Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Sigrid Ellen Nilsen

[#82419] Navn på organister i Tr.heims domkirke.

Recommended Posts

Hei!Er det noen som vet om det finnes en liste (helst på nettet)over organistene i Tr.heims domkirke, og i så fall hvor jeg kan finne den? Årene det dreier seg om er fra slutten av 1800 tallet og videre mot midten av 1900 tallet. På forhånd tusen takk!!Mvh. S.Ellen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Kan denne karen være verdt å se på?LenkeHan bor i alle fall i Domkirkesognet i Trondheim.Grethe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Grethe!Takk for innlegget!!Nei, det er ikke den karen. Den jeg er ute etter bør ha etternavnet Olsen, Arntsen eller Eggen og være i nær slekt med en Arnt Eggen som i sin tid var kirkesanger. Han skal vissnok ha vært organist bare en kort periode. Fornavnet vet jeg ikke. Egentlig tror jeg dette dreier seg om perioden etter tellingen for 1900, så derfor hadde det vært fint om det fantes en liste over alle organistene. Nå kommer jo 1910 tellingen om bare noen dager,så kanskje jeg finne ham der. Men, en liste hadde vært toppen! Mvh.S.Ellen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Lyng Huse

Hva med en telefon til Domkirken menighet, eller nå domkantor tidligere domorganist Per Fridtjov Bonsaksen. Han avløste domorganist Ludvig Nielsen i 1976. Ludvig Nielsen hadde da vært domorganist i 41 år, dvs fra 1935.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Kirsti!Takk for innlegg!! Dette var en kjempegod ide!! Mvh.S.Ellen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Ottesen

Apropos. Eg var ikkje klar over, før no, at Nidarosdomen først fekk sitt noverande namn i 1929.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.