Gå til innhold
Arkivverket

[#82348] Bygdebøker fra Eidsberg


Gjest hilde roos
 Del

Recommended Posts

Gjest hilde roos

Noen som vet om det finnes bygdebøker fra Eidsberg som har opplysninger om gård/område som Brandsrud og Fjell fra ca 1840? Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Det er avhengig av hvilken Brandsrud-gård du er ute etter. Er det Brandsrud i Eidsberg hovedsogn, så er den å finne i gårdshistorie 2. Er det den som ligger i Herland, finnes den ikke i noen gårdshistoriebok.Fjell er ikke kommet med i noen bok ennå.Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Hei Øyvind. Beklager at jeg ikke fikk svart i går da det kom noe i veien. Eneste jeg greier å tyde i noen av kirkebøkene er at det står Vestre Brandsrud og Brandsrud plass men til vilket område det er det vet jeg ikke.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Hei Grete. Takk for det.Vet ikke om disse står i bygdebøkene men dette gjelder da familien Ole Christiansen og hans kone Johanne Mathisdatter. De er født i Rakkestad men flyttet til Eidsberg med barna Christian Olsen f 20/10 1818 Rakkestad, Mathis olsen f 11/12 1820,Anders Olsen f 6/2 1825 Rakkestad.Kaskje det står noe om denne familien der? Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Det vil ta mange år før det kommer gårdshistoriebøker for Herland.Du får legge ut noen konkrete spørsmål her, så kanskje vi kan hjelpe deg.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ekteskapet til Mathis hjalp litt, fra bygdeboken:'I slutten av 1840-årene var Mathis Olsen (f i Rakkestad) avgiftsbruker her. Faren hans, Ole Kristiansen, var også på Brandsrud. Mathis var gift med Maren Olsdatter. Omkring 1850 flyttet Mathis til Sø-Fjell som leilending, og fra 1857 var han leilending på Nord-Bøli'. Så familien bosatte seg her på Vestre Brandsrud, men er ikke videre omtalt i bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Tusen takk til alle. Da har jeg noe mer innformasjon om disse og det er jo bra.Jeg får forsette å lete om jeg kan finne noe mer så kan jeg heller spørre om hjelp hvis det er noe. Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.