Gå til innhold
Arkivverket

[#82356] Etterslekt av Karl Andersen f:14.04.1893 i Meldal (Sør Trønderlag)


Gjest Anne Marie Smistad Kalset
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Marie Smistad Kalset

Ettersøker Karl Andersen Født 14.04.1893 i Meldal i Sør Trønderlag. stilling i Norge:Gruvearbeider.Ettersøktes foreldre: Far: Jon Andersen Sjølset fra Øksendal på Nordmøre Mor: Gurina Trondsdatter Mogset Fra MeldalEttersøktes siste kjente adresse og når: 1920-woodward Avenue,Detroit Ward 1,wayne,Michigan. Emigrerte i 1912 til USAÅrsak til ettersøkningen- Ønske om å finne hans skjebne/etterslekt i USA/Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei på nytt!Beklager for at jeg feilet med den lenken fra Meldal 1882-1893. Ministerialbok. Døpte 1893. Nr. 16. Karl.Permanent sidelenke: LenkeHåper at dette stemmer bedre ?Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Og den lenken ville ikke slik som tenkt, men prøver på nytt.LenkeOg så langt virker den, men hvor lenge ?Men på den gravstøtten står det.KARL MOGSETH.10 - 4.1893.30 - 12.1973.Takk for alt.Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Anne Marie!It looks like you have the census info, but just want add that in the 1920 Detroit, MI census his name is 'Carl Andersen'. He works as a machine operator for the auto industry, and he is single.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Jeg vet ikke om Karl hadde noen etterkommere, har ikke funnet han nevnt i Bygdebøkene her men skal etter helga prøve med leting i bøkene Norges Bebyggelse om han kan finnes der.Muligens så var han bosatt et annet sted men likevel begravet her, det finnes nok slektninger av han her i bygda men ikke i rette linjer det jeg vet om.Du nevner at han Emigrerte til U S A i 1912, kan du sende med en lenke som viser til den Emigrasjonen ?Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Smistad Kalset

Hei igjen. Takk for god hjelp igjen. Har ikke noe lenke som viser til emigrasjonen.Opplysningen er fra frelsesarmeen. Opplysningene fra Patty i USA viser at han har vært der under navnet Carl Andersen,ser ut som han tok morsnavnet da han kom tilbake til norge igjen.Mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Anne Marie!No I don't know how long he stayed here...I can not search for him in 1930 (my program only searches up to the 1920 census)...do you think he is still here in 1930?I suppose he might also be in the WW one draft records (1917)??From what you write he returns to Norway...is that correct?mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Smistad Kalset

Hei Patty Yes it looks like he returned to Norway...I don´t know when. maybe he returned before 1930. Thanks for the helps Patty.Mvh Annre Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ring krk.verjen i Meldal, dersom dei ikkje har sperre på namn på festar, så får du det.Dersom dei har sperre på festar sitt namn (mange stader er denne sperra oppheva, men ikkje over alt), kan du senda dei eit brev med eit frankert brev inni, og be dei om åskriva på namn og adresse og senda det til rette vedkommande :-)Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei Anne Marie !Om du ringer Kirkekontoret kan du da også spørre om de har Karl registrert i Kirkeboka at han døde her i bygda eller hvor hen ?Jet tror ikke det er noen sperre på å få oplysninger om slike ting som det og hvem som er fester på gravplasser her i bygda.Nevner at jeg har heller ikke i dag funnet Karl i Bygdebøken eller i Norges Bebyggelse her i bygda og Kommunen, men jeg skal spørre noen av de eldre personer som jeg vet om og at de kan huske og vet noe om Karl og livet til han.Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Smistad Kalset

Hei,heiskal ringe kirkekontoret i morgen å høre. kjempefint hvis du kan høre med noen av de eldre i bygda om de vet noe om Karl og hans liv.tusen hjertlig takk for god hjelp Magne. Mvh Anne marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Som utflytta meldaling har jeg fulgt med her og i kveld ringte jeg min tante heime i Meldal. Hun mener å huske at Karl var ungkar og bodde i ei stue ved gården til moras familie. Karl arbeidet som skomaker. Når jeg fikk disse opplysningene kan jeg faktisk huske stua og navnet på han som bodde der, jeg også. Gården eies fremdeles av samme slekt.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Mora til Karl, Gurine Trondsdatter Mogset, ble gift i 1894 med Martin Arntson Mjøen og de fikk 7 barn mellom 1897 og 1914. De er omtalt på side 313 i bind 3, Gard og Ætt (Meldal bygdebok) av Nils Lykkja. Familien brukte Fagerli som etternavn. De flyttet senere til Orkdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Aud Marion har helt rett i at Karl sin mor Gurine Trondsdt. var gift med Martin Arntson Mjøen og at de var bosatt i Fagerlidalen her på Løkken og senere flyttet til Kvammen i Orkdal.Jeg har også prøvda å følge det opp der med hjelp av Bygdebøker for Orkdal og med bok om Norges Bebyggelse men kan heller ikke finne noen spor av Karl der.Har i dag snakket med en som nevnte noe av det samme som Aud Marion sin tante har nevnt om at Karl bodde i et hus ved Langset,Aud Marion mener nok også på det kan jeg tenke.Den som jeg snakket med i dag nevnte også noen andre småting som jeg ikke ønker å ta med her men som heller ikke er noe dramatisk men likevel så må det sjekkes nøyere.Som vi vet så står det ved Karl sin Konfirmert 13 sept. 1908 at han var født på Mogset og ved Konfirmasjon hadde bosted Langset.Om han var til Amerika eller ikke vet jeg så langt ingen ting om men noen av dem som husker han kan nok ha svar også på det spørsmålet ?Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei!!I just wanted to say that the 'Carl' I found in the 1920 census is living on the street that Anne Marie mentioned (Woodward Ave)...and he immigrated 1912... mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Smistad Kalset

Hei til dereTakk for nyttig info igjenJeg har ringt kirkevergen i Meldal i dag.De fleste opplysningene jeg fikk der visste jeg fra før eller rettere sagt dere visste det. Jeg fikk opplyst fødselsdato, dødsdato og begravelsesdato. Og at han jobbet som skomaker Det er ikke sperre på kirkebøker, så jeg fikk navnet på festar.Vet ikke om en skal/bør nevne navn her inne, da jeg ikke har brukt dette forumet før????? Mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Anne Marie Fint at saken løste seg og du fikk vite hvem som er fester; vi trenger jo ikke å vite det.Patty Anne Marie got the information from the Salvation Army.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Smistad Kalset

Hei PattySome information from salvation army and from Ancestra.com.Do you have any idea where i can search to find when i returned back to Norway? Mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.