Gå til innhold
Arkivverket

[#82395] John Torjussen Vigenstad (?) og Maren Olsdatter, Søndeled


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiTomine Johnsdatter døpes i Søndeled, Aust-Agder i 1841 (nr. 55):Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Søndeled, Ministerialbok nr. A 2 (1839-1860), Fødte og døpte 1841, side 17. Permanent sidelenke: LenkeForeldre er John Torjussen Vigenstad (dersom jeg har tydet det rett) og Maren Olsdatter.Jeg har ikke greid å finne ut noe om dette parret, hverken deres vielse eller i folketellinger. Jeg lurer også på dette Vigenstad-navnet. Finnes det flere steder som heter det ? Garder med navnet har jeg ikke funnet andre steder enn på Dovre.NB Det finnes en John Torjussen på Vestre Moland som også har en datter ved navn Thomine, men det er ikke 'min'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan vel ikke hjelpe så mye i første omgang, men det bruksnavnet du er usikker på, er nok 'Vigensdal'. Jeg går ut fra at det er en forvanskning/feilskrift for Vikingsdal, som er et bruk tilhørende gården Øysang (Øisang).I matrikkelutkastet fra 1950 er brn. 1 på Øisang (gnr. 25) kalt Vikingsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gårdsopplysningene er vel kanskje ikke til særlig hjelp her, for jeg legger merke til at John Torjussen er kalt 'Inderst' i 1841. Dermed er det jo ikke usannsynlig at familien kan ha flyttet en del på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var en god del flytting mellom Søndeled og Levang/Kragerø - og det er jo her snakk om geografiske avstander på noen få kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Er det samme paret som gifter seg i Landvik 26 nov 1741? : [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100268313471&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeKirkeboken,høyre side. Joen Tergiessen Harberg og Maren Olsdatter: LenkeKanskje samme paret som får et barn Else,døpt mai 1740 i Fjære?:Else,døpt mai 1743: LenkeDåpen hennes,på høyre side,øverst: LenkeOg Targier,døpt feb 1750: LenkeKirkeboken,venstre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hehe - godt gjort Ann-Mary ! Du er ikke den første som har gjort den tabben.-og tusen takk også til Anne og Oddbjørn. Da kommer jeg videre, tenker jeg. Ofte synes jeg at det kan være vanskelig med de som er født rett etter 1801 tellingen, for de lever ikke alltid ved 1865-tellingen.Men jeg ser at jeg må være mer nøye med kirkebøkene. Anne fant jo vielsen som jeg hadde blingset på og det er jo litt flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ikke ut til at Maren Olsdtr. er født i Søndeled. 'Adressen' ved konfirmasjonen var Granstøl, som er et bruk under Gjernes (nordre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel John Torjussen og Maren Olsdtr. i ft. 1865 (Skåtøy, Levang skoledistrikt): LenkeOg, som vi ser: Marens fødested er i tellingen oppgitt som Skåtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.