Gå til innhold
Arkivverket

[#82344] 4 barn reiste alene fra Heddal til Minnesota i 1873

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Under et besøk på museet for Freeborn County i Albert Lea, Minnesota, for noen uker siden ble jeg spurt om jeg kunne hjelpe med å finne ut noe mer om 4 barn som reiste alene fra Heddal til Albert Lea i Minnesota i 1873. (Forespørselen ble 'trigget' av min smule interesse for en fam. Knatvold i Hayward/Albert Lea). Barnas foreldre var begge døde og det ble etterhvert ordnet slik at de reiste til sin slektning (som viste seg å være deres onkel, Ingebret Hansen Knatvold, f. 1819 i Heddal). Bildet nedenfor viser kopi av notisen som stod i den lokale avisen noen dager etterat barna kom fram, trolig i slutten av juni 1873.Etter litt leting i emigrasjonslistene fant jeg ut at de 4 barna het hhv. Harald f. 1857, Hans f. 1860, Ole f. 1865 og Margith f. 1867. De reiste med 'St.Olaf' fra Christiania 27.5.1873. Foreldrene, Ole Hansen Rødningen (f. 1822) og Margith Haraldsdatter (f. 1827) døde av lungebetennelse med noen få dagers mellomrom i februar 1870. I 1880-1882 finner jeg barna i Hayward, Freeborn County i Minnesota, men etter det har jeg ikke noe sikkert. Er det noen som kjenner til historien og som kan hjelpe meg videre?Bidrar gjerne med info om fam. Knatvold i og rundt Albert Lea også! Hvis noen er interessert. (De bodde i Røyken og Hurum fram til de emigrerte i 1862).Hilsen Kjell Hamberg

bilete10423.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Tar med dette selv om du har det fra før. Ser ut som barna bruker Olson som etternavn.1880 United States Federal CensusName: Harold Olson Home in 1880: Hayward, Freeborn, Minnesota Age: 22 Estimated birth year: abt 1858 Birthplace: Norway Father's birthplace: Norway Mother's birthplace: Norway Neighbors: View others on page Occupation: Farm Labor Marital Status: Single Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Ole Larson 64 Martha Larson 55 Lars O. Larson 23 Christopher Larson 21 Andrew Larson 19 Thea Larson 16 Christ Larson 14 Harold Olson 22 Hans Olson 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ingen problemer med å finne fødselsdatoer for barna i kirkeboka for Heddal!Jeg har fotokopi av kirkeboka for Hayward fra 1877 til rundt 1930 (veldig nyttig). Der stod det at Ole ble konfirmert i Hayward Luth Church 13.6.1880 og selv om jeg ikke har klart å identifisere søsteren Margith i FT 1880, er det ingen tvil om at hun var i live. Hun ble konfirmert i samme kirke 25.6.1882 som 'Marie'. Ikke uten videre gitt at det er dem, men navnene på foreldrene bekrefter det; hhv. Ole H. Rødningen og Margith/Marie Rødningen.Etter 1880-1882 har jeg ingen sikre opplysninger om noen av de 4. (Mulig kirkebøker for Albert Lea kan gi svar, men da må jeg vente til neste gang jeg er i Minnesota!)Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei!Kjell, are you looking to find the census listing of the Knatvold family??...not sure if you have the following info:In 1880 'Egbert' Knatvold age 61 and his wife Betsy are in Hayward, MN. His son, Edward (age 29) and HIS family are listed below Egbert. Then there is Ole Olsen age 15...perhaps this Ole was one of the 4 children you mentioned...?This is an amazing story about these children...!mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Kjell!When were you at the museum in MN? Did the workers at the museum give you any information about the 4 children (other than the article)?mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hi Patty! I was there on Oct 26 this year only to ask for the way to East Freeborn Luth. Church north of Albert Lea, but the librarian must have memory like an elephant! She recognized me from last time I was there (July this year) and also the fact that I had been researching, among others, the Knatvold family. (After July she had stumbled across the article where Mr. Knatvold's name is mentioned and remembered seeing the article when she saw me again).She didn't have the time to make a copy when I was there, but she sent the copy of the article by e-mail which was the only info I had to find out who the 4 children were. (It DID help me to know that Mr. Knatvold was born in Heddal and that they were not related to Mrs. Knatvold).I have returned her favour by sending her most of the information I found about the children's identity. Except for the confirmation of the 2 youngest (Ole and Margith/Marie) in 1880 and 1882 in Hayward, resp., there's nothing else to be found in the Haywards church records.The Knatvolds all moved to Albert Lea so I believe that is the first place to look for the 4 Olson children, too!That's about all I know so far!Have nice day!Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Kjell!I wonder if the public library in Alberta Lea could be of some help??...I assume you were speaking to the librarian at the museum and not the 'public library'??..is that correct?I am just 'in awe' of this story...the children took about one month to travel to Alberta Lea from Norway.......amazing! And they made the trip alone (alene)...that is the really impressive thing!mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

