Gå til innhold
Arkivverket

[#82396] Kirkebøker for Reiten / Larsstuen, Halsa Møre og Romsdal.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hvilket kirkesogn hørte Reiten / Larsstuen, Halsa under i 1786 ? -- Jeg tenkte å evt. finne ektesk. mellom Malene Knutsdr., Larsstuen og Lars Svendsen, Rommundstad, som blev bruker av Larsstuen fra 1786. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk igjen. - Så vidt jeg klarte å tolke meg frem til, var det ingenting som kunne gi en pekepinn om hvem som var foreldre til denne Lars Svendsen. Det er vel helst ved giftemålet at foreldre (far) er nevnt. - I Garsdhistoria for Halsa er det antydet at Lars var fra Rinal. Mon tro om det kan være noen Gardshistorie der som kanskje kunne si noe ? -- M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Romundstad er definitivt navn fra Rindal. I Gards- og ættesoge for Rindal, bind I, side 284 finner jeg Lars Sveinson. Han var 4. barn av Svein Arntson og kona Kari Jonsdotter på Utistua, Yttgarden Romundstad, født 1757 og'gift med Malena Knutsdotter Reiten i Halsa og vart eigar av Larsstua, Reiten på Halsa.'Den første som er omtalt på garden er 'Svein Romundstad var brukar og eigar på garden i 1645 og 1657.'Neste bruker var Fredrik Jonsson som var gift med Sveins datter. Han var født 1611 og en sønn er kjent; Svein, født 1661 og han tok over garden.Svein Fredriksen var født 1661, tok over garden og var bruker i 1688 og 1701. Han hadde sønnene Fredrik, født 1689 og Arnt, født 1695. Arnt ble gift med Gjertrud Jonsdatter og tok over garden.Arnt og Gjertrud fikk 5 barn. Deres andre sønn var Svein, gift 1751 med Kari Jonsdatter Langli, født 1721 fra Langlia. De tok over garden - ble er foreldra til Lars, født 1757 samt 6 andre barn. De var de siste av slekta som hadde garden. Det kom ei ny slekt dit i 1797.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hjertelig takk. Dette var alle tiders. Da behøver jeg vel i prinsippet ikke å mase med å fjernlåne boka. - Takk igjen. --Det som nu gjenstår, er da å finne sikre foreldre til Lensm. Christen Sørensen Halsa, f. ca. 1619 , og hans kone, enke Gjertrud Henriksdr., (mulig søster av Hans Henriksen Strøm på Hitra) - som var g.1.m. Lensm. Daniel Augustinusen på Halsa. Men det blir vel ikke fullt så enkelt.-- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Jeg lurer på om dere vet hvilken tilknytning min tipp*2 Kristen Sivertson Bjønås Romunstad f 1795 har til disse gårdene i Rindalen. Mener bygdebøkene ikke ga meg noe svar på dette. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Anita. - Som du kanskje skjønner, så kan jeg ikke selv svare på ditt spørsmål, men kanskje noen andre som har bedre lokalkunnskap kan ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.