Gå til innhold
Arkivverket

[#82345] Schurman


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Henrik Hansen Schurman(n) (ca 1610-1660) Borgemester i Stavanger, var gift med Lisbeth Jensdatter Trane (1614-1655). Jeg har sett på ett par web sider at Henrik skulle ha vært sønn av Lagmann Hans Michelsen. Kan noen bekrefte at dette er tilfelle, i tilfelle også hvem som var Hans sin kone? Hvor kommer egentlig familienavnet Schurman i tilfelle fra ? Schurmann familien videre fremover kjenner jeg godt til, så det er Henrik's opphav og hvor Schurmann navnet kommer i fra som jeg ønsker event hjelp til å finne ut av ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du sier du kjenner godt til familien Schurmann videre framover.Kjenner du til en Fredrik Hansen Schurmann? Han skal ha blitt gift med Trone Sophie Jensdt. Brun(f.1673 Skien). Kan han være sønn av Hans Henriksen Schurman fca.1640 og gift med Maren Godtzen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Berit ! Til ditt spm. Jeg har også fulgt den debatten om dette paret tidligere, men har ikke kommet over Fredrik noen gang i Schurman slekten, untatt i den debatten, som nevnt. Dette kan være en intr sak å grave litt mere i! Lurer fortsatt på om Lagmannen Hans var far til Henrik Hansen S ? Hvis ikke navnet Schurmann er tatt reint tilfeldig, så ville jeg tro at familien kan ha kommet via DK el Tyskland ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg håper på at noen spesialister på Stavangers historie, fatter intr for dette emnet og kan komme med noen opplysninger til mitt spm ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.