You're right, Patty! It's the library in Freeborn County Historical Museum and not the public library in Albert Lea I'm talking about! Look at: http://www.smig.net/fchm/In July, the librarian at the museum presented me to a lot of their genealogical material and I'm sure I can find the Olson kids there if they stayed in Albert Lea. (Have to go back next summer).I agree with you - it's amazing that these kids did the trip alone and also so fascinating that the 12 year old took the lead when his elder brother fell ill. What's even more amazing is that the system actually let them go alone. (They must have had some adault accompanying them from Heddal to Christiania: According to the emigration record two of the children had a prepayed ticket - the journey for the other two was payed for in Christiania). Nevertheless, I just can't visualize 4 children doing the same trip alone now in 2010 .....!mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Yes Kjell, I found that website for the museum over the weekend...and had a 'look around' what they have on the internet.And I agree... the fact that 12 year old took over, when his older brother got sick is so impressive...oh, wouldn't you love to see a photo of these 4 children as they arrived in Alberta Lea in 1873...well, we can use our imaginations anyway.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Mulig kandidat???1900 United States Federal CensusName: Harrald R*Ing [Harold Running]Home in 1900: Manfred, Lac Qui Parle, MinnesotaAge: 42Birth Date: Apr 1858Birthplace: NorwayRace: WhiteGender: MaleImmigration Year: 1875Relationship to Head of House: HeadFather's Birthplace: NorwayMother's Birthplace: NorwaySpouse's name: Sarah R*IngMarriage Year: 1887Marital Status: MarriedYears Married: 13Household Members: Name AgeHarrald R*Ing 42Sarah R*Ing 32Hilda R*Ing 12Fannie R*Ing 11Nellie R*Ing 9Lavina R*Ing 7Pearly R*Ing 4Mary R*Ing 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

1910 United States Federal CensusName: Harold RunningAge in 1910: 49Estimated birth year: 1861Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's name: Sarah RunningHome in 1910: Manfred, Lac Qui Parle, MinnesotaMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: MaleYear of immigration: 1874Household Members: Name AgeHarold Running 49Sarah Running 49Pearl Running 14Mary Running 12Lester Running 8Meridith Running 5Jessie Running 1Luvenia Running 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

1920 United States Federal CensusName: Harold O Running [Harold O Rumsey]Home in 1920: Moonshine, Big Stone, MinnesotaAge: 60Estimated birth year: abt 1860Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Self (Head) [Head]Spouse's name: Sara RunningFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: WhiteSex: MaleHome owned: OwnYear of immigration: 1877Able to read: YesAble to Write: YesHousehold Members: Name AgeHarold O Running 60Sara Running 50Lester Running 17Merdith Running 15Laverne Running 13Jessie Running 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Bruker initial O., kan stå for Olsen???1930 United States Federal CensusName: Harold O Running Home in 1930: Moonshine, Big Stone, Minnesota View Map Age: 72 Estimated birth year: abt 1858 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Sarah Running Race: WhiteHousehold Members: Name Age Harold O Running 72 Sarah Running 61 Merdith M Running 25 Luverne L Running 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Name: Harold O. RunningGender: MaleBurial Date:Burial Place:Death Date: 15 Oct 1931Death Place: Minnesota, United StatesAge: 74Birth Date: 1857Birthplace:Occupation:Race:Marital Status: MarriedSpouse's Name: Sarah RunningFather's Name: Olof RunningFather's Birthplace:Mother's Name:Mother's Birthplace:Indexing Project (Batch) Number: I09537-9System Origin: Minnesota-EASySource Film Number: 2242301Reference Number:Collection: null

