Gå til innhold
Arkivverket

[#82328] Tydehjelp, ekteskap i Vågå, 1827.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Fint om noen kunne tyde dette ekteskapet til John Pedersen og Anne Hansdtr. Jeg tror ihvertfall det er riktig, men greier ikke å tyde stedsnavnet de er gitt. nr 16 her. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9251&idx_id=9251&uid=ny&idx_side=-167>Lenke Samme paret her som nr tre fra toppen, men fortsatt litt for utydelig for meg. Permanent sidelenke: LenkeJeg prøver å finne ut om det er dette paret som er foreldre til Hans, øverst på denne lenken Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Anders!I fyrste lenka er brudgomen kalla Rosten ejet, i andre lenka berre Rosten. Brura har etternamnet Vandet i begge lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Vandet er interessant, da kona mi har slekt tilbake dit. (Jeg befatter meg ikke med hennes slekt, for det gjør hennes bror.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk for innspill og hjelp fra Gunnar og Helge! Jeg tror vel at dette paret er de jeg er ute etter som foreldre til Hans, som jeg linket til i innlegg nr 1. Jeg kan ihvertfall ikke skjønne at det er andre som skulle kunne passe inn.Til Helge, som jeg regner med er mer lokalkjent enn undertegnede, vi befinner oss på Nord-Sel nå, ikke sant?Så får jeg bare be om mere hjelp, kirkeboka for Vågå rundt årene da John Pedersen og Anne Hansdtr skulle være født er jeg for dårlig på å lese, men alderen oppgitt ved ekteskapsingåelsen er på 24 og 25 år, hvilket skulle tilsi at de er født rundt 1803/1802. Ved søk på FS finner jeg en John Pedersen, døpt 27.02.1803 som sønn av Peder Rustbaken. Likeens finner jeg på FS en Anne Hansdatter, døpt 07.11.1802, som datter av Hans Vandet. Jeg greier ikke å tyde meg frem i kirkeboken til disse to men kanskje noen andre greier, å evt kan si om jeg med dette er på rett spor. Det er ihvertfall disse to jeg ser an for å være de beste kandidatene, men FS er jo ingen fasit.Å så får Helge ett par spørsmål til på tampen da; jeg lurer jo da på hvilken gård plassen Vandet lå under, det har kanskje du kontroll på? Da skulle det jo kanskje snart gå an å finne igjen noen av foreldrene til John og Anne i 1801-tellingen.(Det er ikke min slekt jeg pusler med her, men kikker på litt for en venninne av meg)Mvh. Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei, jeg skal forhøre meg litt med svogeren min. Han har mange timer bak seg i arkivene på Hamar og i Oslo. Rosten ligger nord for Nord-Sel og noen av gardene ligger kanskje i Dovre. (Jeg vet ikke om gardene der i Dovre er å rekne for Rosten). Vandet lå på andre siden av fjellet, nær veien som går til Vågårusten/Vågå. Snublende nær, men jeg også tyder det til Rosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Anders, hvis det er i orden, kan du sende tlfnr ditt til meg: haalaasPÅonline.no eller 612 31178. p.s.: Jeg observerte at du var innom S. Ro i Heidal på DIS forleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei, Anders. Mail til haalaasPÅonline.no nådde ikke meg. Jeg tenkte formidling, da svogeren min remset opp 5-6 etterkommere etter det Vandet ekteparet. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.