neste brukseigar(!)?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det står ikke mer enn det jeg har skrevet om John Olsen i bygdeboka som jeg referer til.Det finnes et bind til, Meråker herred, bind IV, del I. Det er mulig at huslyden kan finnes der, under Haugmoe eller Høgmo.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Thale Johnsdatter Gudaae, Høymoe, ble konfirmert i 1876: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Meråker i Øvre Stjørdal, Klokkerbok nr. 706C01 (1864-1895), Konfirmerte 1876, side 125. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3800&idx_id=3800&uid=ny&idx_side=-128>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Thale Johnsdatter Hougmo med mor Anna og søstrene Ingeborg, Olia og Christianna emigrerte fra Bergen i 1876, av datoen å dømme, rett etter Thales konfirmasjon: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Randi for nye flotte innlegg! Med funnet av utvandringi til Thale og mor hennar frå Bergen i 1876 er problemet heilt løyst for min del. Ein ny honnør til Brukarforum!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.