Gå til innhold
Arkivverket

[#82411] trelasthandler Antonius Bertelsen ca1600- og hans datter Karen Antoniusdatter


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg ser en konflikt mht til datoer når det gjelder informasjon i Finne-Grønns 'Oplysninger om familier i Oslo og gamle Christiania' - del 2 hos Wangensteen.net - side 49 hvor det opplyses:1) Antonius Bertelsen døde en gang mellom 1646 og 16482) Hans datter Karen Antonisdatter ble db 2.feb.1651 - se også link til dåpen i Oslo Domkirke Lenke. Hustruens navn Johanne Andersdatter Brun stemmer.Er jeg helt på jordet, eller må dødsdatoen i 1) være helt feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Per.Takk. Ja jeg har (selvsagt) sett hva du har på dem, men hvor får du fødselsår 1630 på Karen når hun er døpt i 1651 ?Finne-Grønn skriver: 'Det synes som kun to døtre levede op: Ingeborg, f. 1646, og Karen, db. 2 febr. 1.651' som jo stemmer med kb når det gjelder Karen. Kb går ikke tilbake til 1646.Mitt spørsmål går egentlig på om en kan døpes 21 år etter en er født ? Eller hvor god Finne-Grønn sin antagelse om at Antonius døde i 1646-1648 er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Antoni Bertelsen begraves i Hellig Trefoldighets Kirke 21.09.1654.PS. Finne-Grønn er utmerket som arbeidsverktøy, men jeg ville aldri funet på å bruke ham som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Suverent, Geir.Du hadde løsningen som vanlig. Tusen takk. F-G hadde i dette tilfellet selv presentert en ulogisk sammenheng (en får ikke barn 3-5 år etter sin død).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.