Gå til innhold
Arkivverket

[#82385] Karl August Theodor Magnusen, født i Stockholm , 1859, slo seg ned i Bergen


Gjest arne askildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest arne askildsen

Hei! Har prøvd å finne opplysn. om min oldefar. Han giftet seg med Johanne Karelsdatter (fra Manger) i 1889, i Korskirken i Bergen. Han døde i 1898 (?). Har undersøkt ulike arkiv/bøker men ikke funnet ham. Har prøvd forskjellige stavemåter av navnet, men ikke kommet noe videre. Min avdøde far påstod at han var en av flere svensker som bare ble borte før unionsoppløsn. Han skal ha jobbet på Bergens Mekaniske verksted. Noen som vet noe, eller kan hjelpe meg videre? Mvh. Arne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Jeg har også registrert at de ble fraskilt. Har prøvd å finne ut om han utvandret til Amerika, eller kanskje flyttet tilbake til Sverige. Er det noen søkemulighet alla Digitalarkivet i Sverige? Mvh.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Ragna fant jeg døpt i Årstad i 1895,men ser at kun 'barnets moder' står oppført blant fadderne,kanskje Karl August slett ikke kom flyttende tilbake til Bergen likevel? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Tror ikke familien bodde utenfor Bergen. Har bra oversikt over resten av familien Magnusen. Problemet er fortsatt Karl August, min oldefar. Forøvrig sier jeg takk til alle som engasjerer seg her på forumet. Dere har allerede hjulpet meg med noen løsninger. Mvh. Arne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Til 7 Anne Julie.De flyttende begge tilbake til Bergen, og fikk etter 1895 følgende barn.1 Frans Oskar, født 21. mars 1896, døpt 12. juli 1896 i Årstad kirke. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061127030567.jpg>Lenke2 Lilli Marie, f. 1. april 1897, døpt 20. juni 1897 i Årstad kirke. LenkeTil ArneDet kan se ut for at de en periode fra etter 10. august 1890 da datteren Klara Amalia ble døpt, til før 30. juni 1895 da datteren Ragna Elise ble døpt, ikke var i Bergen.Finner ikke sønnene Karl født ca. 1891, og Anton født ca. 1893 som er nevnt i folketellingen for 1900, døpte i Bergen.Det er vel da rimelig å anta at de en periode ikke bodde i Bergen.Finner heller ikke de to yngste barna deres døde i Årstad. Det er jo da mulig at faren har tatt hånd om de, siden de ikke er nevnt i folketellingen sammen med moren.Johanne fikk en datteren Teodora Kamilla, født 29. desember 1884, døpt 25. januar 1885 i Manger kirke med Truls Olsen, Veland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Det kan se ut til at de har bodd utenfor Bergen/Årstad likevel. Dette er helt nytt for meg. Nå har jeg noe å jobbe videre med. Gåten er fortsatt Karl August. Han ble sporløst borte.Noen hevder at han døde i 1898. Men i hvilket register ar han `begravd`? Mvh.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Ser at begge de to minste barna hadde adresse Kronsminde Årstad i 1900,men rart at så små barn ikke ble skrevet opp sammen med mora når de bor på samme adresse Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Hei Anne! Kanskje det er julius hage som er far til Frantz og Lilly? Og ikke Karl August Magnussen! Ikke godt å vite. Har alltid forstått det slik at Lilly og Frantz hadde samme far som de øvrige barna. Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Til 11 Anne JulieJa du har helt rett, de to yngste barna bodde også hos moren.Til Arne Dåpen til Frans Oskar nr. 31. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7190&idx_id=7190&uid=ny&idx_side=-121>Lenke LenkeDåpen til Lilli Marie nr. 32. Lenke Lenke Ved dåpen til de to yngste barna heter faren Karl Magnusen, men ved konfirmasjonen til sønnene Karl Johan og Anton Waldemar er navnet Karl Alfred Magnussen.Dåpen til Anton Waldemar i Stavanger nr. 78. Lenke Lenke Her er farsnavnet Karl Alfred Teodor MagnussonSønnen Karl Johan emigrerte i 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Har sett at navnet til Karl August er skrevet som ' Karl Alfred' flere ganger,men tror nok det bare er feilskriving! Heller ikke jeg fant dåpen til Karl Johan i Arendal,men har tenkt på om han ble døpt i Stavanger han også,selv om han er født i Arendal ? Det er jo bare 1 1/2 år mellom de to guttene. Skal prøve å lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

OM han hette Karl Alfred Teodor, kan detta vara ett uppslag att gå vidare på, Sveriges Dödbok 1901-2009:18590912Magnusson, Karl Alfred TeodorBackenDöd 5/4 1932.Kyrkobokförd i Västerhaninge (Stockholms län, Södermanland).Född 12/9 1859 i Hedvig Eleonora (Stockholms stad, Uppland).Gift man (10/9 1916). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010: Västerhaninge-Muskö, Haninge kn (Stockholms län, Södermanland)Födelseförsamling i källan: Hedvig Eleonora (Stockholms län)Källor: DB, FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Han var gift med:18680330Magnusson f. Berg, Selma ElisabetHagalundDöd 7/5 1936.Kyrkobokförd i Västerhaninge (Stockholms län, Södermanland).Född 30/3 1868 i Tysslinge (Örebro län, Närke).Änka (5/4 1932). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010: Västerhaninge-Muskö, Haninge kn (Stockholms län, Södermanland)Födelseförsamling i källan: Tysslinge (Örebro län)Källor: DB, FS Tyvärr finns inte de relevanta böckerna på nätet pga sekretessen, men de går att läsa på stadsarkivet i Stockholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Denne Karl Alfred finns i Stockholm till 1888 då han försvinner utan spår (mantalsförd i bilagan, dvs utan att ta ut attest). Återkommer 1897, då bor han hos familjen Berg, där han senare är sammanboende med Selma Elisabet Berg född 30/3 1868. De gifter sig 1916. De bor i Stockholm till 1925 då de utflyttar till Västerhaninge. Han är smedsarbetare och varvsarbetare. Hustrun har dömts till förlust av medborgerligt förtroende, enligt Polisunderrättelser för 3 resan stöld, hon har flera omgångar straff. (Källa: Söder CD, från rotemansarkivet i Stockholm)Uppgifterna är något oklara, han kallas också Karl Magnus Alfred Magnusson och Karl August Alfred Magnusson i rotemansarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Vigseln skedde i Katarina församling, det står i lysningen att han inflyttade 1882 och tidigare inte är gift. Men de visste inte att han varit frånvarande mellan 1888 och 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Karl August eller Karl Alfred var tydeligvis ikke den han gav seg ut for å være. Karl hadde forskjellige identiteter og flyttet rundt omkring. Han fikk kanskje noen barn i Sverige også? Nå har jeg mye interessant å jobbe videre med. Takk til Chris, Frank og Anne for hjelpen. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Han var på på Kronohäktet (varetekt) Långholmen 1887, nr 229, tyvärr kan jag inte få in bilden. Ankom 13/6 1887 dömd för 1a resan stöld. Har tidigare varit 6 mån på Vaxholm (tvångsarbete pga försvarslöshet = inget arbete). Stockholms rådhusrätts utslag 9/6 1887. Brottet skedde under rusets inflytande. SE/SSA/6047/A I a 17, Kronohäktet Långholmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Han gjorde inget mer brott i alla fall! Och det var under ruset, förmildrande på den tiden. Sedan försökte han tydligen leva ett ordnat liv och flyttade till Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.