Gå til innhold
Arkivverket

[#82327] Sebjørn Gevelt, Eiker, sl. av 1500-tallet


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I artikkelen til Atle Steinar Langekiehl: 'Var Torbrand Eivindsson på Tofteberg i Borge Eivind Smedsson Frøshaugs sønn? Spor av Østby-ætten i bondearistokratiet', i NST XL, 2006 nevnes bl.a. følgende:I et utrykt diplom av 26/1 1598 pantsetter Sebjørn Olsson på Gevelt i Eiker to brødreparter i fiskeriet Mælen til gården Ullern på Eiker for 3 1/2 rdl. Pantsettelsen skjer med samtykke av Sebjørns hustru Ingeborg Sebjørnsdotter og til hennes søsters mann Svein Eriksson på Skulberg (i Spydeberg). Det fremgår at de to brødrepartene hadde tilhørt Ingeborgs far, Sebjørn Amundsson, og hans bror Heming Amundsson. Deres søster, Liv Amundsson, som kalles Sveins hustrus farssøster, hadde Sebjørn Amundsson, som tidligere bodde på Gevelt, blitt skyldig for noe landskyld han hadde oppebåret av hennes odelsgods.I artikkelen 'Skikkelstad i Vardal, del I' av Jan Eilert Jaatun og Fredrik Dyhren, VSLT nr. 2/2008 nevnes bl.a. følgende (s. 98):Fra brev datert 9. februar 1607 kjennes et skifte på Hilstad i Nes, Hedmark datert 3. februar 1592 etter en Harald Asgautsson og konen Marit Asleifsdtr. På skiftet nevnes Asgaut Haraldssons barn ved deres stefar Kield Huse og Rønnaug Haraldsdtrs barn ved deres far Sebjørn 'Geuelt.'Asgauts barn arvet 1 hud 4 sk. i Dobloe (Doglo) foruten 2 huder Asgaut Haraldsson tidligere hadde fått i Dobloe i hjemmegave mot 8 sk. i Golaas. Rønnaug Haraldsdatters barn skal ha fått 1 hud 4 sk. i Dobloe i Furnes foruten 1 fj. 1 pd. tunge (?) i Gangnem på Hadeland.På s. 97 er det tegnet en slektstavle, hvor Sebjørn Geuelts barn angis som følgende:1) Amund Sebjørnsson2) Ingeborg Sebjørnsdatter g.m. Oluf Thoresson Schottelswigh på Hurum3) Gunhild Sebjørnsdatter g.m. Jon Svendsen Ullern, Eiker4) Ragnhild Sebjørnsdatter g.m. Syord Olsen Hilstad, Nes, Hedmark, lensmann 15965) Kirsten Sebjørnsdatter g.m. Mogens Pedersen KiseUt fra navnene på ektefellene til barna virker det nokså klart at det dreier seg om Sebjørn Gevelt i Eiker, og sønnen Amund Sebjørnsen kunne peke i retning av det dreide seg om Sebjørn Amundsson Gevelt. Men det passer ikke spesielt godt med ektefellene på døtrene, slik disse er kjent fra 1592, i hvert fall. I så fall måtte Ingeborg Sebjørnsdater, om hun var den samme som var gift med Oluf Thoresson i Hurum, ha blitt gift med Sebjørn Olsen innen 1598. Og hvilken av de andre var evt. blitt gift med Svein Skulberg?Er det noen her som kjenner folket på Gevelt på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En mulighet kan selvfølgelig også være at Sebjørn Amundsen Gevelt var gift to ganger, slik at den Ingeborg som var gift med Sebjørn Olsen Gevelt og Sebjørnsdatteren som var gift med Svein Skulberg var av et annet ekteskap enn med Rønnaug Haraldsdatter.Men det kunne fortsatt vært interessant å høre fra Gevelt-kjennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Svein Arnolf :o)Jeg har Mari Sebjørnsdatter Gevelt f. omkr. 1570 Gevelt, i Eiker, d. etter 1598 som gift med gårdbrukeren Svend Eriksen Skulberg f. omkr. 1565, d. omkr. 1633 på Skulberg, Spydeberg, Østfold.Paret hadde datteren Ingeborg Svendsdatter Skulberg f. ca 1596, d. omkr. 1661. Hun ble gift med gårdbruker og lensmann Mathias Thoresen Skulberg f. 1594 på Skulberg, Spydeberg og død samme sted 1688.Mari Sebjørnsdatter Gevelt og Svend Eriksen Skulberg er en av mine svigersønners forfedre.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg stammer også fra Ingeborg Svendsdatter Skulberg. At moren het Mari Sebjørnsdatter er vel ikke endelig bekreftet, men i 1647 sitter Mari Skulberg med hele Mjærskaug i Enebakk, som Svend Skulberg tidligere hadde eid, som kunne peke i den retning.Siden det tilsynelatende ikke nevnes noen Mari Sebjørnsdatter blant Sebjørn Gevelts barn som i 1607 arvet på skiftet på Hilstad i Nes, kan det kanskje tyde på at Sebjørn Gevelt var gift 2 ganger, som jeg også antydet i (2). Og han har kanskje da en datter Ingeborg fra begge ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Svein Arnolf.Ja, da har dere felles forfedre:o)Jeg skrev et notat av dette fra noen papirer min svigersønns far viste meg da vi var på besøk.Hans far igjen som var klokker og lærer hadde skrevet ned linjen på disse fra Gevelt og der sto Mari Sebjørnsdatter som g.m. Svend Eriksen Skulberg.Men, jeg har ikke undersøkt noe omkr. dette og vet ikke om det medfører riktighet. Han hadde veldig mye gamle papirer liggende.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg må forresten arrestere meg selv på at skiftet på Hilstad skjedde i 1607. Det korrekte er 1592, slik jeg også skriver i (1). Men skiftet er kjent fra et brev i 1607.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.