Gå til innhold
Arkivverket

[#82455] Leter etter nok en tantes opphav: Magnhild Mæland.


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Min onkel Harald Eik, f. 4.4.1907 ble som enkemann gift med Magnhild Mæland. Det eneste jeg vet om henne er det som står på deres felles gravsten, Lenke . De ble gift en gang etter 1966, da onkel Haralds første kone døde. Det var ingen etterkommere i noen av ekteskapene.Jeg møtte Magnhild kun en eneste gang, men jeg mener å huske at hun var en vestlandsdame og at hun kom fra Hardanger eller Sunnhordaland.Håper Arnfrid leser dette, kan det være en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Mæland er det mange stader i Hordaland. Magnhild er fødd så seint som 1913, så ho kan jo og komma frå ein kommmune utan gard som heiter Mæland.Eg fann inga Magnhild fødd i 1913 i Etne eller i Bremnes sokn i Bømlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Jeg kan jo ta feil med hensyn til hvor hun kom fra, men jeg er temmelig sikker på at hun var fra Vestlandet.Er det tilfeldigvis noen som har henne i sin database?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette ser ut til å være ei lita nøtt. Vet du om Mæland var Magnhilds pikenavn, eller kanskje også hun hadde vært gift tidligere? Ved å google på Magnhild Mæland finner du ikke så alt for mange forskjellige personer? Kanskje en telefon til en av disse kan avklare om de er etterkommere/slektninger? Bare en idè fra Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om hun hadde vært gift tidligere. Men tipset om dødsanonnsen er kanskje en ide. Det stod helt sikkert i bergensavisene. Finnes de digitalt? Eller har noen mulighet til å gjøre oppslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er ei som heter Magnhild Mæland i adressebok for Bergen i 1958. Hun var gift med en Johannes Mæland. Det er en Johannes Mæland som dør 28.12.1964 i Bergen. Det er ingen Magnhild Mæland som er registrert død i Bergen. Kanskje har hun giftet seg på nytt etter at første mannen var død? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Da blir neste mulighet å sjekke dødsannonsen til Johannes Mæland helt på tampen av året 1964. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jo å komme saken litt nærmere. Jeg har prøvd å finne vielsen for Johannes og Magnhild, men har ikke funnet den i kirkebøkene for Bergen iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant akkurat nå den samme. Jeg tenkte ikke på å sjekke byfogden først. Ser at de hoppet over lysningstiden. Kan det ha vært fordi det var barn underveis, mon tro? Jeg hørte aldri om at 'min' Magnhild hadde noen, men...På vigselsdokumentet ser vi hennes underskrift. Jeg skal høre omkring i slekta om noen tilfeldigvis har noe som hun har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere som har hjulpet til! Jeg har nettopp snakket med min eldste kusine som hadde endel mer kontakt med Magnhild, og dere har funnet rett person! Hun het Mikalsen som ugift og hadde vært gift Mæland.Det er flott å få slik god hjelp her! Tusen takk!Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.