Gå til innhold
Arkivverket

[#82397] Hvem var forfedre til Anders Akselsen Steinsbø, Bømlo, f.1744 ?


Gjest Svein Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Tislevoll

Takk Johan Arthur,Familien virker fattig i forhold til hva man skulle tro om slektsrekken er korrekt, men får nå se. Er vel for tidlig å skrive det inn som rett tror jeg. Siden det er samme barna og en sønn heter Gunnar, så er vel navnet til kona sannsynligvis i orden som over, men er dette med 4 og 5 generasjon og usikkerheten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Dette er å finna under garden Eide Halsnøy (Anders Havnelid, Kvinnherad 5 Allmennsoga og Gards og ættesoga Eid og Fjelberg fra 1992 :Nr 57 : Anders Eide, veit vi lite om. Vi har ikkje namn på kona, men kyrkjeboka gir oss namnet på to søner : Hans, 1739 -, b)Åsmund, 1741-, c) Jørgen Eide, sersjant, g.m. Margrethe Sjursdtr., må og ha vore son hans, og vi kjenner til ein son Ølver, 1762 -, d)Fredrik, som tok halve garden etter Anders, må ha vore ein son hans, e)Peder Andersson, som avløyste Fredrik i bygsla 1749, må og ha vore av denne syskenflokkenBnr.3 Fredrik Andersson, sersjant, sat med bygselen på sitt bruk i eit år 1748 - 49. Vi kjenner en son, Anders, f.1748, etter Fredrik.Navnelikheter er det med desse folka her, men axelnavnet mangler. Kan ikkje sjå i farten nokon plass som folka her passer med dei over på sida. Fann ikkje noko om foreldrene til Anna Gunnarsdatter Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Ang. innlegg 27. Anders på Eide var født rundt 1711 og døde 1787. Han var sønn til Jørgen Andersen Kjeka fra hans første ekteskap. Anders var gift med Siri Johannesdtr. (ca. 1705-1777). Hun var datter til Johannes Ormsen og Abelona Osmundsdtr. Svendsbø i Vikebygd. De flyttet til Kjeka der han fikk skjøte på et bruk i 1771. Barn: a) Jørgen (ca. 1735-1765), konfirmert 1754, bosatt Eide, g. 1764 m. Margreta Sjursdtr. (fra Halsnøy Kloster?), b) Johannes (ca. 1737- df. 1814), konfirmert 1756, bosatt Eide, g. 1. gang 1759 m. Gjertrud Hemmingsdtr. g. 2. gang 1770 m. Anna Jensdtr. Seim. c) Hans (1739-1803), konf. 1757, bosatt på Eide, Vihovda i Valestrand og Kjeka, g. 1. gang 1758 m. Margreta Andersdtr. Hollet, g. 2. gang m. Anna Haktorsdtr., d) Osmund (1741- df. 1814), konf. 1757, han var i livgarden i Kjøbenhavn i 1778.Den Fredrik Andersen (f. 1722) som nevnes hører ikke til denne familien. Han fra Helvik. Fredrik og Bottolf Matsen fra Seim byglset et bruk, skyldsatt til 2 løper smør 2 huder, sammen i 1746. Dette bruket hadde en Jørgen hatt tidligere og var død. Bottolf fikk seinere skjøte på sin part i 1771. Fredrik bodde trolig på Berget, Husnes i 1752.Noen Ølver på Eide på denne tiden har jeg ikke funnet. Navnet kan jeg heller ikke huske brukt hverken på Svendsbø eller Kjeka. Etter det jeg kan huske er han heller ikke nevnt blant arvinger i skifter i disse slektene.Peder Andersen på Eide (ca. 1712-1773) bodde på Sæbø (trolig Nedre Sæbø) før han bygslet et bruk på Eide i 1750. Han er født for tidlig til å ha vært Anders Jørgensen sin sønn. Kanskje var han sønn til Anderes Olsen på Nedre Sæbø.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Arne D,Tusen takk for oppklaringa, det er bra få alt rett, slik at det ikke blir sammenblanding av feil slekter.Fant dette nå i kirkebok for kvinnherad nå, fra mars 1673 : 2 Axel Andersön N. Helvigen P. Anders Axelsen.Kanskje det er konfirmasjonen ? til Axel Andersen Helvik. Axel var 17 år da, så er ikke sikker, men var mange navn nedover der.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Har lett etter skifte etter Fredrik Andersen Helvig (1661 - 1722), han som bodde på Terøen eller Traavigen i Kvinnherad, men ikke hatt hell med det, ser ut som skifteprotokollene for Sunnhordland (der det kanskje er oplysninger) er borte, ser de ikke blandt skanna materiale. Om slikt skifte hadde blitt funne, hadde det muligens oppklart eindel videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Tislevoll

Tema (25). Noen som har anelse på hvor Axel Fredriksen og kona Anna Gundersdatter kan ha flyttet til, eller hvordan komme videre her ? Hadde jeg funnet hvor dem døde så hadde antagelig også alderen stått og kunne sjekke Axel mot året 1715 og sett om det er samme person. Har sett i bygdebok fra Sveio bind I, og sett over dem som var fadder til de første barna til Axel og Gunnar, men var ikke så mange spor å finne. Men står at Axel Mowat var eier av gården Lier fra 1646 og slekten hans utover på 1660 - talet, men veit ikke om det betyr noe. Axel m. fam. skal vel ha flyttet fra Bømlo ? kring 1768 eller like etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Svein Tislevoll

Etter å ha lest kirkebøkene for Finnås veldig grundig, fant eg ut at Axel Fredriksen Steinsbø var fadder ved dåpen til en jente Grete 9. jan. 1773 (dtr. til Elias Søvold). Det er siste gang jeg ser Axel nevnt i kirkebøkene for Finnås (kan ikke finne han som død der). Kona Anna Steinsbø fant jeg siste gang nevnt i desember 1769 som fadder til Troels Laurhammers sønn Johannes. (Heller ikke henne fant jeg som død i kirkebøkene for Finnås). Ekteparet må antagelig ha flyttet fra Bømlo ikring 1773 eller litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Tislevoll

Anna Gundersdatter er antagelig samme som er døpt i Kvinnherad i 1715, var da datter til Gunnar Aadnesen (Arnesen). Gunnar vart døpt 8. sept. 1679 i Kvinnherad, han var fra gården Netland i Hatlestrand, Kvinnherad.Han var sønn av Arne Gunderssön som visstnok bodde på Netland i Hatlestrand, gnr.29 i Kvinnherad. Står jo at Anna Gundersdatter var fra Eide på Halsnøy, men der var det visst ingen Gunder. Kan vel være at Gunnar Aadnesen har oppholdt seg der i kort periode uten at dette har blitt notert, eller at bygdebokforfatteren kun har gjettet på at hun var derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Søsken til Anna Gundersdatter :1 Madele (døypt ca.1 august 1711 i Kvinnherad. 2 Herbor (døypt rundt påske i 1713 i Kvinnherad, 13 Communicant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.