Gå til innhold
Arkivverket

[#82350] Oslo Skifteretts dødsfallpotokoll A3-1838


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

15.juni 1838 død Skomagermester Ingebreth Jensen 46 aar. Han etterlater seg enken Maria Evensdatter og 7 umyndige børn. Kan noen tyde hva det står etter 46 aar og hva det står i forb.med 14.7.1838 ytterst til høyre Permanent bildelenke: Lenke P.s.Nå har jeg, for 1.gang prøvet å lage lenke - det ser merkelig ut synes jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Lenken funket den - bra!! Jeg ser at det er mange som har samme notat i rubrikken til høyre for dødsfallet. Kan nesten se ut som om det står Til Gode ell. til Gude og en dato. Men det må være noe mer spes,enn det. Noen som klarer å tyde dette? På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Henning! Men hvorfor skriver han under hos enkelte og ikke alle, mon tro? Og dette som står etter 46 aar, er det mulig å se hva det står der? Det kan se ut som et av ordene begynner med stor R - muligens Rikshospitalet? Men det ser ikke helt slik ut heller synes jeg. Nei, det skal ente være lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg syns det står: boende hos R...mæster Enge(n)® Røed og 'ente' - opprinnelsen din kommer vel ikke fra en av Rø(e)d-gårdene på Hvaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Flott Henning - takk skal du ha! Jeg vil tro det skal være Rittmester. Engebreth var skomakermester på Festningen. Mht Hvaler - nei, men Kråkerøy og Fredrikstad. Rent bortsett ifra at det er han jeg er gift med som jeg har tatt navnet til. Men han er ente fra Hvaler han heller dø! Alt godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Kathe!I høgre kolonna står 'Til Gude'. Det betyr at dødsfallet er meldt til Gude som truleg er namnet på sorenskrivaren, lensmannen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det ser ut til å være meldt 'til Gude' i de tilfellene hvor enten den avdøde var umyndig, eller avdøde etterlot seg umyndige barn. Mulig Gude hørte til overformynderiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.