Gå til innhold
Arkivverket

[#82444] Hva var farsnavnet til Christen Romundstad ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Ved vielsen til Haaver Jakobsen og Ingeborg Christensdatter, Holt, Aust-Agder, 1834 er faren til Ingeborg ført opp som Christen Romundstad.Men hvem var han og hvem var Ingeborgs mor ? Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tar med et sitat fra bygdeboka for Holt om Ingeborg Christensdtr. Romundstads foreldre:'Kristen Herjussen, g.m. Marthe Knudsdtr. Hanøya, Søndeled. Kristen Herjussen var kommen fra Birkenes, Laget. Han arvet Romundstad, som da var en gård samt 2 husmannsplasser i Bjorhusdalen. Han begynte å stykke ut og selge fra gården, først til Sveinum Henriksen Dalevollen'.Jeg kan jo føye til at Birgenes og Laget ligger i nærheten av Romundstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og når det gjelder Haaver Jacobsen Romundstads far, Jacob Veneli, var han - ifølge Holtsboka - fra Gjerstad. Haaver Jacobsen (1834-1920) kjøpte bruket i Romundstad av svigerfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Som foreldre til Haaver har jeg Jacob Olsen og Birthe Bjørnsdatter.Haaver var tvilling og født 27 november 1831 og det var ikke mye fantasi i navnevalg !Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad i Gjerstad, Ministerialbok nr. A 5 (1829-1841), Fødte og døpte 1832, side 16. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Forklaringen er vel : i bygdeboken for Gjerstad står flg: Håvor og Håvor tvillingar f 1832. Den eine døde 11 dager gamal, heimedøpt av Morten Larsen Venle. Den andre gift og bosatt på Romundstad i Holt.En yngre bror av tvillingene, Jakob f 1844 , flyttet til Holt i 1869, han ble gift med Gunhild Kristensdatter Romundstad og bosatt Vesterdal på grensen mellom Holt og Søndeled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Ref. (7): Navnet Herjus har lange tradisjoner på gården Lia på Vegårsheia, men det mangler et par generasjoner fra Lia og videre til Birkenes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Christen Herjussen ble døpt i Holt 24. juni 1804. Foreldre: Herjus Pedersen Laget og Karen Christensdtr.Jeg kjenner til 'Herjus-tradisjonen' på Vegårshei-gården Lia, og det er ikke utenkelig at Herjus Pedersen kom derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser av ministerialboka for Holt at det (sannsynligvis eldste barnet til Herjus Pedersen Lia (Kirsten) ble døpt så tidlig som 26/7 1789. Aldersmessig kan Herjus Pedersen da passe til å være f. 1757, som sønn til Peder Olsen Gryting (Gjerstad) og Kirsten Herjusdtr. Lia (Vegårshei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt til: Ifølge Vegårsheibøkene var Herjus Pedersens mor, Kirsten Herjusdatter, f. på Lia v/Takserås i Vegårshei 1731. Foreldre: Herjus Håvarsen Lia (1695-1775) og Kjersti Gunnarsdtr. Takserås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jamen det var hyggelig, Oddbjørn. Da kan man følge slekta til Kirsten tilbake til Herjus Lia på 1500-tallet, om man bruker Vegårsheiboka som veileder, og Peder Olsens slekt like langt tilbake, til Lauve på Vegårsheia. Ellers så var nok Kirsten f. 1789 Herjus første barn, men jeg har notert at Karen Christensdatter var gift en gang før dette, med Lars Madsen Laget/Råmundstad, og de fikk døtrene Else og Anne tidligere på 1780-tallet. Om Lars: 'Lars var skipper, skiftet sluttet 21/2-1788. Han eide da 5 og 1/4 ksk i Birkenes, og 13,5 ksk i Råmundstad, som han og Karens 2 døtre overtok'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.