Gå til innhold
Arkivverket

[#82410] Lagmann Stavanger (Jemtland ?) Hans Michelsen


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har hatt spm om denne personen tidligere under ref nr 82345, men velger å starte ett nytt emne med en annen overskrift. På web siden: http://www.brunflohembygd.com/sodergard.htm (håper denne lenken går inn)synes det som om Hans Michelsen også har vært Lagmann i Jemtland ? Det kan også passe med andre opplysninger som jeg har sett på nettet. Det skulle være rart om det ikke finnes opplysnimnger om Hans M ett el annet sted, enten i historien rund Jemtland el Stavanger. I 'Våre Sorenskrivere - 1591-1814----' er Henrik Hansen (antatt sønn av Lagmann Hans M)nevnt som skriver i Dalene i 1631, og som tingskriver på Jæren i 1646. Han, Henrik, nevnes allerede i 1628 som Sorenskriver, og innehadde stillingen til han ble utnevnt som Borgemester i Stavanger i 1652. Denne Henrik Hansen er vel den samme Henrik Hansen (Schurman)som er omtalt mange steder som Sorenskriver og Borgemester i Stavanger, men det gis ingen forklaring på navnet Schurman. Kan det være morens navn som er tatt ? Sansynligheten for at Henrik er sønn av Lagmann Hans M.,(som angitt på enkelte nettsteder) er riktig er meget mulig. Kan noen gi opplysninger om disse folkene ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg har lett litt i mine gamle filer.Kielland (Kielland Axel: Stavangers borgerbog 1436-1850, Stavanger, 1935, side 35-36) skriver at Henrik Hanssen var sønn til lagmann Hans Mikkelsen.Dahl (Dahl Eyvin: Rådmennene Hans Petersen og Hans Pedersen, samt Baggeslekten fra Stavanger, Ætt og heim, 1958, side 28-29) er tvilende til om Hans Mikkelsen var faren.Har ikke notert meg noen kilde der Henrik Hansen skriver seg som Schurmann. Sønnen Hans Henriksen skriver seg derimot som Schurmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det, Arne ! Jeg har også sett begge påstander, og heller nok til den oppfatningen at Hans Michelsen var far til Henrik Hanssen. En finner b l a Schurmann slekt i DK, starter med en Silkehandler i Flensburg på 1500 tallet, kan det være fra denne familien at Schurmann navnet kommer? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Selv om det er juleaften, så kan det jo være at noen kikker litt på Brukarforum? Skulle gjerne fått vite noe mere om denn Hans Michelsen, er det noen som kjenner til denne personen utover det at han var Lagmann i Stavanger og Jemtland? Var han av dansk opprinnelse, event konas navn mm ?God Jul til alle kjente (og ukjente) !! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.