Gå til innhold
Arkivverket

[#82420] Skipslister Bergen - England sent 1800-tall


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Lørdag om ett par uker skall jeg lede en studiesirkel om 'Slektsforskning i Norge' her i Gøteborg. En av deltagerne har en sak hun vill forsøke finne ut av, Når og hvordan hennes bestemor (f. 1855) reiste fra Sogn til England. Hun giftet seg der 1888. Mitt spørsmål er, har man skipslister for, la oss si, 1880-1888? Jeg antar att om de er bevart så ligger de ikke på Internet. I så fall er det mange lister og hvor lette er de å finne?Det er ett litt spesiellt problem, men håper på svar fra noen som kan en del om dette.MvhNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hva er navnet på bestemoren f. 1855 i Sogn? Kanskje vi kunne, som Berit sier, finne henne i emigrantlistene eller blant utflyttede på nettsidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Berit og Grethe, Takk for interesse. Jeg treffer henne først når studiesirkelen treffes, så jeg har ikke mer informasjon nå. Vi skall treffes på formiddagen den 27 nov. Så jeg kommer med en oppfølging da.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Niels Hegge

Vi har Synneva Gunnarsdtr (Gundersdtr) födt 1855 på Grytås i Gaular. Margareta, barnbarnet, har all informasjon om slekten, det eneste hun vill vite er når hun flyttet til England, og om det er noen som kjenner familien, hvorfor.Vi har ett par timer igjen på treffen, men kommer det senere så sender jeg informasjonen vider.Takk for hjelpenNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Arne, Takk for hjelpen. Att vigselen også var registrert i Sogn og Fjordane hadde Margareta ikke tidligere. Men hun visste att den hadde skjedd i England dit Synneva hadde reist. Det er vel kanskje umulig å finne ut hvorfor hun hadde reist dit, men Margareta hadde i det minste håpet å finne ut når hun dro i vei. Margareta har tidligere lånt kirkebøkene på kort og lest her i Sverige, så tross sin alder gikk det bra å lese utflyttede på PC. Dessverre uten å finne sin mormors flytt fra Gaular.Margareta har ikke egen PC, så jeg er formidler for spørsmål og eventuelle svar om noen finner noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg ser ekteskapsinngåelsen er registrert også på Ancestry.com, så en med tilgang til Ancestry for England, vil kunne se om det er noe tilleggsinformasjon der.Uten tilgang får vi bare opp dette:England & Wales, FreeBMD Marriage Index: 1837-1915Birth, Marriage & DeathName: Johannes Florentin AndreassonYear of Registration: 1888Quarter of Registration: Apr-May-JunDistrict: TynemouthCounty: NorthumberlandVolume: 10bName: Johannes Florentin AndreassonMarriage: Jun 1888 - Tynemouth, Northumberland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Passasjerlister er normalt ikke å finne for trafikk Bergen-England. Emigrantlistene, introdusert i 1867, skulle bare overfatte 'oversjøisk' utvandring, i Bergen definert som 'over Atlanteren'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Kurt, Margareta har informasjonen også fra de svenske bøkene. Vigselen ble altså registrert i tre land! Forlovere var to av hans skipskamerater, så der kan vi ikke få noen hjelp for å finne vad hun gjorde i England og når hun kom dit. Jeg formidler dette videre til henne. Takk for hjelpen.Yngve, Takk for informasjon om skipslistene. Det kan se ut som om dette blir en av alle uløste gåter om våre forfedres aktiviteter utover når de ble fødd, gift og når de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis du har hennes fødsels- og dødsdatoer vil disse kunne være avgjørende mht. å finne flere opplysninger.Er de engelske folketellingene blitt sjekket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Kurt, Ja hun er godt dokumentert, var med FT 1865, men ikke 1875. Margareta har vært på gården der hun ble født, og i arkivene i Bergen. Hun har snakket med sine slektninger i Norge, men ingen av dem vet noe om denne ene lille saken. Ditt oppslag er selvfølgelig noe jeg sender videre. Hun har en søstersønn som hjelper til av og til med data, men han bor ikke i Gøteborg, så jeg fortsetter å søke der jag kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

England & Wales, FreeBMD Marriage Index: 1837-1915 about Synnevo Gundersen Name: Synnevo Gundersen Year of Registration: 1888 Quarter of Registration: Apr-May-Jun District: Tynemouth County: Northumberland Volume: 10b Page: 358 (click to see others on page)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Og norske sjømannskirken i Tynemouth, no 38 8 juni Lenke . Ingen av disse kildene gir dessverre svaret vad gjorde hun i England og når kom hun dit. Det ble lyst tre ganger, men om de begge behøvde være i landet under lysningstiden eller om han reiste fram og tilbake vet jeg ikke.Margareta ber meg hilse og takke for all informasjon som hun har fått.Vennlige hilsner Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Utflyttingen hennes registreres på stedet hun bodde da hun flyttet til England.I 1885-tellingen for Hordaland bodde det f.eks. en tjenestepike Synnøve Gundersen født i 1855 i Søndfjord, på adr. Olav Kyrresgate 12 i Bergen. Hvis dette er henne bør utflyttingen være registrert i den relevante kirkeboken for Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Piken Kurt har funnet står oppført som født i Søndfjord, hvor sikkert er dette? Kan det være så att hun har oppholdt seg i Sønnfjord først og så reist videre til Bergen og det har blitt feil fødselsted??Hun var født 1855 på Grytås i Gaular. Vigsel er også registrert i Sande i Gaular. Der står det att informasjonen kommer fra kirken i Tynemouth og det vet vi stemmer. Hvordan var rutinene? Ville presten i England sende beskjed til det stedet hun var født eller til stedet i Norge hun reiste ut fra?Margareta leste gjennom sidene med utflyttede fra Sande når vi hadde vår studiesirkel. Hun har god erfaring i å lese håndskrift fra 1800 tallet så jeg tror hun skulle ha funnet henne om hun stod der. Synnøve er jo ikke så vanlig navn og lett å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

En liten rettelse til innlegg 15: Sjømannskirken lå i North Shields, opprettet 1865, nedlagt før Kr.prinsesse Märthas kirke i Stockholm ble innviet 19/12 1973, da altertavla fra North Shields (fra 1868) ble montert der. N. Shields tilhørte Tynemouth registreringsdistrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til 17:Gaular kommune ligg i distriktet Sunnfjord, tidlegare Søndfjord fogderi. Prestane i Gaular er underlagt prosten i Sunnfjord. Uttrykket 'Søndfjord' omfattar altså alle sokn- og kommunar i denne regionen. Jenta fra Søndfjord kan eigentleg vera frå Gaular, som er eit meir presist ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det finnes ingen andre med samme navn, så det er nok din Synneve i 1885 i Bergen.Det betyr at tidsrommet for emigrasjonen fra Norge er begrenset til de tre årene før juni 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Du har rett Kurt, det forenkler saken.Jeg har også tenkt på om hun ikke flyttet till England, men bare reiste over for å gifte seg. Hun kan jo ha truffet sin stilige svenske sjømann i Bergen. Det som gjør det litt merkelig er att hun ikke står utflyttet hjemmefra, skulle tro att hun hadde meldt flytting til Bergen føre 1885(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.