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Harold gift med Sarah Lyle.-Name: Lavina Eleanor EngbretsonGender: FemaleBurial Date:Burial Place:Death Date: 24 May 1942Death Place: Willmar, Kandiyohi, MinnesotaAge: 49Birth Date: 1893Birthplace:Occupation:Race:Marital Status: MarriedSpouse's Name: George R. EngebretsonFather's Name: Harold RunningFather's Birthplace:Mother's Name: Sarah LyleMother's Birthplace:Indexing Project (Batch) Number: B02554-2System Origin: Minnesota-EASySource Film Number: 2243454Reference Number: 6733Collection: Minnesota Deaths and Burials, 1835-1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Fra et familietre på ancestry, som viser at Harold Running i de forrige innleggene er Harald Olsen.- Harold Olson RunningBirth 4 Apr 1857 in Hitterdahl, Norway Death 15 Oct 1931 in Johnson, Big Stone, Minnesota, USAMarriage 20 Oct 1886 Albert Lea, Minnesota, USASarah Isabella LyleBirth 14 Apr 1867 in Ireland Death 1 Jan 1959 in Ortonville, Big Stone, Minnesota, USAChildren:Hilda M Running 1887 – 1978Fannie J Running 1888 –Nellie Running 1890 –Lavina Running 1893 –Pearl Running 1896 –Mary Running 1898 –Harold Lester Running 1902 – 1983Meredith Miles Running 1904 – 1969Luverne L Running 1906 – 1999Jessie Loretta Running 1909 – 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Ole OlsonBirth in Norway Death Sept 1866 in Hitterdal, Sor-Trondelag, NorwayTyphoid fever- MaryBirth in Norway Death Sept 1866 in Hitterdal, Sor-Trondelag, NorwayTyphoid fever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Ole C. Olson RunningBirth 29 Apr 1864 in Hitterdahl, Norway Death 10 Mar 1929 in Austin, Mower, Minnesota, USAMarriage 22 Nov 1896 Austin, Mower, Minnesota, USA Helena UnderdahlBirth Nov 1866 in Norway DeathChildren:Clarence O Running 1897 –Mandalena B Running 1898 – 1968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Hans Olson RunningBirth 1861 in Hitterdahl, Norway DeathSpouseNancy Elizabeth Abelia WyantBirth 30 NOV 1870 in Oakland, Freeborn, Minnesota, USA, Death 2 APR 1951 in Oakland, Freeborn, Minnesota, USAChildrenBirdie May Running 1893 –Arthur Lawrence Running 1895 –Clarence Edgar Running 1903 –Florence Viola Running 1909 –Floyd Vernon Running 1909 –

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Mary???1880 United States Federal CensusName: Mary RunningHome in 1880: Oakland, Freeborn, MinnesotaAge: 12Estimated birth year: abt 1868Birthplace: NorwRelation to head-of-household: CousinFather's birthplace: Norw.Mother's birthplace: Norw. Marital Status: SingleRace: WhiteGender: Female Household Members: Name AgeGunder Gunderson 42Anna H. Gunderson 34Hilda Gunderson 7Arthor Gunderson 5Mary Running 12 Mary Peterson 26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Margit/Mary???Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Mrs. Mary Johnson Death Date: 13 Jul 1939 Death County: Mower State File Number: 009099 Certificate Number: 009099 Certificate Year: 1939 Record Number: 815963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.